خانه / اخبار / کاربرد نانو را فعلا فقط در علم جغرافیا پیدا نکرده ام

کاربرد نانو را فعلا فقط در علم جغرافیا پیدا نکرده ام

نانو اعجازی در علم است که با دست کاری در ساختار اتم ها خواص جدیدی را به مواد می دهد، نانو تکنولوژی خواصی را که به ماده می دهد، خواص ویژه ای است و من کاربرد نانو را فعلا فقط در علم جغرافیا پیدا نکرده ام اما در تمامی علوم کاربرد دارد.

 

به گزارش سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی، سعیده ابراهیمی اصل، از جمله زنان دانشمند جهان اسلام و دکترای تخصصی در حوزه نانو فناوری در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی  با اشاره به این که نانو تکنولوژی جزو علومی است که انقلاب صنعتی را رقم می زند اظهار کرد: صنایعی که بتوانند خود را به تکنولوژی نانو مجهز کنند، بقا خواهند داشت وگرنه با توجه به بروز شدن صنایع و نیاز به تکنولوژی های جدید، آن صنایعی که نتوانند با علم روز به پیش بروند، رو به زوال خواهند بود فلذا نانو تکنولوژی جز علومی است  که توانسته این صنایع مختلف را به روز نگه دارد.

وی با بیان این که نانو تکنولوژی علم جدیدی نیست و همان کیمیاگری و جادو است  ابراز کرد: ما در نانو تکنولوژی فلز طلا را که به رنگ زرد و رسانا است به فلزی به رنگ سفید و نا رسانا تبدیل می کنیم و یا ماده کربن یا مغز مداد را که نارسانا تلقی می کنیم در ترکیب نانو به فلزی با رسانایی 10 برابر بیشتر از فلزات دیگر تبدیل می کنیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: نانو اعجازی در علم است که با دست کاری در ساختار اتم ها خواص جدیدی را به مواد می دهد، نانو تکنولوژی خواصی را که به ماده می دهد، خواص ویژه ای است و من کاربرد نانو را فعلا فقط در علم جغرافیا پیدا نکرده ام اما در تمامی علوم کاربرد دارد.

وی با اشاره به این که نانو تکنولوژی علمی است که برگرفته از دانش ما است که آن را فنی تر و علمی تر با شاخه های مختلف پیش می بریم گفت: کاشی های بنای تاریخی مسجد کبود نانو است و در مقابل نور در یک رنگ و در غیاب نور در رنگ دیگر ظاهر می شود و این ها همه خواصی است که سال های قبل در نانو بوده است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال خبرنگار که فعالیت های علمی خود را بیان کنید گفت: دارای دکترای تخصصی نانو فناوری هستم و در زمینه های مختلف نانو تکنولوژی و کاربرد های آن در صنایع مختلف فعالیت دارم که این صنایع مختلف شامل صنایع غذایی، پلیمری، شیمیایی، سازه های عمرانی و مکانیک می شود و در این زمینه حدود ۴۲ مقاله علمی، پژوهشی بین المللی ISI دارم که در مجلات مختلف خارجی و داخلی چاپ شده اند.

وی ادامه داد: چند اختراع از جمله کارد های جراحی نانو، سلول های خورشیدی و نانو کامپوریت های آنتی باکتریال و کتاب مرجع نیز در زمینه نانو تکنولوژی دارم‌‌ و در حال حاضر در شرکت دانش بنیانی که تاسیس کرده ام، در  زمینه نانو در حال فعالیت هستم و همزمان با آن در مرکز تحقیقات نانو فناوری، صنعتی دانشگاه آزاد واحد تبریز مشغول به کار هستم.

این محقق و پژوهشگر حوزه نانو با اشاره به کسب عنوان  یکی از زنان دانشمند جهان اسلام خاطر نشان کرد: اخیرا به عنوان یکی از زنان دانشمند جهان اسلام انتخاب شده ام که باعث افتخار من است و امیدوارم با این موقعیتی که در مرکز تحقیقات، فناوری دانشگاه آزاد دارم و با توجه به صنعتی بودن شهر تبریز و پتانسیل موجود در استان، این استان را به صنایع فناور در حوزه نانو تبدیل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که بخشی از فعالیت های مرکز تحقیقات نانو فناوری، صنعتی دانشگاه آزاد واحد تبریز را بیان کنید تصریح کرد: مرکز تحقیقات نانو فناوری صنعتی دانشگاه آزاد در واقع گلوگاهی است که ما از طریق این گلوگاه با صنایع مختلف ارتباط برقرار می کنیم و با استفاده از پتانسیل دانشگاه، از اعضای هیئت علمی و دانشجویان، به صنایع جهت رفع مشکلات صنعت معرفی می کنیم و به هر صنعت تجویز و داروی جداگانه ای می دهیم و با این تجویز آنان را به علم نانو مجهز می کنیم.

ابراهیمی در درخواستی از صاحبان صنایع گفت: از صاحبان صنایع دعوت می شود برای اتصال به شبکه نانو و تمامی محققان حوزه نانو درخواست می کنیم در کنار ما باشند تا به عنوان تیم تحقیقاتی برای تقویت این مرکز تلاش کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های قرآن پژوهی خود در کنار پژوهش در زمینه نانو ابراز کرد: از همان ابتدا سعی‌ام بر این بود که در کنار پیشروی در رشته تخصصی خود که نانو فناوری است از فعالیت های قرآنی خود عقب نمانم و زمانی که دانش آموز بودم در اولین مسابقات قرآن دانش آموزی جمهوری اسلامی توانستم رتبه نخست را کسب کنم و همچنین در مسابقات دانشجویی و مسابقات اساتید کل کشور و بسیاری از مسابقات سطح کشوری و استانی توانسته ام رتبه نخست را کسب کنم که به ندریس قرآن نیز می پردازم.

این متخصص حوزه نانو فناوری در پاسخ به این سوال که فعالیت های کارگروه صنعت استانداری را چگونه ارزیابی می کنید گفت: کارگروه صنعت استانداری را بسیار خوب ارزیابی می کنم و یک سری تحقیقات که قابل ارائه است به آنان داده شده است و با هم جلسات مشترکی را به منظور فعال کردن مرکز تحقیقاتی نانو داشته ایم و قرار بر آن است که آنان تمامی افراد حوزه نانو را به ما جهت همکاری در مرکز تحقیقاتی معرفی کنند‌.

وی در پاسخ به این که در حوزه نانو و مهندسی پزشکی چگونه فعالیت دارید ابراز کرد: نانو تکنولوژی در حوزه پزشکی، ادوات پزشکی و نانو ربات ها که ترکیبی از رشته مهندسی پزشکی، برق و مکانیک است فعالیت دارد.

ابراهیمی با اشاره به این که از نانو ربات ها برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود گفت: برای مثال یک لیوان آب که به صورت پودر است را به بیمار می دهند و در داخل آن لیوان غنی از نانو ربات ها است و وقتی به بافت مورد نظر همراه با جریان های الکتریکی یا مغناطیسی می روند درمان انجام می شود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …