خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / ساخت دستگاه پلویس متر دیجیتال در کشور توسط محققان بسیج علمی آذربایجان شرقی

ساخت دستگاه پلویس متر دیجیتال در کشور توسط محققان بسیج علمی آذربایجان شرقی

طراحی و ساخت دستگاه پلویس متر دیجیتال با قابلیت پردازش و آنالیز اطلاعات در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رسید.

جعفر آقازاده مجری طرح دستگاه الکترومکانیکی لگن سنج دیجیتال با قابلیت ثبت و پردازش اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، گفت: لگن پایین‌ترین قسمت تنه است و در جایی قرار دارد که تنه به اندام تحتانی متصل می‌شود. استخوان لگن یک ساختمان حلقوی است که در بالا به ستون فقرات متصل شده و در پایین به استخوان‌های ران مفصل می‌شود.

وظیفه لگن در واقع انتقال نیروهای وزن از تنه به هر دو اندام‌های تحتانی است. همچنین در موقع نشستن، نیروی وزن تنه به طور مستقیم از طریق لگن به زمین وارد می‌شود، دستگاه لگن سنج یا متروکام برای اندازه گیری ابعاد لگن و میزان انحراف لگن طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: این دستگاه دارای ابعاد الکترومکانیکی و سنسورهای نوری بوده که با دقت بالا انحراف لگن را اندازه گیری میکند.

وی با بیان اینکه تشخیص انحراف لگن در نظر متخصصان ارتوپدی و توان‌بخشی از اولویت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: هدف از انجام این طرح، بررسی قابلیت سنجشگر و اندازه گیری زاویه ایستاده چرخش لگن، فعال خلفی و قدامی لگن و زاویه و محدوده حرکت و چرخش کل دامنه حرکتی لگن و آنالیز و پردازش زوایای لگن است.

آقازاده گفت: دستگاه لگن سنج برای اندازه گیری میزان افتادگی لگن، تعیین یکسان بودن سمت راست و سمت چپ لگن، انحراف زانوها و میزان یکسان بودن مهره‌ها و قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌رود.

وی اضافه کرد: دستگاه سنجش لگن در برخی از کشورهای در حال توسعه ساخته شده است ولی ساختار سیستم طراحی شده با سیستم سنجش لگن طراحی شده متفاوت است،  این سیستم ساختاری دیجیتالی دارد و در زوایای متعدد می‌تواند میزان انحراف، افتادگی و ابعاد و تنظیم و یکسان بودن مرکز ثقل لگن را تعیین کند.

جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر عامل شرکت دانش بنیان در حوزه مهندسی پزشکی بوده که با همکاری دکتر اکرمی و دکتر فرضی و مهندس فلاح این طرح را اجرا نموده اند.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …