خانه / مديريت علمي پژوهشي / مراکز رشد و خلاقیت / مرکزرشد مکاترونیک و رباتیک شهید شفیع زاده / برگزاری کمپ ایده برای دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی

برگزاری کمپ ایده برای دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی

ه گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ در کمپ ایده، پس از ارسال درخواست برای کمپ ایده توسط صاحبان ایده از طریق سایت و یا به‌صورت حضوری در مرکز رشد شهید شفیع‌زاده ، پس از بررسی اولیه ایده‌های فرستاده‌شده، توسط اساتید کارگروه تخصصی مرکز، به صاحبان ایده‌های برگزیده این فرصت داده می‌شود که در زمان برگزاری جلسه کارگروه بابیان ایده خود در برابر داوران فنی، داوران بازار و افراد عام حاضر در جلسه از طرح خود دفاع و با جواب دادن به سؤالات آن‌ها بتوانند ایده‌شان را ازلحاظ عامه‌پسند بودن برای حضار و قانع‌کننده بودن برای داوران فنی و فعالان تخصصی جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار ارزش‌آفرین، مورد ارزیابی قرار دهند.

مسئول مرکز رشد مکاترونیک و رباتیک شهید شفیع‌زاده و دبیر اجرایی این طرح در گفتگو با خبرنگار ما  بابیان خبر فوق  افزود، پس از به پایان رسیدن ارائه ایده‌ها، ایده‌های ارائه‌شده توسط داوران مورد ارزیابی نهایی قرارگرفته و در آخر ایده به‌عنوان پروژه قابل‌اجرا انتخاب می‌شوند و برای اجرای  آن بودجه موردنظر  تصویب می‌شود.

وی افزود: در مرکز رشد بخش پیش رشد در حال فعال‌سازی هست،  که صاحبان ایده و فکر و کسانی که دانش لازم را دارند تحت نظارت شورای مرکز رشد کار کنند و هدایت لازم برای آن‌ها صورت  گیرد و آموزش لازم داده  شود تا ایده‌ها پرورش داده‌شده را بتوانیم به سمت بازاریابی حرکت دهیم. انشا الله به‌زودی شاهد خروجی‌های کمیته  کمپ ایده شمال غرب کشور خواهیم بود.

معراج علیزاده افزود: با راه‌اندازی کمپ ایده در مرکز رشد شهید شفیع‌زاده، زمینه استفاده از ایده‌های برتر برای تولید محصولات تجاری توسط خود ایده پرداز در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

وی درباره نحوه اجرای این طرح در استان، اظهار داشت: اولین دوره کمپ ایده به‌صورت آزمایشی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دانشگاه‌های اصلی تبریز شروع به کارکرد و هدف از این رویداد، جذب ایده‌ها برای حمایت از آن‌ها می‌باشد.

علیزاده  بیان کرد: وظیفه ما حمایت از ایده‌ها و طرح‌های قابل‌قبول حوزه علمی می‌باشد، یعنی طرح‌ها در یک کارگروه تخصصی بعد از ثبت‌نام در رویداد موردبررسی قرار خواهند گرفت که بعد از تائید کارگروه مذکور، بودجه طرح برای آغاز ساخت و تبدیل طرح به محصول در اختیار طراح قرار می‌گیرد.

علیزاده در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی نیز  گفت: طبق تصمیمات گرفته شد در کمیته کمپ ایده، ما در نظر داریم دو رویداد دیگر که مکمل این رویداد هستند را نیز راه‌اندازی کنیم، سبک این دو رویداد آموزشی است که با نام‌های بوت کمپ و فکرینو شروع به کار خواهد کرد. بوت کمپ آموزشی مناسب برای کسانی هست که قبل از شروع رویداد کمپ ایده نمی‌دانند چگونه ایده‌ای رو در چه قالبی ارائه بدهند. در این بوت کمپ یاد می‌گیرند که برای بیان ایده‌ها، چگونه بهترین ارائه رو در کمترین زمان داشته باشند.

وی در ادامه گفت: این برنامه باهدف بهبود کیفیت کمپ ایده و آماده‌سازی شرکت‌کنندگان انجام می‌گردد. در بوت کمپ؛ مشخص شدن ایده‌های قابل‌اجرا و ارزیابی آن و همچنین شناسایی مشتریان موردبحث قرار خواهد گرفت. وقتی می‌خواهید یک ایده را تجاری کنید نیاز به مهارت‌های زیادی را حس می‌کنید. فکرینو آموزش‌های در مورد ثبت اختراع و ثبت طرح و شرکت دانش‌بنیان و آگاهی سازی‌های حین و بعد کمپ ایده را بر عهده دارد که به‌صورت کارگاهی  برگزار می‌شود. این طرح باعث ایجاد آگاهی از اطلاعات موردنیاز طراح یا ایده پرداز می‌باشد که در تأثیر برافزایش سرعت ساخت محصول و ثبت و تولید آن دارد.

دبیر رویداد کمپ ایده استان گفت: تفاوت اصلی این رویداد با بحث استارت آپ ها این هست که استارت آپ ها به‌صورت مسابقه‌ای بوده و طراحان ایده، فقط نقش ایده پردازی دارند و نقشی در ساخت خود طرح ندارند و طرح‌ها توسط شرکت‌های استارت آپ ها ساخته می‌شوند، ولی رویداد کمپ ایده این فرصت را در اختیار ایده پردازان قرار داده که بابیان طرح خود در این رویداد و بررسی و نتیجه حاصل، بتواند ایده خود را با بودجه مراکز رشد سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان و در محیط کارگاهی تعریف‌شده، بسازد و خود یک کارآفرین دانش‌بنیان باشد. یعنی بهتر بگویم این رویداد باعث می‌شود طراح، طرح خود را بدون دغدغه مالی (اگر به تصویب کارگروه ازنظر علمی رسیده باشد) بسازد و تجاری‌سازی کند. لازم به ذکر است طرح‌ها یا به‌صورت گروهی در این رویداد حضور می‌یابند و یا به‌صورت فردی؛ که در مرحله اجرا طراح یا طراحان اگر به افزایش تعداد نفرات گروه، برای  ساخت نیاز داشته باشند، توسط مرکز، دانشجویان و اساتید مجرب برای همکاری در طرح آنان به ایشان معرفی می‌گردد. تا با همکاری هم پروژه را به اتمام برسانند  و ما نیز در لحظه‌لحظه‌ها همراه و کمک‌رسان طراحان خواهیم بود.

مسئول مرکز رشد مکاترونیک و رباتیک  تصریح کرد: این مرکز برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های تمام اقشار در حوزه تخصصی خود، آماده خدمت می‌باشد، به‌طوری‌که حمایت از طرح‌ها بلاعوض بوده و دغدغه اصلی ایده پردازان بحث خود طرح و تجاری‌سازی آن خواهد بود.

علیزاده در پایان این گفتگو افزود: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی مرکز کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش‌محور، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی تمام اقشار و شرکت‌های فن‌آور داخلی و حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فن‌آوری و حمایت از موسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور باهدف توسعه فن‌آوری و کارآفرینی است.

همچنین ببینید

دانشگاه ها با درآمد شهریه ای زنده مانده اند !

الهوردی قنبری در سال ۱۳۶۳ در یک خانواده مذهبی در تبریز متولد شد ، وی …