خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / دانشگاه ها با درآمد شهریه ای زنده مانده اند !

دانشگاه ها با درآمد شهریه ای زنده مانده اند !

الهوردی قنبری در سال ۱۳۶۳ در یک خانواده مذهبی در تبریز متولد شد ، وی تحصیلات خود را به ترتیب در دوره های کاردانی از سال ۱۳۸۶ ، کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی در رشته علوم آزمایشگاهی بالینی و کارشناسی ارشد در رشته میکروبیولوژی پشت سر گذاشت و نهایتا در حالی که از سال ۸۷ همزمان با تحصیلات به کار در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی تبریز و سطح استان آذربایجان شرقی مشغول بود اخیرا با رتبه –۳- کشوری در رشته میکروبیولوژی مقطع دکترای تخصصی در واحد علوم تحقیقات زنجان پذیرفته شد و وی تا کنون مقاله های بیشماری در ژورناهای داخلی به چاپ رسانده است که بیشتر آنها در مجلات معتبر داخلی و خارجی در حوزه آزمایشگاه و زیست فناوری بوده است .

از روزمه کاری دکتر قنبری میتوان به سال های ۹۵ تا ۹۹ اشاره کرد که در بیمارستان شهید مدنی به عنوان مسئول کنترل امور کیفی و همچنین سالهای ۹۷ و ۹۸ رئیس آزمایشگاه بیمارستان علامه جعفری شهرستان ورزقان بوده است.

دکتر قنبری به تازگی به عنوان سرپرست مرکز هدایت زیست فناوری سپاه عاشورا در استان منصوب شدند .

قنبری در اواسط سال ۹۸ مرکز تحقیقات شهریار آزما در تبریز را با اخذ مجوز رسمی از اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی تاسیس و به بهره برداری رساند ، این مرکز با فعالیت در زمینه علم و پژوهش ، پذیرش کارآموزان رشته ی علوم آزمایشگاهی و مشاوره در امور پایان نامه تا کنون دوهزار نفر از دانشجویان را در دوره های مختلف مقاله نویسی ، علوم آزمایشگاهی و… آموزش داده است .

دکتر قنبری در مورد تجهیزات مرکز تحقیقات شهریار آزما خاطرنشان کرد، این مرکز دارای بروز ترین دستگاه های شمارنده سلولی ، میکروسکوپی،اتوآنالیزور بیوشیمی و … مجهز است و اضافه کنم که ما هم اکنون برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال آفرینی کرده ایم و بصورت قانونی و پرداخت بیمه کامل این عزیزان بصورت دائمی همکاری داریم .

جناب آقای دکتر قنبری شنیده ایم با ایجاد یک مرکز آموزش در صدد تربیت نیروی کار تخصصی هستید ، در این مورد اگر نکته ای هست  بفرمایید :

بلی ما در ابتدای سال ۱۴۰۱ یک مرکز آموزش با عنوان مرکز آموزشی تعمیرات و طراحی های قطعات تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی و دندانپزشکی با اخذ مجوز راه اندازی کرده ایم که یک ماه از عمر فعالیتی آن میگذره .

البته اضافه کنم ما فعالیتمان را به سطح کشوری رسانده ایم و هم اکنون در حال برگزاری دوره ای کارگاه های تخصصی هستیم ، جدیدا دوره هایی بصورت حضوری و حتی در دوره کرونا با رعایت بهداشت و تدابیر کرونایی در شهرهایی چون بوکان ، مهاباد ، رشت ، سنندج و بتازگی در فروردین ۱۴۰۱ در شهر بندرعباس برگزار کردیم .

– آقای دکتر در مورد گرایش و در واقع هجوم جوانان به سمت شرکت در کنکور رشته تجربی نظرتان چیست؟ آیا علاقه به تحصیل در این رشته به یکباره افزایش پیدا کرده است یا بحث درآمد زایی و دیگر مسائل مطرح است ؟

متاسفانه امروزه اکثر خانواده ها با بی توجهی به علایق بچه ها مبادرت به تشویق فرزندانشان برای ورود و گرایش به سمت رشته تجربی میکنند و این یک امر بسیار خطرناک است .

امروزه شرکت کننده های رشته ریاضی بسیار کاهش یافته است ، رشته علوم انسانی هم همینطور البته بنده منکر وضعیت نابسامان بازار کار این دو رشته نیستم ولی بنظر من ما در یک یا دو دهه ی آینده در بازار کار کشور با مشکلات عدیده و اساسی مواجه خواهیم شد ، کشور در بحث زیر ساختی به مهندسین و فارغ التحصیلان رشته ی ریاضی نیاز دارد در امر فرهنگی و رشته های بسیار گسترده علوم انسانی به جوانان فارغ التحصیل و متخصص این دو رشته پر کاربرد و حیاتی نیازمند است ولی متاسفانه خانواده های ایرانی امروزه با توجه به بحث نام و کلاس بالای رشته تجربی و بحث درآمد زایی آن مبادرت به تشویق فرزندان برای شرکت در کنکور تجربی میکنند .

آیا کشور فقط و فقط به پزشک نیاز دارد؟ آن هم عزیزانی که امروزه به جرات میتوان گفت به رغم میل باطنی و بر حسب دیگر مسائل وارد این رسته میشوند.  

ما در دهه ی نود قرن گذشته ضمن اینکه شاهد افزایش بی رویه تاسیس و ایجاد مراکز آموزشی دانشگاهی بودیم ، عملا امروزه دانشگاه ها هیچ در آمدی بجز شهریه های هنگفت ندارند ! دانشگاه ها شده محل تجارت علم ، فروش مقاله و پرورش مدرک تحصیلی .

دانشگاه باید محل ایده پروری و حمایت و تولید ثروت دانشجو باشد ،اگر یک یا دو ترم شهریه به حساب دانشگاه واریز نشود عملا همه آنها ورشکسته هستند و حقوق هیات علمی را هم نمیتوانند پرداخت کنند و این یک مسئله وحشتناک است .

– جناب قنبری امروزه جایگاه علم بیولوژی در ایران را چگونه ارزیابی میکنید ؟

ما بیش از یک دهه است که با تحریم های ظالمانه دشمنان ملت ایران دست و پنجه نرم میکنیم .

بدیهی است محکوم به خودکفایی کامل علمی و صنعتی و به طبعیت از آن کشاورزی هستیم .

رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه بر فعالیت و تمرکز جوانان روی علم بیولوژی تاکید کرده اند ، حالا سوال اینجاست آیا مسئولین کشور این فعل را صرف کرده اند؟

باید بگویم خیر ، اگر ما بخواهیم در آینده ای بسیار نزدیک به مشکلات عدیده سلامت انسانی برنخوریم باید به علم بیولوژی توجه بسیار کنیم .

یک مثال ساده ما در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی علی رغم تلاش های تحسین بر انگیز نخبگان این صنعت هنوز مشکلات بسیاری داریم ، ما باید به رشته های محیط زیست توجه ویژه ای بکنیم چرا که محیط زیست یعنی مدیریت آب یعنی مدیریت کشاورزی و در نتیجه یعنی تامین امنیت غذایی و سلامتی هموطنان عزیز .

جای دانشجویان و نخبگان علم بیولوژی در کمیسیون های کشاورزی ، جلسات و همایش های کشاورزی و امنیت غذایی خالی است .

-آقای دکتر در آخر اگر نکته ای از قلم افتاده بفرمایید : 

مسئولین راه کسب مجوزهای فعالیت علمی ، صنعتی و پژوهشی جوانان را هموار کنند ، اینگونه نباشد که یک جوانان با انگیزه و تحصیل کرده را تبدیل به یک فرد بی انگیزه و خسته بکنیم ، چرا باید یک فرد نخبه ماه ها و شاید سالها پشت درهای اداره صنعت و معدن باشد برای اینکه یک مجوز با استعلام های چند ده گانه صورت گیرد تا این جوان بتواند به کشورش خدمت کند ؟

ضمنا باید در کنار تمامی انتقادات تشکر کنم از مجموعه ها و مسئولینی که در کنار نخبگان فعالیت و از آن عزیزان حمایت میکنند ، تشکر ویژه از جناب ارسلانی مسئول محترم سازمان بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا در استان که دلسوزانه در کنار نخبگان استان هستند ، با تشکر از شما و ترتیب دادن این گفتگوی خوب .

مصاحبه کننده : آرش شهبازی

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …