خانه / اخبار / ارسال ۳۰۵ مقاله علمی به هفتمین کنفرانس بین‌المللی فناوری و مدیریت انرژی

ارسال ۳۰۵ مقاله علمی به هفتمین کنفرانس بین‌المللی فناوری و مدیریت انرژی

هفتمین کنفرانس بین‌المللی فناوری و مدیریت انرژی روزهای نهم و دهم شهریور ماه در دانشگاه محقق اردبیلی با حضور متخصصان و دانشمندان ۱۲ کشور دنیا برگزار شد.

دکتر مرتضی آهنگری حساس عضو خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی و دبیرکل انجمن انرژی ایران در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی گفت: کمیته علمی این کنفرانس متشکل از 141 دانشمند و متخصص حوزه انرژی از ۱۲ کشور ایرلند، ژاپن، استرالیا، آلمان، کره‌جنوبی، ویتنام، آمریکا، کانادا، چین، ترکیه، اسپانیا و ایتالیا و دانشمندان داخلی از دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، امیرکبیر، خواجه‌نصیر، تبریز، شهید مدنی آذربایجان، محقق اردبیلی و سایر دانشگاه‌ها می‌باشد.

عضو اصلی هئیت مدیره انجمن انرژی ایران با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس در راستای تعامل و ارائه آخرین دستاوردها در زمینه انرژی است خاطرنشان کرد:در این کنفرانس ۴۵ مقاله انگلیسی و ۲۶۰ مقاله فارسی دریافت شده و مقالات منتخب طبق تفاهم نامه منعقد شده در پنج ژورنال معتبر بین‌المللی چاپ و منتشر می‌شود.

دکتر آهنگری حساس برگزاری این نوع کنفرانس‌ها را ضروری ذکر کرد و افزود: متاسفانه پاندمی کرونا از یک سو و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان از سویی دیگر، جامعه را دچار مشکلات مختلف و مهمی کرده و این موضوع رشد تولید ناخالص داخلى را متوقف ساخته است، در نتیجه برگزاری این کنفرانس با موضوع انرژی و مدیریت مصرف آن، در جهت تبادل اطلاعات بین دانشمندان و متخصصان حوزه انرژی بسیار مغتنم است تا آخرین دستاورد پژوهشی بسیاری از کشورها در یک مجمع علمی بررسی شود.

 عضو خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: متاسفانه امروزه در کشورمان دچار چالش انرژی هستیم، انرژی که به همراه آب و مواد غذایی تشکیل یک زنجیره را می‌دهند و همدیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اکنون ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشورمان ۶۵ هزارمگاوات است ولی به علت کاهش راندمان نیروگاه‌ها، توان عملی در حدود  ۵۵ هزار مگاوات است.

وی افزود: در نتیجه مجبور هستیم در ماه‌های گرم سال برق صنایع و واحدهای مسکونی را قطع کنیم. قطعی برق صنایع به معنای کاهش میزان تولید در ماه‌های گرم سال بوده و این موضوع تاثیر خود را در نیمه دوم سال نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیش از هر فرد دیگری به موضوع تولید در کشور اهمیت می‌دهند تصریح کرد: از سال ۹۵ تاکنون مقام معظم رهبری محوریت شعار سال را بر مبنای تولید، کارآفرینی و اشتغال قرار داده‌اند. بررسی این شعارها در سال ۹۵” اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل” در سال ۹۶” اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” در سال ۹۷” حمایت از کالای ایرانی” در سال ۹۸” رونق تولید” در سال ۹۹” جهش تولید” و در سال ۱۴۰۰ نیز شعار” تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ” این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد.

دکتر آهنگری حساس با اشاره به نیاز روزافزون کشور به انرژی برق تصریح کرد: امروزه انرژی الکتریکی یکی از فاکتورهای مهم در رشد و توسعه جوامع بشری است. با توجه به افزایش جمعیت، افزایش مصارف خانگی و همچنین رشد سریع صنعت، نیاز به انرژی روز به روز در حال افزایش است. بنابراین باید برق مصرفی خود را تامین کنیم.

در دورنمای سال۱۴۲۰ میزان نیاز برق کشور ۱۶۰ هزار مگاوات است، در صورتی که الان به ۵۵ هزارمگاوات برق دسترسی داریم. بنابراین باید بیاندیشیم که  چگونه می‌توان برق مورد نیاز را تامین و کمبودها را جبران کنیم.

عضو اصلی هئیت مدیره انجمن انرژی ایران با اشاره به راهکارهای کمبود برق کشور گفت: باید سالانه به طور متوسط هفت میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه‌گذاری شود. صنعت برقی که از سه بخش “تولید، انتقال و توزیع” تشکیل شده است.

راهکار دوم، “توانمند‌سازی صنایع برای خودتامین بودن” است. یعنی صنایع با استفاده از مولدهای مقیاس کوچک نیازهای انرژی خود را تامین کنند.

دکتر آهنگری حساس تاکید کرد: توسعه تولید نیازمند زیرساخت‌ انرژی (برق و گاز) است، تولید اگر توسعه یافت باعث رونق صنعت شده و رونق صنعت نیز باعث بهبود اوضاع اقتصادی جامعه می‌شود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …