خانه / اخبار / چرا برخی شرکت های دانش بنیان شکست می خورند؟

چرا برخی شرکت های دانش بنیان شکست می خورند؟

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ جعفر آقازاده، از مخترعین و فناوران برتر استان، در گفتگو با علم و فناوری به عوامل شکست شرکت های دانش بنیان پرداخت و اظهارداشت: عمده دلیل شکست شرکت های دانش بنیان، عدم مدیریت صحیح بازپرداخت تسهیلات و مشکلات فروش و بازاریابی است.

 

 

وی در این خصوص تشریح کرد: برخی از شرکت های تولیدی محصول قابل دانش بنیان شدن دارند که بعضا مبالغ میلیاردی برای تجاری سازی آن تسهیلات دریافت می کنند که برای بازپرداخت سه الی شش ماهه چک دریافت می کنند که مبلغ بازپرداخت نیز بالاست.

 

مسئول مرکز رشد مهندسی پزشکی شهید باکری، ادامه داد: شرکت هم در این بهبوهه اقتصادی بعضا نمی تواند به نحو مطلوب محصول خود را عرضه کرده و با محصولات قدیمی رقابت کند که موجب تحمیل بار سنگین مالی اقساط به دوش شرکت می شود.

 

 

وی هزینه های تبلیغات، حقوق پرسنل، نمونه سازی و… را روی دیگر این ماجرا دانست و گفت: صداوسیما قرار بود تا محصولات دانش بنیان را به صورت رایگان و یا کم هزینه تبلیغ کند، در حالی که برخی شبکه های ملی از فرد فناور تقاضای 20 میلیون تومان برای 6 دقیقه تبلیغ می خواهند.

 

 

آقازاده، به قوانین عفو مالیاتی شرکت های دانش بنیان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: اداره مالیات نیز تنها محصول فناور را عفو مالیاتی می کند و شرکت همچنان متحمل مالیات می شود.

 

وی با بالا خواندن هزینه های تولید محصولات دانش بنیان در حوزه پزشکی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: صندوق توسعه نوآوری برای چنین شرکت هایی وام 150 الی 200 میلیونی می دهد که اگر بحث ارزیابی و اخذ کلاس خطر یک طرف ماجرا باشد، بازپرداخت هنگفت وام ها طرف دیگر ماجرا است، چراکه شرکت نیاز دارد تا روی پای خود ایستاده و محصولات را به فروش برساند.

 

این فناور و مخترع، با انتقاد از طولانی بودن پروسه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان ساخت: کارگزار برای تایید بحث های مالی چندین ماه زمان تلف می کند و بعضا از دور نظر خود را می نویسد که باعث قطع مزایا می شود، در حالیکه باید از نزدیک تمام جزئیات را بررسی کند.

 

 

وی ادامه داد: الان شرکت دانش بنیان یک سری تسهیلات گرفته است، دوباره به نوبت دهی گذاشتن و چند ماه دوباره ارزیابی تازه ای می شود که باید منتظر نظر کارگزار ماند و چون محصول دانش بنیان است، با اتلاف زمان بازار خود را از دست می دهد و تنها شرکت هایی موفق می شوند که بنیه مالی قوی دارند.

 

 

آقازاده، به موضوع واگذاری دفاتر به شرکت های دانش بنیان به شرط تملیک توسط صندوق نوآوری نیز پرداخت و گفت: در شهری مانند تبریز که ساختمان صندوق نوآوری به تازگی تاسیس شده است، هر متر مربع از دفاتر به میزان هر متر مربع 7 میلیون تومان تمام می شود که 50 درصد آن ابتدای واگذاری اخذ می شود.

 

 

وی ادامه داد: مابقی مبلغ نیز تقسیط می شود که مبلغ نسبتا زیادی می شود و به همین دلیل نیز تعداد سه یا چهار شرکت فقط در این ساختمان مستقر شده اند.

 

 

مسئول مرکز رشد مهندسی پزشکی شهید باکری، با تاکید بر این که شرکت های نوپا دانش بنیان نیازمند حمایت است نه این که آن ها را مقروض کنند، تصربح کرد: برای شرکت های نوپا دانش بنیان که قصد تولید محصولی دارند، برای مثال 300 میلیون وام می دهند که کارگزار بعد از بررسی 150 میلیون آن را ابتدای کار می دهند.

 

 

وی افزود: در حالیکه برای تولید محصول نهایی، شاید چندین بار نمونه ها ساخته شوند و مورد تایید نباشند و تا محصول نهایی هزینه بیشتری نیاز باشد، اما فقط هزینه ساخت یک نمونه آن را می دهند، البته هزینه هایی مانند حقوق پرسنل و… را نیز در کنار ساخت نمونه حساب کرد.

 

 

آقازاده، با پیشنهاد این که، سوله های خالی بهتر است به شرکت هایی که قصد تولید دارند داده شود تا ضمن اعطاء اجاره به شرط تملیک، برای شرکت ها  نیز کمکی شود تا آسوده تر به توسعه برنامه ریزی کنند.

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …