خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / بومی سازی رول فورمینگ

بومی سازی رول فورمینگ

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا ، نخبگان آذربایجان شرقی در سال دانش بنیان با هدف بی نیاز سازی صنعت کشور از بیگانگان اقدام به طراحی و ساخت (مهندسی معکوس) برخی قطعات پرمصرف خارجی، در حوزه صنعت کشور کرده و موفق شدند اکثر این طرح ها را عملیاتی کنند .

دکتر شهرام عالی پور با تحصیلات دکترای مکانیک در شهر تبریز و مسئول مرکز رشد ساخت و تولید شهید عابدی معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا توضیحاتی در مورد یکی از دست آوردهای خود با موضوع بومی سازی قطعات صنعتی گفتگویی با خبرنگار ما داشته اند که خواندن آن خالی از لطف نیست .

– جناب دکتر عالی پور از ایجاد مرکز ، انگیزه ها و شروع فعالیتتان برایمان بگویید

با نام خدا عالی پور هستم دکترای رشته ی مکانیک از شهر تبریز بنده بعد از اتمام دوره کارشناسی فعالیت های صنعتی خودم رو شروع کردم ، عادت به یکنواختی و تکراری بودن کار هم ندارم برای همین تازگی برایم جذابیت دارد و روی همین امر دنبال ساخت قطعات جدیدتر و نیاز محور رفته ام .

بنده ضمن همکاری با خانه نخبگان سپاه عاشورا و کارگاه صنعتی که در شهرک شهید سلیمانی با همکاری معاونت علمی سپاه استان تبدیل به مرکز رشد شهید عابدی کرده ایم و خودم مسئولیت آنجا را به عهده دارم ، انگیزه اصلی با اولویت اول بی نیازی کشور عزیزم از واردات بی ویه در حوزه صنعت و رهایی از تحریم های ظالمانه و دوم کارآفرینی در یک محیط سالم برای جوانان با استعداد و با انگیزه است .

ما الان اگر از دانشگاه ها ، کارآموز در رشته های صنعتی به ما مراجعه کند قطعا همکاری میکنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه را معنا کنیم . جذب و تربیت بچه های آچار به دست یکی از انگیزه های اینجانب بود.

– خب آقای عالی پور در مورد یکی از دست آودهای مهم تان بگویید ، شنیده ایم روی رول فرمینگ کار میکردید ، تعریفی از این قطعه برامون ارائه بدید :

رول فرمینگ ورق، فرآیندی است که طی آن ورق های فولادی نظیر گالوانیزه، ورق های سرد و استیل توسط دستگاه مخصوصی به اشکال مختلفی تبدیل می شوند. محصولاتی که توسط رول فرمینگ ورق تولید می شوند می توانند به هر شکلی که نیاز باشد نظیر انواع پروفیل های فلزی، لوله، ورق طرح دار و غیره شکل دهی شوند. به طور کلی رول فرمینگ به روش های تغییر شکل دادن ورق فلزی به واسطه دستگاه رول فرمینگ گفته می شود.

– دکتر عالی پور نحوه کاربرد رول فرمینگ رو هم برامون توضیح بدید :

ببینید در طی این عملیات ورق های فلزی روی شفت های دستگاه که با یاتاقان مهار شده اند جایگذاری می شوند و بعد با توجه به نوع قالب و روش مورد نظر ورق ها به فرم دلخواه تولید می گردند.

رول فرمینگ ورق، یک روش نوین، بهینه و کاملا انعطاف پذیر است، که تولید هر طرحی روی ورق های فلزی را امکان پذیر کرده، ما در مرکز رشد و فناوری، ساخت و تولید شهید خداشکر عابدی به دلیل در دست داشتن دانش فنی خط تولید رول فرمینگ، طراحی و ساخت در ابعاد مورد نیا ز واحد های تولیدی امکان پذیر کردیم . ویژگی منحصر به فرد این خط دارا بودن کنترلر PLC و راحتی دستورات برای اپراتور است .

از کاربرد قطعه رول فرمینگ برامون بفرمایید :

به طور کلی بگم رول فرمینگ در بدنه لوازم خانگی، صنایع نظامی، وسایل نقلیه عمومی، واگن های قطار، بدنه ماشین آلات سنگین، شکل دهی فلزات و ورق ها، پروفیل، گارد ریل، صنعت تولید و تجهیز نیروگاه های خورشیدی، تجهیزات ذخیره سازی محصولات غذایی و دارویی و انبار ها( تجهیزات ذخیره اسناد و مدارک) کاربرد داره و میتونه استفاده بشه .

 ممنون از شما دکتر عالی پور عزیز که وقت گران بهاتون رو در اختیار ما گذاشتید

منم تشکر میکنم از شما که در بحث اطلاع رسانی که یکی از مهمترین ارکان آگاه سازی جهان امروز بشمار میره همیشه فعال هستین

با تشکر

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …