خانه / اخبار / تدوین نقشه راه جهاد علمی کشور

تدوین نقشه راه جهاد علمی کشور

نقشه راه جهاد علم و فناوری  توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تدوین شده است.

سردار مهدی رحیمی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشوردر مراسم افتتاح اولین مرکز رشد و نوآوری بسیج با عنوان شهید فخری زاده  در تبریز با اعلام این خبر گفت:در راستای پیشبرد اهداف علمی کشور نقشه راه جهاد علم و فناوری تدوین شده است.

وی در مورد جزئیات نقشه راه جهاد علمی اظهارداشت:نقشه راه جهاد علمی به صورت دو طرح پنج ساله تدوین شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرای نقشه راه جهاد علمی شروع می شود.

در این بازه ۱۰ ساله راه اندازی ۵۰۰ مرکز رشد  هدف گذاری شده است، این مراکز رشد به مخترعان و مبتکران واگذار می شود همچنین ۳۲ مرکز نوآوری کارخانه ای در نظر گرفته می شود که به کارخانه نوپا تبدیل می شود

رحیمی ادامه داد: بر اساس برنامه ۱۰ ساله جهاد علمی درصدد هستیم ۴۰ هزار شرکت دانش بنیان در شهرستان ها ایجاد کنیم و در این میان آذربایجان شرقی می تواند بازار صادراتی بسیار خوبی برای تولیدات شرکت های دانش بنیان باشد.

وی برتری سازی و اقتدار آفرینی  را مهمترین هدف تدوین نقشه راه جهاد علمی ذکر کرد و ادامه داد: در نقشه راه جهاد علمی یک هدف کلی را دنبال می کنیم و آن برتری سازی و اقتدار آفرینی با مردم سازی علم و فناوری است. در این نقشه راه مردم خودشان هسته های علمی تشکیل داده و چالش ها و مشکلات را مطرح کرده و خودشان برای آن راه حل تدوین می کنند  و این موضوع باعث اشتغالزایی و تنوع زیستی می شوند.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور با اشاره به حضور همه جانبه مردم در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس موضوع جهاد با نفس، ایثار و فداکاری و دفاع از امنیت بود تا دانشمندان در سایه امنیت به اقتدار علمی برسند.  بعد از جنگ و در شرایط فعلی اولین گزینه ای که اهمیت دارد توسعه علم و فناوری است تا به اقتدار برسیم.

وی با اشاره به تاثیر اقتدار علمی آمریکا در جهان گفت:آمریکا به واسطه داشتن اقتدار علمی توانسته است اقتدار سیاسی و سبک زندگی غربی خود را به سایر کشورها القاء کند و در سایه همین اقتدار علمی است که با نفوذ سیاسی و اقتصادی بر جهان سیطره پیدا می کند.

رحیمی  با اشاره به اینکه ایران اسلامی داعیه تمدنی دارد بنابراین باید به سمت نوآوری حرکت کرده و تغییر رویکرد از مقلد محوری به نوآور بودن را در راس برنامه های خود قرار دهیم و نوآور بودن را از منشاء آن احصاء کرده و طراز قدرت علمی خود را در دنیا افزایش دهیم.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور در بخش دیگری از  صحبت های خود با انتقاد از اخذ درجه ارتقای علمی اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مقاله نویسی اظهارداشت: متاسفانه یک جریانی در بدنه علمی کشور وجود دارد و آن ارتقای درجه اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مقاله نویسی و افزایش تعداد مقالات است.در صورتی که این موضوع نباید مقاله محور باشد باید دانشگاه ها ازترویج مقاله نویسی که هیچ دردی از جامعه را حل نمی کند برهیزکرده  و بر روی کیفی سازی دانشگاه ها تمرکز داشته باشند.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …