خانه / اخبار / برگزاری نشست تخصصی آسیب های اجتماعی

برگزاری نشست تخصصی آسیب های اجتماعی

نشست تخصصی آسیب های اجتماعی توسط کارگروه فرهنگی و اجتماعی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان با حضور دکتر عالی پور دبیر خانه نخبگان استان ،دکتر شیرین ولی زاده، پژوهشگر حوزه آسیب های اجتماعی، دکتر بشیری جامعه شناش و دکتر غنیمت مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی خانه نخبگان برگزار شد.

بلای خانمان سوز اعتیاد هر روز می تازد و متاسفانه مشتریانی از تمامی طیف ها و رده های سنی دارد، تنوع مواد مخدرهای صنعتی در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی دارد هر چند در مورد پیشگیری و درمان اعتیاد نیز اقدامات زیادی در کشور صورت می گیرد ولی متاسفانه آن چنان موفقیت های چشمگیری در جهت کاهش اعتیاد مشاهده نمی شود.

مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی عوامل مختلفی را برای اعتیاد یک فرد مطرح می کند که از آن جمله می توان به این نکات اشاره کرد.

نوجوانانی به سمت مصرف مواد می روند که مفهومی از ترس طبیعی در او وجود ندارد. یعنی این نوجوان از اینکه مصرف مواد مخدر چه بلایی به سر او می آورد نمی ترسد.

موضوع دوم اینکه نوجوان لذت های طبیعی را درک نکرده و تحمل درد و رنج را ندارد. ‌نباید فراموش کرد عوامل اجتماعی نیز در این امر خیلی اهمیت دارد.

نکته بعدی که توسط محققان اعتیاد مطرح شد این بود که بهتر است دانش آموزانی که در مدرسه ترسی نداشته و از محیط مدرسه نیز لذت نمی برند شناسایی شده و به اولیای مدرسه و خانواده دانش آموز اعلام کنیم بیشتر مراقب فرزند خود بوده و رفتارهای او را کنترل کنند.

در ادامه این نشست تخصصی دکتر شیرین ولی زاده پژوهشگر آسیب های اجتماعی با تاکید بر اینکه در بحث اعتیاد پیشگیری خیلی مقوله قابل توجهی است تصریح کرد:متاسفانه بعد از اینکه فرد معتاد می شود روش های مختلف درمانی انجام می شود تا وی اعتیاد را ترک کند ولی در زمینه پیشگیری اقدامات کمتری صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش ضعف وجود دارد گفت:در حوزه اعتیاد بزرگ ترین آسیب را در بخش آموزش و پیشگیری دیدیم. دانش آموزانی که دچار اعتیاد شدند از نبود آموزش صحیح و اطلاع کافی گرفتار مواد افیونی شدند.

پژوهشگر آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: ۱۰ سال قبل طلاق و اعتیاد یک پدیده بود ولی متاسفانه الان از حالت بحران ملی خارج شده ایم، موضوع اعتیاد فقط مختص به ایران نیست یک مشکل فرا ملی است.

وی مهم ترین عامل اعتیاد را بیکاری و ندانم کاری و عدم آموزش ذکر کرد و افزود: بزرگ ترین آسیب را در بخش آموزش و پیشگیری دیدیم.

متاسفانه مواد مخدرهای صنعتی که اکنون به فراصنعتی یاد می شود آسیب های بسیار زیادی به سیستم مغز و اعصاب فرد وارد می کند.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …