خانه / اخبار / مدیریت جامع در حوزه آب وجود ندارد/ حکمرانی خوب آب قابل الگوبرداری نیست

مدیریت جامع در حوزه آب وجود ندارد/ حکمرانی خوب آب قابل الگوبرداری نیست

حکمرانی خوب قابل تقلید و کپی برداری و الگوبرداری نیست، حکمرانی خوب چیزی نیست که بخواهیم آن را از بیگانگان الگوبرداری کنیم.

دکتر جلال شیری دانشیار گروه مهندسی و آب دانشگاه تبریز در نشست تخصصی آب با بیان اینکه ایران  کشور کم آبی است گفت: ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهانی قرار گرفته و میزان بارش های کشورمان از متوسط جهانی کمتر است و طبق آمارهای اعلام شده کاهش نزولات جوی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش نزولات جوی باعث کاهش روان آبهای رودخانه ها و آبهای زیرزمینی شده است.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی با مقایسه نقشه بارش ها در یک سال اخیر ادامه داد:نقشه تغییرات بارش ها نشان می دهد در سال آبی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقدار بارش ها به صورت قابل ملاحظه ای نسبت به دراز مدت کاهش یافته و افزایش حرارت و دما نیز قابل انکار نیست.

وی با انتقاد از برخی صحبت های مطرح شده در مورد غافلگیری در مورد خشکسالی که توسط عده ای از افراد مطرح می شود تصریح کرد: کمبود و کاهش بارش ها چیزی نیست که دفعتا اتفاق افتاده و باعث غافلگیری شود.ما سالیان سال است که می دانیم دچار کم آبی هستیم و مشکلات زیادی برای مردم و متولیان عرصه آب ایجاد می کند بلکه سوء مدیریت ها باعث غافلگیری و بروز مشکلات بسیار در این زمینه شده است.

 دکتر شیری با اظهارتاسف از غافلگیری متولیان امر در مورد بروز خشکسالی و کم آبی گفت: مسوولان حوزه آب پاسخگو باشند که دلیل این غافلگیری چیست؟ آیا موضوع کم آبی پیش بینی نشده بود که نزولات جوی کاهش یافته است؟ قطعا این مورد پیش بینی شده بود. وقتی این موضوع با ابزارهای علمی بررسی می شود متوجه می شویم ریشه مشکلات فرافکنی هایی است که سوء مدیریت ها باعث ایجاد آن هستند نباید این  معضل را به صورت بخشی و نتیجه عملکرد حوزه هایی مانند کشاورزی، سدسازی، مردم و یا صنعت ببینیم بلکه ریشه این مشکل را باید در خلأ موجود در حکمرانی مطلوب آب جستجو کنیم در حالی که ایران سابقه و محتوای غنی و قابل اتکایی در این خصوص دارد.

رئیس مرکز پژوهش مهندسی و علوم آب دانشگاه تبریز با انتقاد از اینکه در زمینه آب نگاه بخشی مسوولان آسیب زننده است افزود: متاسفانه در حوزه آب شیرین نگاه فرا بخشی وجود ندارد. حکمرانی خوب توسط مسوولان وجود ندارد. حکمرانی خوب و مطلوب زمانی ایجاد می شود که از نگاه بخشی جدا شویم.

در حالی که سازمان هایی که متولی آب هستند با سازمان هایی که مصرف کننده هستند نگاه یکسان و واحدی داشته باشند در حالی که این گونه نیست. سازمان متولی آب به دنبال کاهش مصرف و صرفه جویی  و سازمان مصرف کننده به دنبال افزایش تولید و برداشت محصول خوب است.

استاد دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت آب دچار دو قطبی غیرعلمی و غیر فنی شده ایم ادامه داد: حکمرانی مطلوب آب زمانی اتفاق می افتد که نظام دو قطبی در کشور حل شود در این صورت است که افزایش راندمان و بهره وری را در مصرف آب می بینیم.

دکتر شیری با اشاره به سیاست های کلی نظام در حوزه آب افزود: برای رفع این مشکلات باید سیاست های کلی نظام در مورد آب عمل شود.مسوولان پاسخگوباشند چقدر خودشان را به اجرای سیاست های کلی نظام در مورد آب ملزم می دانند.

وی افزود:متاسفانه مدیریت جامع در حوزه آب وجود ندارد،ارتقای بهره وری، توجه به ارزش اقتصادی، امنیتی و سیاسی آب ، استحصال و افزایش راندمان از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

حکمرانی خوب قابل تقلید و کپی برداری و الگوبرداری نیست، حکمرانی خوب چیزی نیست که بخواهیم آن را از بیگانگان الگوبرداری کنیم. حکمرانی خوب در حوزه آب به مختصات محلی،جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و میزان بارش های منطقه ای بستگی دارد.

وی ادامه داد: در حالی که عده ای از مسئولان عاشق تقلید و کپی برداری از غرب به دنبال اجرای چنین سیاست هایی در حوزه آبی کشور نیز هستند، باید بگوییم که راهکار مشکل و بحران فعلی در بازگشت به اصول کلی نظام در حوزه آب است که سال ۱۳۷۹ توسط مقام معظم رهبری در پنج حوزه ابلاغ شده، حوزه هایی مانند ایجاد نظام جامع مدیریت آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمینی در حوزه های آبریز، ارتقاء بهره وری آب با توجه به ارزش اقتصادی، امنیتی و سیاسی آن در استحصال، عرضه، نگهداری و مصرف، موضوع بازچرخانی آب، تدوین برنامه جامع متناسب سازی امور حوزه آب و بکارگیری دیپلماسی آبی برای جلوگیری از خروج آب از کشور سیاست های نخبگانی بوده اند که ۲۱ سال پیش توسط رهبری تدوین و ابلاغ شده اند.

رئیس مرکز پژوهش مهندسی و علوم آب دانشگاه تبریز با تاکید بر لزوم توجه به مشارکت مردم به عنوان عنصری کلیدی در مدیریت و حکمرانی مطلوب آب گفت: حرکت‌هایی مانند ایجاد تعاونی های آب بران با هدف دخالت و مشارکت علمی مردم در حوزه مدیریت آب باید مد نظر مسئولان باشد چرا که حکمرانی آبی قابل تقلید و کپی نبوده و تابع مختصات داخلی و منوط به استفاده از توان متخصصان و مشارکت عمومی است و نهضت استادی بسیج آماده هر گونه همکاری از طریق احصاء راهکارها و ارائه آن به صورت بسته های پیشنهادی به دولت آینده است تا شاید باری از دوش مردم کشور برداشته شده و مشکلات استان هایی مانند خوزستان حل شود چرا که این مشکلات در صورت تداوم روندهای فعلی گریبانگیر دیگر استان ها و مناطق کشور نیز خواهد شد و جلوگیری از بروز چنین شرایطی نیازمند بستن کمر همت توسط دولتی جوان و انقلابی با رویکردی جهادی است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …