خانه / اخبار / کاروان آبادانی در آبادی ها

کاروان آبادانی در آبادی ها

جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا سختی‌ها را بر خود هموار می کنند تا با راهسازی و آبرسانی به روستاهای صعب‌العبور محرومیت را از چهره روستاها به زدایند تا الفبای آبادانی و صدای شرشر آب در روستا آرامش و امنیت اشتغال و اقتصاد را برایشان به ارمغان آورد.

آب الفبای آبادانی است، هر کجا آب باشد دیگر محرومیتی وجود ندارد، ولی بخواهیم یا نخواهیم علاوه بر شهرها روستاها نیز دچار کم آبی شده‌اند و این کم آبی یعنی رخت بر بستن سرسبزی از روستاها، خشکسالی و به صفر رسیدن تولید محصولات کشاورزی و باغی و سرانجام مهاجرت به شهرها و این  تازه شروع مشکلات و معضلات بیشتر و بزرگتر است.

حالا چند سالی است صدای کم آبی و خشکسالی روستاها در آذربایجان‌شرقی به گوش جهادگران رسیده است، جهادگرانی که می‌خواهند دوباره الفبای آبادانی را زمزمه کرده و باعث مهاجرت معکوس جوانان به روستاها شوند تا با کشت زمین‌های کشاورزی، باغداری، دامداری و ….صاحب درآمد پایدار در روستاها شوند.

 

جهادگران مشغول جهادند

جهادگران در روستاها مشغول جهادند، می‌توان یک روز با آنها در احداث خانه‌های محروم همراه شد، روز دیگر در راهسازی‌ و بازگشایی راه‌های روستایی در آموختن مهارت و آموزش، در عرصه سلامت و بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری.

جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا دست به دست هم داده‌اند تا محرومیت را از چهره روستاها به زدایند و کاری کنند دوباره الفبای آبادانی و صدای شرشر آب در روستا آرامش و امنیت اشتغال و اقتصاد را برایشان به ارمغان آورد. این جهادگران به عشق این سرزمین بذر امید در دل محرومان می‌کارند.

برای اطلاع و آگاهی بیشتر از فعالیت جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا با پاسدار محمدعلی نجفی جانشین فرمانده سپاه عاشورا در قرارگاه پیشرفت و آبادانی همکلام شده‌ایم تا از نحوه اقدامات جهادی برای محرومیت‌زدایی برایمان سخن بگوید.

فعالیت در پنج محور اساسی/ آذربایجان جزو چهار استان محروم کشور در بعد روستایی

محمدعلی نجفی در ابتدا با اظهار ناراحتی و تاسف از اینکه در بعد روستایی استان آذربایجان جزو چهار استان محروم کشور است، گفت: متاسفانه محرومیت بر روستاهای آذربایجان‌شرقی سایه افکنده و باعث شده در بین چهار استان محروم روستایی باشیم و این موضوع برازنده این استان نیست.

انجام پروژه‌هایی که باعث ثبات و ایجاد اشتغال،کارآفرینی و درآمد پایدار و مهاجرت معکوس در روستا می‌شود، مهم‌ترین رویکرد قرارگاه پیشرفت و آبادانی است. پروژه‌های همچون راهسازی، آبرسانی، جاده‌سازی و …

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا فعالیت‌های خود را در پنج محور اساسی انجام می‌دهد. آن‌طور که جانشین فرمانده سپاه استان در قرارگاه پیشرفت و آبادانی توضیح می‌دهد، محورهای فعالیت در پنج شاخه زیرساخت، فرهنگی، تعلیم و تربیت، پیشگیری و سلامت، حوزه معیشت و بهره‌وری انجام می‌شود.

نجفی ادامه داد: هدف ما در قرارگاه پیشرفت و آبادانی  توانمندسازی روستایی است. در ابتدا مشکلات و معضلات روستا و دهستان ها شناسایی شده و  براساس نوع محرومیت‌ها و مشکلات برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

 تعدادی از دهستان‌ها شامل ۵۰ روستا یا ۲۰ روستا هستند، دهستان‌هایی که دارای ضریب  محرومیت ۸ یا ۹ هستند شناسایی شده و مطالعات عملیاتی برای رفع مشکلات آغاز شده و پروژه‌های مد نظر اجرا می‌شود.

اجرای 60 پروژه آبرسانی و ساخت 5 پل

براساس ارزیابی‌ها در ۶۰ روستا پروژه آبرسانی، پنج روستا ساخت پل و در تعدادی از روستاها نیز مسجد، مدرسه احداث شده است که نیازهای روستا در ابتدا مطالعه، شناسایی و سپس اجرایی می‌شود.

 وی از افتتاح پروژه‌های آبرسانی در هفته بسیج خبر داد و افزود: همزمان با هفته بسیج ۲۱ پروژه آماده افتتاح است که پنج پروژه از این تعداد بسیار بزرگ بوده و باعث تحولات عمده در مناطق روستایی می‌شود.

پروژه‌های آبرسانی باعث امنیت شغلی و اقتصادی

یکی از این پروژه‌های بزرگ در روستای ینگجه بخش خاروانا شهرستان ورزقان، انتقال آب به طول ۳ کیلومتر با  لوله‌های ۱۰ اینچی است که ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت آبی می‌رود.

با افتتاح این پروژه بزرگ روستائیانی که تحت پوشش و مستمری‌بگیر کمیته امداد بودند، دیگر به هیچ وجه مستمری دریافت نمی کنند، چرا که روی زمین کشاورزی خود کار کرده و توانمند می‌شوند.

 نجفی  خاطرنشان کرد: همچنین در روستای «گال » شهرستان خاروانا پروژه آبرسانی به طول دو کیلومتر با لوله‌های ۸ اینچی به اتمام رسیده و آماده افتتاح است و در روستای علیار مخازن آب شرب ۹۰ هزار لیتری نصب شده و برآورد کرده‌ایم با نصب این مخزن تا ۲۰سال آینده آب شرب  آنها تامین می‌شود.

در حال حاضر۵۰ خانوار در این روستا ساکن هستند در حالی که این روستا دارای ۴۰۰ خانوار بود که قبلا بر روی زمین‌های خود کار می‌کردند ولی  به‌خاطر بی‌آبی به حاشیه تبریز و ارومیه مهاجرت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با نصب مخزن و تامین آب شرب ۴۰۰ خانوار به روستا برگشته و مهاجرت معکوس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در روستای “ممشلو” شهرستان هوراند نیز مخزن ۱۵۰ هزار لیتری نصب شده است، بین جایگاه مخزن تا روستا تمام زمین‌ها بایر بود ولی بعد از نصب مخزن همه آن زمین‌ها به زیر کشت رفته و زمین خالی بایری وجود ندارد و اهالی به روستای خود بازگشته‌اند.

وی، صحبت‌هایش را با پروژه راهسازی روستای” نبی‌جان” کلیبر ادامه داد و گفت: پروژه راهسازی در روستای “نبی‌جان” هفته گذشته تمام شده است، این روستا یک روستای مولد دامداری است ولی به علت نبود جاده روستایی از اواخر مهر و اوایل آبان به علت سردی هوا و بارش برف تا اردیبهشت.ماه در روستا محاصره شده و هیچ‌گونه راه ارتباطی با روستاهای همجوار و شهر نداشتند و اگر فردی بیمار می‌شد، مجبور بودند با حیوانات رفت و آمد کنند.

اکنون به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی جهادگران  قرارگاه پیشرفت و آبادانی جاده روستایی تمام شده و آماده افتتاح است.

در روستای علی بیگلو علیا و سفلی شهرستان چاراویماق که مولد دامداری هستند نیز راه مواصلاتی روستایی وجود نداشت در این روستاها نیز هشت کیلومتر راه روستایی و ۱۵ عدد پل احداث شده است.

در روستاهای” کلیان و بارانقار ” نیز می‌توان رد پای جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا را مشاهده کرد.

روستای “بارانقار” که زمانی مدرسه پنج کلاسه داشت الان به متروکه تبدیل شده و حتی یک دانش‌آموز ندارد، چرا که اهالی روستا به علت خشک شدن چشمه و نداشتن آب کشاورزی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. حالا جهادگران در این روستا  کاری کرده‌اند کارستان.

آن‌طور که جانشین فرمانده سپاه عاشورا در قرارگاه پیشرفت و آبادانی می‌گوید: در روستای ” بارانقار” بعد از شناسایی و برآورد مشکلات،  استخر پلیمری به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب احداث شده است. این استخر پلیمری دریاچه بزرگی است که مشکل آب روستا را برطرف کرده و موجب آبادانی باغات شده و مدارس نیز شروع به درس، تحصیل و آموزش می‌کنند، حالا تقاضای این روستاها احداث استخر دوم است.

اتمام 120 پروژه در 205 روستا

وی با اشاره به انجام پروژه‌های روستایی در طی سه سال اخیر خاطرنشان کرد:  طی سه سال 120 پروژه در 205 روستا به اتمام رسیده، 180 پروژه در دست اجرا بوده و 21 پروژه برای افتتاح در هفته بسیج آماده است که پنج پروژه از این تعداد جزو پروژه‌های بسیار بزرگ قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشوراست.

جانشین فرمانده سپاه عاشورا در قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اشاره به مشارکت اهالی روستا در انجام پروژه‌های جهادی بیان داشت: در تمام پروژه‌های این قرارگاه بیش از 3 هزار تیم جهادی فعالند و رویکرد ما استفاده از نیروی جوان و فعال اهالی روستا است که این موضوع از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است.

یکی دیگر از محورهای فعالیت قرارگاه پیشرف و آبادانی در روستاها فعالیت‌های تعلیم و تربیت و آموزشی در روستاهاست، دانش‌آموزانی که بازمانده از تحصیل یا دچار عقب‌ماندگی تحصیلی هستند با همکاری داوطلبانه معلمان و تهیه کتاب‌های آموزشی مدارس، کتاب‌های  درسی و لوازم‌التحریر در ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و افزایش سطح فرهنگی، دینی و عقیدتی  تلاش می‌کنند.

استقرار روحانی و کارشناسان فرهنگی  در روستاها و برگزاری ‌کلاس‌های آموزشی دینی، احکام و بصیرتی از دیگر فعالیت‌های آنان است.

نجفی، آموزش و فعالیت در زمینه سلامت را از دیگر فعالیت‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی ذکر کرد و افزود: در بسیاری از روستاها گیاهان دارویی به صورت خودرو در طبیعت می‌روید با آموزش‌های خاص به روستائیان در جهت استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی و تغییر سبک زندگی جلوی ابتلا به بیماری‌های مختلف گرفته می‌شود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …