خانه / اخبار / تنها نماینده رباتیک ایران در مسابقات جهانی روسیه چشم به راه حمایت مسوولان

تنها نماینده رباتیک ایران در مسابقات جهانی روسیه چشم به راه حمایت مسوولان

در حالی که تیم رباتیک دانش آموزی استان آذربایجان شرقی در لیگ امداد و نجات به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات روبوکاپ  آسیا و اقیانوسیه روسیه ۲۰۱۹شرکت می کند ولی این تیم هیچ حامی مالی و حمایت کننده ای ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی:بعد از کسب موفقیت های پی درپی تیم رباتیک دانش آموزی  استان به سرپرستی دکتر سیده سویلا سجودی در جشنواره ها و رقابت های ملی و بین المللی این تیم دانش آموزی آبان ماه به مسابقات جهانی روسیه اعزام می شوند در حالی که نبود حامی مالی باعث دلسردی و ناراحتی این تیم می شود.

نبود حامی مالی یک تیم را حذف کرد

دکتر سیده سویلا سجودی عضو کمیسیون مسابقات ملی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست تیم دانش آموزی آذربایجان شرقی و تیم دانشجویی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری گفت: در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه۲۰۱۸ مجوز دو تیم دانش آموزی و یک تیم دانشجویی را دریافت کرده ام  یعنی در این رقابت ها دو تیم دانش اموزی می توانند شرکت داشته باشند ولی به علت نبود حمایت کننده مالی مجبور شدم یک تیم را حذف کنم و با تیم حضور یافته نیز با هزینه شخصی دراین مسابقات شرکت می کنیم.

سجودی ادامه داد: برای پیدا کردن حامی مالی به بسیاری از اسپانسر ها اعم از شرکت های دولتی و خصوصی اعلام نموده ام در صورت حمایت با نام  مجموعه حامی در این رقابت ها شرکت می کنیم و چون به کار خود اطمینان داریم قطعا یکی از مدال آوران این رقابت ها هستیم ولی با این وجود کسی اقدام به همکاری نمی کند، در حالی که ما در رقابت های بین المللی گذشته  همیشه رتبه اول و دوم را کسب کرده ایم.

سرپرست مدرسین و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه کشور میزبان اسپانسری آنها را قبول می کند اظهارداشت: کشور روسیه به عنوان کشور برگزارکننده مسابقات تیم ما را می شناسد و اعلام کرده است چنانچه با نام این کشور در مسابقات شرکت کنیم تمامی هزینه های شرکت در این رقابت های جهانی را پرداخت می کند. ولی من به هیچ عنوان نمی توانم خودم را راضی کنم  با نام کشور روسیه در این رقابت ها شرکت کرده و مقام های کسب شده ام را به نام آنها ثبت کنم.

دعوت به همکاری از کشورهای مختلف

وی با اشاره به دعوت های همکاری متعددی که از کشورهای مختلف برای تدریس دریافت کرده است افزود: چندین کشور ازجمله کشور ترکیه برای تدریس در کالج درخواست نموده بودند که از مهرماه امسال علوم نوین از جمله رباتیک را در مدارس آنها تدریس کنم ولی من حتی نخواسته ام به این گزینه ها فکر کنم تا بخواهم علم خود را در سایر کشورها به کار گیرم.

استاد  رباتیک دانشگاه های تبریز  با اظهار ناراحتی از عدم اعتماد به نخبگان اظهارداشت:به نظر می رسد افرادی که خود را متعهد به حمایت از نخبگان علم رباتیک نمی دانند  به ارزش این علم پی نبرده اند و من هم نمی دانم دیگر چگونه باید خودم را ثابت کنم.

استاد رباتیک دانشگاه های تبریز با اشاره به ورود فعالیت های رباتیک به استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال 89 به عنوان اولین فرد آموزش علم  رباتیک را در بین دانش آموزان در تبریز آغاز کردم. متوجه شدم ظرفیت های بسیار زیادی از دانش اموزان مستعد رباتیک در این شهر وجود دارد که با کمی آموزش می توان روی استعدادهای آنها برنامه ریزی کرد و من هم این کار را انجام دادم.

در این راستا دانش آموزان مستعدی که توان و ظرفیت علمی بالایی در این زمینه دارند را شناسایی نموده و تیم رباتیک دانش اموزی استان آذربایجان شرقی را ایجاد کرده و شروع به آموزش نمودم و تا کنون تیم دانش اموزی استان در رقابت های ملی و بین المللی زیادی حائز رتبه های برتر شده اند.

سجودی ادامه داد: دانش آموزان که نسل های آینده علمی این کشور هستند را با فضای علمی و رقابتی ملی و بین المللی آشنا کردم،  از آنها خواستم با دنیایی که آینده را از آن آنها خواهد کرد آشنا شوند بنابراین خواستم توانمندی های خود را افزایش دهند.

وی اظهارداشت: بر خلاف برخی رشته های علمی که در دراز مدت به نتیجه می رسد دانش آموزان در محیط علمی رباتیک با محیط های علمی و مسابقات آشنا شده و توان علمی خود را در کوتاه مدت افزایش می دهند و نتیجه این کار ایجاد انگیزه، افزایش قدرت اعتماد به نفس و کمک به اینده ی کشور و همچنین درخشش انها در رقابت های ملی و بین المللی است.

حضور دانش آموزان در رقابت های جهانی

دراین راستا در سال های اول همراه با دانش آموزان در مسابقات بین المللی دانشگاه صنعتی شریف،رقابت های بین المللی دانشگاه تهران،دانشگاه امیرکبیر و سپس در مسابقات بین المللی و خارجی  شرکت کردیم.

بزرگ ترین هدف من از این کار حضور دانش اموزان استان در محیط های علمی بالاتر بود چون دانش آموزان و دانشجویان خارجی در این فستیوال های علمی حضور داشتند و شرکت کردن دانش اموزان ایرانی در کنار آنها نوعی افزایش عزت نفس و احساس رقابت با آنها بود  بعد از این مرحله بود که تصمیم گرفتم دانش آموزان نخبه علم رباتیک را در رسانه ها معرفی کنم و همین کار را انجام دادم ولی هیچ فردی نمی دانست با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنم تا دانش اموزان را به این سطح برسانم. هیچ کس نمی دانست در کدام فضای آموزشی دانش آموزان را برای حضور در رقابت های مختلف ملی و بین المللی آماده می کنم

 

نه تنها حمایت نشدم بلکه مانع تدریسم می شوند

سجودی خاطرنشان کرد: بعد از رسانه ای شدن موضوع انتظار حمایت های بیشتری داشتم ولی نه تنها حمایت نشدم بلکه برخی نهادهای آموزشی سعی کردند مانع از کار و کلاس های تدریس من شوند.

وی تنها درخواست خود برای حمایت را اختصاص یک فضای آموزشی با سه کلاس  درس عنوان کرد و افزود:نهادها و ارگان های آموزشی و علمی در این شهر کم نیستند و امیدوارم این نهادهای علمی ما را حمایت کنند.

چشم امید به حمایت های امام جمعه تبریز

استاد رباتیک دانشگاه های تبریز با اشاره به اینکه امام جمعه محترم تبریز دکتر آل هاشم در جریان فعالیت های علمی و آموزشی ما قرار دارند افزود: تنها امید ما به حمایت های ایشان است.

نخبه علم رباتیک کشوربا اظهار  ناراحتی از عدم حمایت ها مسوولان استانی در ایجاد امکانات و در اختیار گذاشتن فضای اموزشی ادامه داد: با وجودی که فضاهای آموزشی زیادی در سطح شهر در دست ادارات،نهادها و ارگان های دولتی قرار دارد حاضر نیستند این فضاهای اموزشی را در اختیار تیم دانش آموزی این استان قرار دهند. با وجودی که به چندین اداره و نهاد دولتی مراجعه کرده و اعلام کرده ام حتی این فضاهای آموزشی را به عنوان اجاره و پرداخت هزینه در اختیارم قرار دهند ولی متاسفانه باز هم حمایتی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به شرکت در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه روسیه در آبان ماه سال جاری خاطرنشان کرد: مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه روسیه از 6تا11 نوامبر 2019 همزمان با15 تا20 آبان ماه در کشور روسیه برگزار می شود و یک تیم  دو نفره  دانش آموزی ( احسان حافظی و مائده شقاقی نسب) در تیم ربات امدادگر و یک تیم دانشجویی در لیگ ربات پرنده به این رقابت ها اعزام می شویم.

فراموش نکنیم دنیای کنونی به سمت علم رباتیک و هوشمندسازی حرکت می کند، حمایت از نخبگان علمی  که در راستای بهره برداری از علم رباتیک فعالیت می کنند نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مدیران و مسولان است.

در حالی که دکتر سجودی و تیم دانش آموزی وی تنها نماینده ایران در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه روسیه۲۰۱۹ هستند باید تمامی شرکت های دولتی و خصوصی پای کار باشند تا از تنها نماینده کشورمان حمایت کنند تا دلگرمی آنها نیز به ادامه کار و پیشرفت های علمی در این زمینه بیشتر و بهتر باشد.

انتهای پیام

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …