خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / ظرفیت ایران برای گسترش صادرات غیر نفتی بالا است / محبوبیت ۴۱ درصدی کالای ایرانی در پاکستان

ظرفیت ایران برای گسترش صادرات غیر نفتی بالا است / محبوبیت ۴۱ درصدی کالای ایرانی در پاکستان

ظرفیت ایران را برای گسترش صادرات غیر نفتی بالا می بینم که به نظر من زیاد بر مسئله صادرات در خود ایران توجهی نمی شود.

 

نوروز امسال بود که حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان خود در حرم مطهر رضوی با تاکید بر اهمیت کالا ایرانی اظهار داشتند: امروز برای کشور مسئله‌ی کالای ایرانی، مسئله‌ی مهمّی است.

ایشان بیان کردند: کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعّالیّت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز. سرمایه‌گذار با سرمایه‌ی خود، کارگر با کار خود، طرّاح با ذهن خود و با دانش خود، اینها همه تلاش میکنند و محصول [کار آنها] میشود کالای ایرانی. بنابراین چیز باعظمتی است، چیز بسیار مهمّی است؛ این را بایستی حمایت کرد. در حمایت از این کالای ایرانی -که محصول تلاش فعّالان اقتصادی و فعّالان کارگری و سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان و طرّاحان و مانند اینها است- هم مردم نقش دارند به‌عنوان تولید‌کننده‌ی کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند،

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود صادرات به کشور های همسایه را نیز مهم دانستند و خاطر نشان کردند؛ بایستی ما که با پانزده کشور همسایه‌ایم -غیر از کشورهای دیگرِ دوردست که میتوانند کالای ایرانی را مصرف بکنند، با پانزده کشور همسایه هستیم- از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم.

کالای تولید ایران در پاکستان دارای 41 درصد محبوبیت است

با تکیه بر بررسی هایی که در سال گذشته از سوی پژوهشگران انجام شده است، در بین کشور های اتحادیه اروپا و  49 کشور دنیا، کالای ساخت ایران با در نظر داشتن ایمنی، قیمت مناسب، طراحی عالی، استفاده از فناوری پیشرفته و سازگانی با محیط زیست توانسته است با امتیاز 27 در رتبه 50 قرار گیرد که در مقایسه با سایر کشورها کمتر از حد متوسط است.

 

نکته قابل توجه در این ارزیابی این است که کالای تولید ایران در کشور پاکستان دارای 41 درصد محبوبیت است که بعد از پاکستان، ویتنام و بحرین با ۳۵ درصد، چین با ۳۳ درصد، هندوستان با ۲۹ درصد، مالزی با ۲۷ درصد، اکوادور با ۲۵ درصد، مکزیک با ۲۴ درصد و شیلی و آمریکا با ۲۳ درصد، کنیا با ۲۲ درصد، سنگاپور، کانادا و ونزوئلا با ۲۱ درصد، پرتغال و فیلیپین با ۲۰ درصد، ترکیه، آرژانتین، انگلستان و روسیه با ۱۹ درصد، مراکش و پرو با ۱۸ ، دانمارک، هلند، اندونزی، فلسطین با ۱۷ درصد، برزیل و سوئیس با ۱۶ ، هنگ‌کنگ، سوئد و نروژ با ۱۵ درصد، عربستان با ۱۴ درصد، کلمبیا، ‌ایتالیا، ژاپن، ‌تایوان و کره‌ جنوبی با ۱۳ درصد، ‌اتریش با ۱۲ درصد، ایرلند و تایلند با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این بین اما کشورهای فرانسه با سه درصد، ‌اسپانیا، ‌اوکراین و الجزایر با چهار درصد، آلمان، مصر و آفریقای جنوبی با شش درصد، یونان و بلژیک با هشت درصد و امارات، استرالیا و لهستان با ۹ درصد کشورهایی هستند که کمترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در آن‌ها طی سال گذشته وجود دارد.

ظرفیت ایران برای گسترش صادرات غیر نفتی بالا است / بر مسئله صادرات در خود ایران توجهی نمی شود

 به همین منظور به سراغ یکی از بازرگان خارجی که مدت 15 سال است به کار واردات از ایران مشغول است.

 

این بازرگان بر مرغوبیت و قیمت مناسب کالا ایرانی تاکید می کند و می گوید: در سال های ابتدایی کار، علاقه فراوانی به حنا ایرانی پیدا کرده بودم که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و در شهر های جمهوری آذربایجان ظرفیت بازار برای خرید این جنس زیاد بود، همچنین در آن سال ها از شهر های شمالی ایران به واردات نخود مشغول بودم که طعم بسیار خوبی داشت.

وی ادامه می دهد:در این سال ها به دلیل پیشرفت و توجه چشمگیر ایران در طب سنتی و همچنین اهمیت پیدا کردن آن در سطح دنیا، به واردات زالو مشغول می باشم که استقبال بسیار گسترده ای در آن جا دارد.

این بازرگان در پایان خاطر نشان می کند: به دلیل قرابت زبانی و دینی ما با شهر های تبریز و اردبیل و همچنین کیفیت بالا و قیمت مناسسب، مدت 15 سال است فقط از ایران به واردات مشغول می باشم و ظرفیت این کشور را برای گسترش صادرات غیر نفتی خود بالا می بینم که به نظر من زیاد بر مسئله صادرات در خود ایران توجهی نمی شود و می توانند سرمایه گذاری های بخصوص در این مورد از مواد غذایی گرفته تا لوازم آشپزخانه را که بدون اغراق بسیار با دوام هستند فقط به منظور صادرات تولید و عرضه کنند که قطعا ظرفیت بازار جهانی نیز برای این امر وجود دارد.

وجود تحریم ها فرصت بسیار مناسبی است تا کالای ایرانی خودی نشان دهد

در ادامه به بازار امیرکبیر تبریز سری می زند تا پای صحبت های مردم در مورد کالای ایرانی باشد،

یکی از خریداران، با تمجید از کالای ایرانی انتقاداتی نیز دارد و می گوید: کالای ایرانی بسیار مرغوب است و برخلاف اظهارات عده ای کوته نظر جایگاه خود را دارد، اما با بیشتر شدن تحریم ها و کاهش واردات اجناس خارجی و در نتیجه گران شدن آن ها، عرصه برای کالای ایرانی و عرض اندام آن باز می شود، ولی متاسفانه فروشنده ها نیز با دیدن این کمتر شدن اجناس خارجی در بازار، قیمت کالای ایرانی را نیز بالا می برند و بعضا برخی کالا های نامرغوب را با قیمت بسیار بالایی و با تاکید بر این که تولید داخل است و باید حمایت شود به مردم عرضه می کنند.

وی  در پایان تاکید می کند: به نظر من وجود تحریم ها فرصت بسیار مناسبی است تا کالای ایرانی خودی نشان دهد و محبوبیت خود را در میان مردم بیشتر از این پیدا کند، اما باید با نظارت های دقیق جلوی سو استفاده برخی فروشندگان را گرفت تا هر جنس نا مرغوبی را با نام کالا ساخت ایران و با قیمت بالا به مردم عرضه کنند.

 

می توانیم نام و نشان کالا ایرانی را در دنیا زبانزد کنیم

در پایان باید گفت: پرورش زعفران و پسته مرغوب، طراحی و تولید فرش های دست بافت، تولید خاویار و خرما و یا تولید لوازم خانگی مانند؛ کولر، بخاری و اجاق گاز در ایران از جمله ظرفیت های صادرات موجود هستند و می توان با توجه به حوزه های دیگر و نیز توسعه همین موارد، نام و نشان کالا ایرانی را در دنیا زبانزد کنیم و کمک شایانی به اشتغال زایی و تولید ثروت که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است انجام داده باشیم.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …