خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / خام گیاهخواری تجویزی برای بیمارهای صعب العلاج / خوردن مکرر غذای پخته، صحیح نمی باشد

خام گیاهخواری تجویزی برای بیمارهای صعب العلاج / خوردن مکرر غذای پخته، صحیح نمی باشد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، عین اله ولی زاده فوق تخصص تغذیه و مدرس دانشکده تغذیه دانشگاه تبریز در گفتگو خود با خبرنگار علم و فناوری در رابطه با  گیاه خواری و خام گیاه خواری از نظر طب سنتی اظهار داشت: فواید و مضرات گیاه خواری در طب سنتی شامل دو مقوله است، یکی خام خواری و دیگری گیاه خواری، اما نه به تنهایی بلکه ترکیبی از هردو است.

وی با بیان این که بسیاری از اساتید و استوانه های علم پختن و استفاده از حرارت را حتی برای پختن آب بسیار مفید می دانند ابراز کرد: شیخ الرئیس ابو علی سینا و بسیاری از اساتید و استوانه های علم پختن و استفاده از حرارت را حتی برای پختن آب بسیار مفید میدانند تا بدانجا که مطلق اطباء و حتی امام رضا (ع) می فرمایند آب را قبل از خوردن بپزید و بجوشانید آن هم نه برای ضد عفونی کردن بلکه جهت لطیف کردن و هضم و جذب و دفع راحت و نوافع دیگر می باشد.

این پزشک فوق تخصص تغذیه با اشاره به تشکیل جنبش های خام گیاه خواری در دهه های اخیر خاطر نشان کرد: البته باید گفت، جنبش خام گیاهخواری چند ده سالی است با رونق زیاده از حد پختن زیاد غذاهاو سرخ کردنی ها و مشاهده عوارض آن در اجتماع فراگیرتر شده است اما باید دانست خوردن مکرر غذای پختن بالاخص سرخ کردنی نیز صحیح نمی باشد وبه همراه افراد در مصرف فرآورده های حیوانی میتواند برای بدن مضر باشد.

ولی زاده با تاکید بر این که برای جلوگیری از این ضرر باید دست به اعتدال زد تصریح کرد: خام گیاهخواری مطلق که نوعی تجزبه است که خود این روش نیز افراط و تفریط است واز قوای عاقله خارج است.

 

این مدرس دانشگاه  با بیان این که ابوعلی سینا، رازی،عقیلی خراسانی و دیگر حکما، مطلقا خام گیاهخواری را برای مدت طولانی نهی نموده اند و عوارض آن را بر شمرده اند ادامه داد: ابو علی سینا در کتاب قانون میفرماید: فرد نباید در طی روز زیاد از میوه و سبزیجات به عنوان وعده غذایی خود استفاده کند چه آنکه این خوراکیها جنبه غذاییت نداشته و بعلت لطافت و ایجاد خلط لطیف در بدن موجب احتراق و سوختن خون و بهم خوردن نظم اخلاط در بدن و موجب ضعف و کسالت است و صد البته شما اگر به کسانیکه یکسال در حال خام گیاهخواری هستند نظری بیفکنید ضعف و لاغری در آنان مشاهده می کنید.

وی افزود: در حالیکه یک بدن متعادل نه باید چاق باشه ونه لاغر چون این روش ضمن ضعیف کردن بدن میل جنسی را به مرور شدیداً سرکوب می کند.

 

این پزشک فوق تخصص تغذیه  با تاکید بر این که رژیم خام گیاهخواری به عنوان یک رژیم پاکسازی بصورت چهله در افرادمیتواند مورد استفاده قرار بگیرد تصریح کرد: البته باید تمام مصرف خوراکی های فوق متناسب با مزاج انسان باشد .

 

وی ادامه داد: خام گیاهخواری با پاکسازی در بیمارهای صعب العلاج مانند برخی سرطان ها و مشکلات کبدی و پوستی و….می تواند توسط یک طبیب حاذق طب سنتی می تواند بیش از چهل روز نیز بصورت دراز مدت برای صرفاً افراد و بیماران مذکور تجویز گردد چون در غیر از دو حالت فوق نباید استدلالات مذکور برای بدن صحیح نمیباشد و افراط و تفریط در هر امری مذموم و غیر صحیح میباشد.

انتها پیام/حامد سلطانپور

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …