خانه / دسته‌بندی نشده / اختراعی جدید در جهت افزایش خواص سطحی قطعات صنعتی

اختراعی جدید در جهت افزایش خواص سطحی قطعات صنعتی

محقق تبریزی موفق به ایجاد یک فرآیند جدید، جهت افزایش خواص سطحی قطعات صنعتی به روش تخلیه الکتریکی شد.
به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی، از مسائل مهم در فرآیند ساخت قطعات صنعتی، بهبود خواص سطحی آنها می باشد و یکی از راه حل های مهم در این رابطه نفوذ دادن عناصر دلخواه به سطح مورد نظر ( قطعه کار ) می باشد.

ماشین کاری تخلیه الکتریکی ( که در صنعت با نام اسپارک شناخته می شود ) یکی از روش های نوین براده برداری است.

هادی عیوضی باقری ، دکترای رشته مهندسی ساخت و تولید، توانسته است طرحی را به منظور تغییر کاربری و دومنظوره ساختن دستگاه ماشین کاری اسپارک طراحی کند.

وی در گفتگو خود با خبرنگار علم و فناوری، در تشریح طرح خود گفت: دستگاه اسپارک همزمان با ماشین کاری قطعات، عملیات آلیاژسازی سطحی آن جهت افزایش خواص سطح مانند افزایش سختی، مقاومت به سایش و … را انجام می دهد.

عیوضی باقری افزود: این اختراع از نوع اختراع یک فرآیند جدید می باشد که با عنوان اختراع آلیاژسازی سطحی قطعات به روش تخلیه الکتریکی در حال طی مراحل ثبت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: این روش قادر است بر روی تمامی فلزات انجام شود، یعنی ایجاد یک کاربرد مضاعف از دستگاهای ماشین کاری تخلیه الکتریکی است که در صنایع قالب سازی و تولید قطعات پیشرفته کاربرد دارد، بطوریکه می توان همزمان با ماشین کاری آلیاژی سطحی قطعات را انجام داد.

این دکترای رشته مهندسی ساخت و تولید، ادامه داد: این فرآیند جدید در زمینه ایجاد لایه های سطحی در قطعات صنعتی از جنس فلزات مختلف جهت بالا بردن خواص سطح مانند سختی سطح، مقاومت به سایش و خوردگی کاربرد دارد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که طرح  شما کدام یک از نیازهای صنعت و یا خدماتی کشور را پاسخ گو می باشد ابراز کرد: این دستگاه از روش های پیشرفته تولید می باشد که در اکثر صنایع نظامی و غیر نظامی استفاده می شود.

این‌ مخترع جوان با تاکید بر این که این اختراع وقتی سطح تمام شده قطعه کار پیچیده و ظریف باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است تصریح کرد: با این روش می توان سطح تمام فلزات را آلیاژسازی سطحی کرد و خواص مکانیکی و متالورژیکی آنها را بهبود بخشید. صنایع دریایی، صنایع دفاعی  و صنایع فالب سازی از جمله صنایع جهت استفاده از این روش می باشند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که نیاز های خود را  برای تجاری سازی طرح و ایده تان بیان نمایید گفت: برای تجاری سازی با توجه به کاربرد های خاص دستگاه، نیازمند آموزش و تربیت نیروی متخصص می باشد که برای آن حمایت شرکت های بزرگ صنعتی نیاز است.

عیوضی باقری در در پاسخ به این سوال خبرنگار که امکانات  و کمبود های موجود درکشور در ارتباط با  تخصص شما چیست، عنوان کرد: بطور کلی اهمیت پژوهش و تحقیق برای صنایع کشور زیاد ملموس نیست و همواره به تحقیق و کارهای پژوهشی با نگرش سمبلیک نگاه می کنند که یکی دلایل اصلی پایین بودن کیفیت اکثر قطعات تولید داخل همین امر می باشد. کمبود مدیران متخصص و ریسک پذیر بویژه در صنایع بزرگ و مادر کشور، کمبود و گران بودن ماشین آلات جدید تولید از دیگر مشکلات اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که چه نهاد و سازمان هایی زمینه را برای  اجرای طرح  فراهم و یا حمایت کرده اند خاطر نشان کرد: صرفا از راهنمایی اساتید استفاده کرده ام و هیچ گونه حمایتی مالی از طرح بنده و همکاران نشده است.

این دکترای رشته مهندسی ساخت و تولید، با پیشنهادی بر نحوه فعالیت علمی نهادهای دولتی و بسیج برای پیشرفت نخبگان گفت: امکانی فراهم شود تا نخبگان بتوانند با مدیران صنایع مادر و بویژه صنایع دفاعی مشاوره و تبادل نظر نموده و جنبه صنعتی تحقیقات خود را با حمایت صنایع اجرا کنند. همچنین بسیج با شناسایی این نخبگان، آنها را جهت طی دوره های آموزشی مختلف، کارورزی،  همکاری و جذب به نهادهای مختلف معرفی نماید.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که فعالیت های  علمی و پژوهشی و دستاورد های خود را عنوان کنید اظهار کرد: از سال 1387 همزمان با شروع کارشناسی ارشد در زمینه فرآیند های جدید و پیشرفته تولید و مواد پیشرفته مطالعه و تحقیق انجام می دهم که از جمله می توان مطالعه ماشین کاری پیشرفته فولاد های سردکار و گرم کار، افزایش خواص مکانیکی جوش کاری ریل های فولادی، عملیات حرارتی میل لنگ موتورهای دیزل و آلیاژسازی سطحی آلومینیوم را نام برد.

این مخترع جوان ادامه داد: در این زمینه ها بیش از 10 مقاله در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده ام و در چندین کنفرانس داخلی و بین المللی مقالات علمی تخصصی ارائه داده ام. همچنین چندین طرح پژوهشی کاربردی را به اتمام رسانده ام که برخی از آنها توسط سازمان بسیج علمی پژوهشی استان نیز مورد تآیید و حمایت قرار گرفته است.

وی در بیان تصمیمیات برای ادامه فعالیت های علمی و پژوهشی در آینده خاطر نشان کرد: همان طورکه اشاره شد تغییر کاربردی و چند منظوره ساختن ماشین آلات با توجه به وجود تحریم ها در کشور، زمینه فعالیت بنده می باشد. ادامه انجام تحقیقات کاربردی و صنعتی جهت افزایش بهره وری در صنایع مختلف از جمله فعالیت های بنده خواهد بود.

عیوضی باقری از انتظارات خود از مسئولین برای حمایت از قشر نخبگان گفت:  در درجه اول نخبگان نیاز به راهنمایی و ایجاد انگیزه توسط مسئولین دارند و مدیران ارشد می توانند تجربیات خود را در اختیار جوانان نخبه قرار دهند تا به این صورت کادرسازی نیز برای آینده انجام شود، همچنین هموار کردن مسیر حرکت و پیشرفت نخبگان توسط مسئولین برای آنها بسیار مهم می باشد.

وی با بیان عملکرد دولت در حمایت از نخبگان و مخترعان و همچنین محصولات تولید کنندگان داخل کشور خاطر نشان کرد: متاسفانه نه تنها دولت بلکه سایر نهاد های غیر دولتی نیز در حمایت های مادی و معنوی، بسیار ضعیف می باشند و در بعضی بخش ها قوانین حمایتی نیز وجود دارد ولی مسئولین کوتاهی می کنند.

همچنین ببینید

افتتاح بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز

پروژه به‌نژادی مولکولی، به‌نژادی سریع و بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز افتتاح شد. سیدابوالقاسم …