خانه / دسته‌بندی نشده / ۴ درصد از مساحت خشکی استان به مراتع و فضای سبز اختصاص دارد.

۴ درصد از مساحت خشکی استان به مراتع و فضای سبز اختصاص دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان: ۳۰ درصد از سطح خشکی های زمین مرتع و فضای سبز است، و در کشور ما این آمار ۷ درصد است و جای تاسف این است که در استان ما نیز ۴ درصد از مساحت خشکی، به مراتع و فضای سبز اختصاص دارد.

 

به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ داور نامدار با اشاره به این که منابع طبیعی تجدید شونده در معرض آسیب، خطر و نابودی است اظهار کرد: از ابتدا منابع طبیعی بی نهایت بود نسبت به تقاضا ما و جمعیت هم نسبت به مصرف سرانه کم بود چنان که آب یا اراضی تحت کشت و تمام موارد که سرانه بندی می شود کم بود و به تدریج تقاضا از منابع محدود زیاد شد و حال می بینیم به میزان درخواست ما منابع نیست.

وی با تاکید به این که با بحران آب مواجه هستیم خاطر نشان کرد: منابع آبی بسیار کم است و با بحران آب مواجه هستیم و تقریبا مشکلات عمیق زیست محیطی وجود دارد و باید مسیر ها و روش های اشتباه گذشته اصلاح کنیم و در آینده مصرف خود را اصلاح کنیم.

مدیر کل اداره منابع طبیعی استان با بیان این که مشکلات محیط زیستی یک مشکل جهانی است تصریح کرد: مشکلات محیط زیستی یک مشکل جهانی است و محدوده خاصی ندارد و به همین علت نیز در مجامع بین الملی مطرح می شود.

وی با اشاره به افزایش دمای جهانی ادامه داد: کره زمین تب دارد چنانکه دمای بدن انسان چند درجه بالا باشد دچار مریضی است کره زمین هم با توجه به افزایش یک درجه ای حرارت مشکلات زیست محیطی را پیش از پیش می بینیم و افزایش تولید گاز دی اکسید کربن خود نیز تاثیر بسیار زیادی به این امر دارد و تصمصات بر این شده است که در سطح بین المللی جلوی گرمایش زمین را گرفته شود و اقداماتی که در این راستا می توان انجام داد توسعه جنگل ها، مراتع و حفظ منابع طبیعی است.

نامدار با خاطر نشان کردن این که در استان ما ۴ درصد از خشکی ها به فضای سبز اختصاص دارد گفت: اگر ۳۰ درصد از سطح خشکی های زمین مرتع و فضای سبز است، و در کشور ما این آمار ۷ درصد است و جای تاسف این است که در استان ما نیز ۴ درصد از مساحت خشکی، به مراتع و فضای سبز اختصاص دارد. البته باید گفت از لحاظ سطح مراتع بسیار آمار و وضع خوبی داریم اما دام مازاد، تخریب فیزیولوژیکی و تبدبل مراتع ملی به مراتع زراعی نیز عوامل تاثیر گذار در وضع این مراتع هستند.

وی با بیان این که در سال ۱۳۴۱ اراضی مرتعی، ملی اعلام شد ابراز کرد: در طول این پنجاه و احدی سال شاهد اجرای قوانین موازی و متعدد هستیم و به همین دلیل اختلافات و تداخلاتی در سازمان مابع طبیعی کشور هستیم و بر خلاف ظاهر ماموریت اداره منابع طبیعی که علی القاعده حفظ و توسعه منابع سبز است عمده ای از کارهاری ما راوظایف حقوقی تشکیل داده است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی استان با اشاره به بخشی از این وظایف حقوقی گفت: نقشه هایی که در طول این سال ها به وسیله جی پی اس و یا دوربین های نقشه برداری تهیه شده اند دارای خطای انسانی و یا خطای ابزاری بوده اند و نیز آز و نیاز بهره برداران دانسته یا نا دانسته موجب بهم ریختن مرز مراتع ملی شده است که نیاز به اصلاح نقشه ها و … بوده است و ما در مقام قاضی قرار گرفته تا حدود افراد و اراضی ملی را مشخص کنیم که در این راستا هر سال به 13 هزار استعلام پاسخ داده می شود و 4 هزار پرونده به دادگستری وارد و تحت تعقیب قرار می گیرد که در کمسیون ماده واحده پرونده های متعددی مطرح می شود و شعبه ای نیز ویژه اختلافات زمین و اختلاف افراد و منابع طبیعی است که پرونده های متعددی رجوع می شود.

وی افزود: برای رفع بخشی از این مشکلات کمسیون های رفع تداخل شهرستان و استان پرونده هایی مطرح و مورد استعلام و رسیدگی قرار می گیرند که در این موارد نقشه و استعلام به عنوان ایزار اصلی کاربرد دارند و با توجه به این که مراجعات حضوری مشکلاتی برای ارباب رجوع و سازمان دارد و برای کارمندان وقت مقتضی نباشد و یا برخورد مناسبی با ارباب رجوع نداشته باشند.

نامدار افزود: سازمان در این راستا بعد از مطالعات زیاد نرم افزاری طراحی کرده است که در راستای دولت الکترونیک ما بتوانیم استعلامات خود را بدون حضور ارباب رجوع در اداره جواب بدهیم و طبق تفاهمی که با دفاتر پیسخوان دولت در سطح ملی و استانی انجام شده است و بر اساس آموزش های ارائه شده به همکاران کارشناس که به ارباب رجوع آموزش می دهند که چگونه وارد و استعلام خود را مطرح کنند که پیش از ما پلیس و سازمان ثبت اسناد این کار را انجام داده است که تجارب صحیح و موفقی دارند.

وی ادامه داد: این سامانه در چند استان پیاده شد که موفقیت آمیز بوده است البته خطاها و نارسایی هم وجود داشت که تکمیل و نواقص بر طرف شد که بتوانیم استعلامات خود را به صورت صحیح انجام بدهیم.

همچنین ببینید

افتتاح بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز

پروژه به‌نژادی مولکولی، به‌نژادی سریع و بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز افتتاح شد. سیدابوالقاسم …