خانه / معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی / مبتکر طرح «شیر گیاهی پروتئین دار ویژه دیابتی ها»: حضور در تشکل بسیج منجر به پویایی بیشتر من در اجرای طرح های تحقیقاتی ام شد

مبتکر طرح «شیر گیاهی پروتئین دار ویژه دیابتی ها»: حضور در تشکل بسیج منجر به پویایی بیشتر من در اجرای طرح های تحقیقاتی ام شد

فرزانه پورحبیب، محقق و پژوهشگر و دانشجوی بسیجی دانشگاه تبریز با اشاره به تمام ناملایماتی که در راه تحقیق و پژوهش داشته معتقد است: می توان با استقامت، توکل بر خدا و تکیه بر توانایی های خود روحیه «ما می توانیم» را تقویت کرد.

خانم فرزانه پورحبیب محقق و پژوهشگر حوزه زیست فناوری و علوم گیاهی در مصاحبه با واحد خبری معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان مطالبی را در خصوص پژوهش ها و طرح های اجرا شده و در حال اجرای خود بیان نمود.

فرزانه پورحبیب متولد سال 1366 متولد شهر اردبیل و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فتوشیمی دانشگاه تبریز می باشد که با توجه به علاقه خود به کار تحقیق و پژوهش در دوره دانش آموزی در رشته تجربی دنبال امور تحقیقی و پژوهشی بوده است. وی در حال حاضر تکمیل طرح های تحقیقاتی از جمله کپسول گیاهی نفروپاتی دیابتی و زخم دیابتی را در کارنامه خود دارد.

این پژوهشگر جوان در خصوص طرح های تحقیقی که در انتظار تاییدیه نهایی ثبت اختراع می باشد به شیر گیاهی پروتئین دار که شبیه شیر سویا و گاو می باشد اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با این تفاوت که برای افراد دیابتی مفید بوده و چربی آن صفر می باشد، پروتئین بیشتری نسبت به سایر انواع شیرها دارد.

به گفته پورحبیب، مشابه این شیرقبلاً ثبت گردیده است؛ اما این شیر تفاوتی که با نوع ثبت شده دارد از باقلا و ترکیب حبوبات با فناوری نانو ترکیب شده و در این نوع مشابه خارجی ندارد.

وی در مورد کمبودهای مواد آزمایشگاهی و مکان آزمایش به خصوص در ایام کرونا نیز توضیح داد: زمانیکه خیلی از مردم حتی برای خرید نان از ترس کرونا از منزل خارج نمی شدند برای کار پژوهشی، به سازمان ها و نهادها و ادارات مختلفی مراجعه نموده اما به در بسته خوردیم و آموختیم که تا وقتی که چشم امیدمان به دیگران باشد شکست می خوریم. بنابراین تصمیم گرفتیم با توکل به خدا و تکیه بر توانایی های خودمان شرایط کرونایی را تبدیل به فرصت کرده و با امکانات محدود خانگی آزمایش های مختلف در خصوص شیر گیاهی را انجام دادیم.

این محقق در ادامه صحبت های خود به راهنمایی های دلسوزانه دکتر عبدالرحمان قادری و همکاری و مشارکت صمیمانه خانم فاطمه اقبالی و خانم ساناز اقبالی دانشجوی باستان شناسی و کارشناس طب سنتی در اجرای این طرح اشاره کرد که با تلفیق شیمی و طب سنتی نسبت به ساخت شیرگیاهی، محلول و ژل ضدعفونی ارگانیک گیاهی بدون الکل اقدام کرده است.

پورحبیب در ادامه افزود: درحال حاضر عضو پارک علم و فناوری سنندج هستیم و گام های اولیه را در راه تبدیل علم به صنعت برداشته ایم.

این پژوهشگر جوان همچنین حمایت ها و راهنمایی های اساتیدی چون دکتر قادری، دکتر جعفری راد و دکتر کوثری نسب را در به نتیجه رسیدن این طرح  بسیار اثرگذار دانست و معتقد است: اگر در مقطع کارشناسی در بسیج حضور نمی یافتم تنها یک دوره علمی را طی کرده بودم؛ ولی حضور در تشکل بسیج منجر به پویایی بیشتر من در اجرای طرح های تحقیقاتی ام شد.

پورحبیب درخصوص پدیده فرارمغزها نیز معتقد گفت: درست است که در کشور ما به امر پژوهش و تحقیق بهای چندانی داده نمی شود؛ اما ترجیح می دهم جایی که قرار هست خدمتی انجام دهم، مردم خودم و میهن خودم باشد و این امر هیچ منافاتی با علم آموزی در اقصی نقاط دنیا ندارد.

وی در پایان به عنوان یک جوان محقق خواستار حمایت مسئولان و هموار کردن فرایند ثبت اختراع شد تا شاهد رشد و بالندگی نخبگان بیشتری باشیم.

همچنین ببینید

سردار جهانسری: اگر مرزبانی فضای مجازی و سایبری ما دقیق تر عمل کرده بود، قطعا شاهد اتفاقات اخیر حوزه سایبری نبودیم

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز و در ادامه برنامه های طرح جامع راهیان پیشرفت، …