خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید گیاهان دارویی در کشور

رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید گیاهان دارویی در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: انواع مختلفی از گیاهان دارویی به‌خصوص گل محمدی به میزان پنج هزار و 800 هکتار در استان به زیر کشت رفته و سالانه حدود ۱۳ هزار تن تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در یازدهمین جشنواره برداشت گل محمدی عنصرود با اشاره به وجود پتانسیل بسیار بالای استان درزمینهٔ گیاهان دارویی، افزود: بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی در استان تولید می‌شود که ازلحاظ اقتصادی، اقلیمی و سازگاری و ارزش‌افزوده منحصربه‌فرد بوده و تعدادی هم مختص استان ما است.

وی بابیان این‌که مهم‌ترین مشکل حوزه گیاهان دارویی مربوط به صنایع تبدیلی است، ادامه داد: گل‌محمدی به‌صورت خام در بازارهایی چون تهران و اصفهان به فروش می‌رسد و متأسفانه نمی‌توانیم ارزش‌افزوده‌ای از آن برای استان جذب کنیم.

کرامتی با اشاره به برگزاری منظم کمیته فنی گیاهان دارویی در استان با حضور صنایع، دانشگاه‌ها، محققان و افراد نقش‌آفرین، گفت: امسال براساس تصمیمات گرفته شده برای افزایش سطح زیرکشت و ارقام اصلاح شده گیاهان دارویی استان، با بیش از سه هزار هکتار اراضی دیمی گیاهان دارویی بعد از فارس رتبه دوم را در راستای تولید گیاهان دارویی داریم.

وی افزود: حرکت ما به سمت تکمیل زنجیره‌ ارزش تولید گیاهان دارویی و به خصوص گل‌محمدی بوده و پیگیری‌های مربوطه نیز در دست انجام است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی، مشکل اصلی در حوزه تولیدات و محصولات کشاورزی است، گفت: خام فروشی محصولات کشاورزی که کم سودترین روش برای رسیدن به درآمد است در استان ما رایج است و یکی از نمونه‌های آن گل محمدی است که به‌صورت خام در بازار تهران و اصفهان عرضه و فرآوری شده آن با قیمت چند برابری از طریق این شهر روانه بازار مصرف می‌شود.

 کرامتی با اشاره به اینکه گل محمدی بیشتر به‌صورت دمنوش و مربا در بخش خانگی مصرف می‌شود و فرآوری آن هم در حد گلاب‌گیری است، اضافه کرد: انواع گیاهان دارویی مانند گل محمدی در استان تولید می‌شود.  

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …