خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / حمایت هایی که به دست دانش بنیان ها نرسید !

حمایت هایی که به دست دانش بنیان ها نرسید !

مافیا اجازه قد علم کردن به شرکت های دانش بنیان را نمی دهد!/سال به نیمه رسید ولی اراده ای برای حمایت دانش بنیان ها دیده نمیشود!

حوزه صنعت برای رقابت در عصر حاضر راهی جز دانش بنیان ندارد اما برای نیل به این هدف بایستی اراده پولادین برای مقابله با مافیا وجود داشته باشد‌.
اقتصاد دانش بنیان کلیدواژه و راهبرد حمایت از نخبگان داخلی است.چند صباحی به پایان نیمه اول سال نمانده است.امروز میهمان کارآفرین جوان ۳۲ ساله ای شده ایم که در رشته مکانیک دکتری داشته و از نخبگان شهر تبریز است.

وارد دفتر کار که می شویم کارکنان جوانی را می توان دید که با رشته های دانشگاهی مختلف حول محور پروژه های فناورانه کنار هم‌جمع شده اند.
پای درد و دل صریح شهرام عالی پور مسئول مرکز رشد شهید عابدی نشسته ایم تا از نزدیک شاهد مشکلات و پیچ و خم نخبگان صنعت استان باشیم.

شهرام عالی پور سال ۱۳۶۹ با اصالت قره داغی در تبریز متولد شد ، وی  یکی از نخبگان تولیدات قطعات صنعتی کشور است که دارای تحصیلات دکترای مکانیک از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین مسئول مرکز رشد صنعتی شهید عابدی تحت حمایت معاونت علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا است .

وی می گوید با توجه به فعالیت انبوه نخبگان در آذربایجان شرقی چه فایده در استان و کشور هیچ بهایی به افراد فناور و کارآفرین ها داده نمیشود‌ برای همین زیاد از اول نیز متکی به تسهیلات و حمایت نبوده ام. بومی سازی ماشین آلات و قطعات وارداتی ، بسترسازی برای دانشجویان فنی و مهندسی به منظور تبدیل ایده به محصول، کمک به تولید و توسعه محصولات فناورانه و ایجاد هسته های علمی و فناوری در بین مخترعان و مبتکران و تالیف و تدوین کتب تخصصی اهم فعالیت های شهرام عالی پور است.

دکتر عالی پور که همزمان مسئول دبیرخانه نخبگان سپاه عاشورا در استان  می گوید ؛ یکی از فعالیت های ما پایش و‌ ارزیابی شرکت های دانش بنیان است و در استان ما قریب به ۲۳۰ شرکت بنیان وجود دارد ولی متاسفانه بالای ۶۰‌ درصد این شرکت ها زیر ساخت های علمی و فناورانه مطابق با استاندارد ها را ندارند.زیرا برخی ها شرکت ها اصلا درون مایه فناورانه ندارند و تنها نام دانش بنیانی را به یدک می کشند.

آقای واعظی رئیس پارک علم و فناوری است می گویند ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است ولی نمی دانم چرا تا به امروز هیچ حمایت و تسهیلاتی به دست شرکت های دانش بنیان نرسیده است.

عالی پور در مورد فعالیت هایش ادامه می‌ دهد ؛ مرکر رشد ما نازل های مورد نیاز پتروشیمی های کشور را با قیمت پایین تر از مشابه خارجی تولید می کند و توان رقابت با مشابه های اروپایی خود را دارد اما انگار در کشور همه چیز که تولید محصول و بازاریابی نیست.او با کنایه و لبخند تلخی می گوید : مافیا اجازه فروش به محصولات داخلی را نمی دهد زیرا آنها علاقه ی خاصی به محصولات ایتالیایی دارند چون واردات کالاهای خارجی تامین کننده نیازهای مالی دلالان و مافیا هاست.

عالی پور در مورد محصولات تولیدی مرکز رشد عابدی می گوید؛ رول فورمینگ که قیمت خارجی آن ۶ میلیارد تومان است ما همان محصول را پشتیبانی فنی و ارائه اطلاعات آن به قیمت ۲/۵ میلیارد تومان عرضه می کنیم.

برخی محصولات ما از کشور های همسایه همچون ترکیه طرفداری بیشتر از پتروشیمی های داخلی دارد زیرا کیفیت کالا و صرفه جویی و عملکرد محور بودن در کشورهای همسایه برایشان مهم است.
طبق تحقیقاتی که از ۱۱۰ کارخانه در استان انجام داده ایم ۳۹ درصد شان مشکل زیر ساختی من جمله مشکل تامین انرژی های مصرفی روبرو بودند و ۱۱ درصد کارخانه ها با مشکلات مدیریتی دست به گریبان بودند.

عالی پور می گوید مرکز رشد ساخت و تولید شهید عادی مجموعا با وسعت ۲ هزار متر مربع در شهرک شهید سردار سلیمانی واقع شده است که بالغ بر ۵۰ نفر بصورت مستقیم مشغول بکار هستند ،  این مجموعه آذرماه سال ۱۴۰۰ با همکاری معاونت علمی ، پژوهشی و فناوری سپاه در استان افتتاح کردیم.

طرح های افزایش عملکرد‌ فناوران در کشوهای مدیران صنعت خاک می خورد. باتوجه به طرح های نیاز سنجی صنعت استان راهکارهای زیادی برای بهبود شرایط صنعت و معدن ارائه شده است ولی دریغ از حمایت و داشتن گوش شنوا برای اصلاح رویه های اشتباهی که کارایی سیستم ها را به صفر می رساند.
با هیچ کسی تعارفی ندارم از بی در و پیکر بودن نخبگان و فناوران همین بس که بیمه من از طریق هنرمندان به جهت کتاب های تالیفی ام واریز میشود.با این فرمان که جلو می رویم هیچ‌امیدی برای رشد شرکت های دانش بنیان وجود ندارد زیرا در روند فعلی پارک علم و فناوری استان هیچ حمایتی عملی وجود ندارد.باید پذیرفت با تکیه بر رویکردهای سنتی و روش های قدیمی، دانش بنیان محور کردن اقتصاد امکان پذیر نیست. باتوجه به مطالعات ما اگر حمایت واقعی از فناورهای حوزه ماشین آلات انجام گیرد وابستگی‌اقتصادی کشور و استان هر ساله در حدود ۵ الی ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی در ادامه گفت ،برای داشتن اقتصاد دانش بنیان هم‌ دولت و هم صنعت و دانشگاه باید به افراد فناور اعتماد کرده‌ و زیر ساخت های توسعه برایشان فراهم کنند.

خبرنگاران : وحید یوسفی ، آرش شهبازی

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …