خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / گفتگوی با یک کار آفرینی دهه هفتادی

گفتگوی با یک کار آفرینی دهه هفتادی

مصاحبه با یک مدیرعامل دهه هفتادی ؛ از هفت خان رستم ثبت اختراع تا چالش فروش محصول نهایی

امروز پای صحبت های مهدی شاهین ،مبتکر ، دانشجوی ارشد رشته انرژی دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت فیدار ارک صنعت مبتکران نشسته ایم تا این مخترع دهه هفتادی از سیستم ” قطعه هواگیر خودکار سیستم خنک کننده خودرو ” که در سال ۹۶ ثبت کرده است، برایمان بگوید
این اختراع پس از ثبت اختراع همچنین مورد تایید ایران خودرو و سازمان فنی و حرفه ای کشور قرار گرفت.
مهدی شاهین درباره برکرواسی اداری از ثبت تا تولید انبوه قطعه می گوید ؛ بروکرواسی اداری در کشور چیزی در مایه های هفت خان رستم است که کمتر کسی حاضر است دست به اختراع بزند .
مهدی می گوید :تولید رسمی صنعتی قطعه از اوایل سال ۹۹ پس از کش و قوس های فروان و گرفتن مجوزهای لازم آغاز شد. ایده اصلی ساخت این سیستم بخاطر این به ذهنم خطور کرد که قطعات خودرو در کشور بصورت مدار بسته بوده و با گردش آب و ضد یخ گازهای فلزی ایجاد میشود و با ورود حباب و آلاینده ها به موتور خودرو منجر به از کار افتادن واشر سر سیلندر میشود ، هدف ما از این ابداع جلوگیری از مضرات فوق به خودرو رایج در کشور است.قطعه ابتکاری دارای خروجی های گاز و حباب ها که با نصب روی خودرو ها باعث برگشت دادن هوا از سیستم خودرو است ، با نصب این قطعه تمام موادی که در رادیات اعم از آب ، ضد یخ ، گاز های فلزی وارد قطعه مذکور میشوند ، هواگیری انجام گرفته و آب خالص به موتور خودرو برگشت داده می‌شود.این قطعه به دلیل آلومینیومی بودن در انتقال حرارت و کاهش دما به سیستم خودرو کمک بسزایی می کند.

مهدی شاهین مدیر عامل شرکت فیدار ارک صنعت می گوید : این شرکت با دارای بودن پروانه کسب ، جواز تاسیس و صلاحیت حرفه ای اقدام به تولید قطعه می کند. شرکت ۲۲ نمایندگی فعال در سراسر کشور دارد که برای هرقطعه یکسال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش ارائه می گردد. دفترفنی و کارگاه در پارک علم و فناوری استان مستقر می باشد . این طرح بصورت مستقیم برای ۶ نفر و ۱۵۰ نفر بصورت غیر مستیقم اشتغال ایجاد کرده است. جالب است بدانید نمونه داخلی و خارجی برای این محصول وجود ندارد.
مهدی شاهین در پاسخ به سوال ” آیا خودروسازهای داخلی تمایلی به دارند که این قطعه در حین تولید خودرو در آن تعبیه شود ؟” یادآور شد : مرکز تحقیقات ایران خودرو در سال 1398 بصورت یک پیشنهاد عجیب می خواستند در ازای یک مبلغی ناچیز قطعه و فناوری آن را از من خریداری کنند بطوری که قطعه مربوط به خودرو سازی باشد و من کنار بروم و من نیز این پیشنهاد را رد کردم و به جای فروش طرح ، خودم دست به اشتغالزایی زدم.
مهدی ادامه می دهد : در چند ماه پیش مذاکراتی برای همکاری با ایران خودرو انجام شده است تا اینجای کار عملا هیچگونه حمایت و اقدامی عملی از سوی ایرانخودرو انجام گرفته است.

شاهین در تشریح مراحل کسب مجوزها مشکلات پیشرو مخترعان می گوید :چون در دانشگاه آزاد تبریز چند سالی دبیر انجمن علمی در رشته مکانیک بودم . بیشتر از دیگران راه و چاه مخترعان را یاد گرفتم حتی چهارسال نیز دبیر انجمن ایده های نوین و مهندسی مکانیک بودم و بودن در این قبیل محافل راه را برایم هموارتر کرد. زیرا از این طریق وشرکت در نمایشگاه ها شرکت کرده و اطلاعات عملیاتی ام روز به روز بیشتر می شد.
مخترع و فعال صنعت قطعات خودرویی می گوید : در جشنواره ملی حرکت که همه ساله به همت دانشگاه تبریز برگزار میشود و کشورهای همسایه حضور داشتند. شرکت مقام دوم این مسابقات را کسب کرد که این موفقیت مجوز ورود و تاسیس دفتر در پارک علم فناوری شد .در مجموعه پارک و علم و‌ فناوری در شش ماهه نخست مراحل تحقیقاتی قطعه و رفع ایرادات موجود از طرح حمایت صورت می گیرد و همچنین وامی برای این منظور تخصیص داده می شود تا کارگاهی داخل پارک اجاره و شروع به تولید بکنیم.

شاهین در پاسخ به سوال ” چالش اصلی و موانع پیشرو تولیدتان را چه می دانید” می گوید :
بزرگ ترین مشکلات صنعت و کسب و کار ما در امر فروش و بازاریابی است . اصولا فناور و مخترع باید فکر و ذهن اش برای بهبود کیفیت قطعه و بروز کردن دانش تیم باشد نه اینکه فکرش مشغول موضوعات بازاریابی و فروش محصول باشد. فروش در واقع اصلی ترین مشکل مختران صنعتی کشور است که مسبب بروز مانع فعالیت میشود چون ما نمیدانیم به فکر تهیه مواد اولیه باشیم یا تامین مالی حقوق کارکنان ، فروش یا امور کارگاهی مان و یا پرداخت اقساط وام ها .

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …