متخصصان شرکت دانش بنیان “بینا ماشین آسیا” در تبریز با تکیه بر دانش و توان داخلی تعدادی از قطعات تحریمی مخابراتی را تولید می کنند.
مهندس غلامرضا چمن خواه مدیر عامل شرکت دانش بنیان” بینا ماشین آسیا” در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج علمی گفت: این شرکت دانش بنیان در حوزه فنی، مهندسی و مخابراتی فعالیت می کند و تولید تجهیزات کنترل صنعتی و مخابراتی از جمله تولیدات این شرکت محسوب می شود.
وی ادامه داد: این شرکت هشت نوع محصول فناورانه تولید می کند که تعدادی از این محصولات تولیدی در بازار موجود بوده و تعدادی از این تولیدات در حال بازاریابی هستند که به تدریج وارد چرخه فروش می شوند.
چمن خواه اظهارداشت: پنج مورد از تولیدات این شرکت در زمینه مخابرات شامل مودم های فیبر نوری، مدیا کانورتور فیبرنوری و تسترهای فیبر نوری و ..است، یک مورد در زمینه کنترل اتوماسیون صنعتی، یک مورد عمران و یک مورد نیز مهندسی پزشکی است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «بینا ماشین آسیا» با اشاره به تولید قطعات مخابراتی تحریمی در این شرکت اظهارداشت: یکی از فعالیت های عمده این شرکت تولید قطعات تحریمی است ۶ محصول برای اولین بار در کشور توسط متخصصان ما تولید شده است که می توان به تسترهای فیبرنوری و کانورتورهای فیبر نوری در زمینه مخابرات و سیستم های هوشمند سنجش تراکم خاک در زمینه عمران اشاره کرد.
چمن خواه تصریح کرد:این قطعات تولیدی به ازای هر دستگاه ۵۰درصد مبلغ فروش، ارزش افزوده دارند و به لحاظ فناورانه از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.
بنابه گفته وی این محصولات در داخل کشور قابل استفاده است و صرفه جویی ارزی زیادی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که صادرات نیز صورت می گیرد گفت: فعلا در حوزه صادرات فعالیت نداریم ولی تعدادی از قطعات جهت بازاریابی به عنوان نمونه به ترکیه ارسال شده است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان « بینا ماشین آسیا» ادامه داد::این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده و متخصصان این شرکت در حوزه مخابرات، برق، کامپیوتر، مکانیک ،علوم انسانی، زبان و حسابداری فعالیت می کنند.
چمن خواه در بخش دیگری از صحبت های خود با اظهار تاسف و انتقاد از مشکلات گمرکی خاطرنشان کرد:روند پیچیده ترخیص کالا از گمرک به شدت اذیت کننده و آزاردهنده است.
مواد اولیه سه ماه در گمرک معطل می ماند با وجودی که مجوز شرکت دانش بنیان داریم و این مواد اولیه برای تولید قطعه صنعتی نیازاست ولی متاسفانه سه ماه در گمرک خاک می خورد و بدون هیچ دلیلی اجازه ترخیص داده نمی شود.
وی مشکل بیمه و مالیات را یکی دیگر از چالش ها و مشکلات ذکر کرد و افزود: واقعا هزینه بیمه و مالیات کمر شکن است. سازمان تامین اجتماعی بیمه کارکنان را دریافت می کند و علاوه بر آن 16/7درصد مبلغ پروژه را از ما به عنوان بیمه دریافت می کند.
وی افزود: سود ما در کل پروژه ها ۱۵ الی ۲۰ درصد است که 16/7درصد این سود را از ما به عنوان مفاصاحساب می گیرد و این موضوع برای یک شرکت دانش بنیان که خدمات فنی و مهندسی ارائه می دهد بسیار زیانبار است.