خانه / اخبار / تشخیص سریع ویروس های بیماری زا در آینده ای نزدیک توسط پژوهشگران ایرانی محقق خواهد شد

تشخیص سریع ویروس های بیماری زا در آینده ای نزدیک توسط پژوهشگران ایرانی محقق خواهد شد

  هم اکنون کشور های جهان با یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا   به چالش کشیده شده اند. تلاش گسترده در آزمایش عفونت ویروس کرونا، همراه با جداسازی موارد آلوده و قرنطینه کردن افراد در تماس، در کنترل اپیدمی موفقیت آمیز بوده است. غربالگری سریع و آسان این بیماری تقاضای زیادی دارد. این یافته خلاصه ای از پیشرفت های اخیر استراتژی های گزارش شده توسط محققان و مهندسان بین المللی در مورد چگونگی مقابله با ویروس کرونا از طریق آزمایش سریع، عمدتا از طریق آزمایش اسید نوکلئیک و آنتی بادی است. نقش حسگرهای زیستی به عنوان ابزار تحلیلی قدرتمند برای تشخیص RNA های ویروسی، آنتی ژن های سطح، ذرات ویروسی کامل، آنتی بادی ها و سایر نشانگرهای زیستی بالقوه در نمونه انسانی تأکید می شود.

جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد مهندسی پزشکی به طور تئوری روش های بیوسنس را که به تازگی ایجاد شده اند، به ویژه برای تشخیص در صحنه و مراقبت از  ویروس کرونا بررسی کرده است. علاوه بر این، این بررسی راهکارهای احتمالی آینده را برای تشخیص سریع ویروس توصیف می کند. این پژوهش کمک می کند تا محققانی که بر روی فن آوری های جدید حسگر کار می کنند، فن آوری های خود را متناسب با چالش تشخیص موثر ویروس کرونا طراحی کنند.

  در آینده نزدیک با بیماری همه گیری مانند ویروس کرونا و امثال آن باید به جد مبارزه شود. درس هایی که می توان از تعداد تکان دهنده مرگ و میر و بحران اقتصادی عظیم جهان درگیر با آن آموخت لذا نیاز به آمادگی کافی برای هرگونه شیوع میکروبی ویروسی یا بیماری زا در آینده باید محیا شود. در این زمینه، استراتژی های تشخیص سریع کلید پیشگیری و مدیریت بیماری های همه گیر احتمالی در آینده است. بنابراین ایجاد ساختار تشخیصی مستقل از آزمایشگاه، بیمارستانی غیرمتمرکز، شخصی و مراقبت از راه دور از اهمیت بیشتری برخوردار است. با استفاده از این طرح با صفحه نمایش ارزان، سریع، پربار و قابل حمل، حسگرهای جدید مبتنی بر مواد کاربردی، فناوری های نانو می تواند برای تشخیص سریع این ویروس امیدوار بود. مکانیسم های جدید سنجش از نظر حساسیت، حداقل با اندازه و هزینه کم نویدبخش روش های جدید تشخیص می باشد. پیشرفت در زیست شناسی مولکولی، کشف عوامل جدید اتصال مانند نانو بیوسنسور و آپتامرها و مهندسی زیستی ممکن است ویژگی بیشتر را در تشخیص تسهیل کند. رویکردهای جدید سنجش هوشمند که حساسیت فوق العاده بالای حسگرهای زیستی را با پیشرفت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ترکیب می کند، می تواند به کنترل بهتر هر گونه گسترش احتمالی بیماری کمک کند. همه گیری کنونی به وضوح به تعریف اهداف برنامه های علوم بین رشته ای در آینده نزدیک کمک خواهد کرد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …