خانه / اخبار / بررسی روند انتشار ویروس کرونا درخاورمیانه با مدل های ریاضی

بررسی روند انتشار ویروس کرونا درخاورمیانه با مدل های ریاضی

عضو هیات علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب، طرح پژوهشی بررسی روند انتشار ویروس کرونا،عامل بیماری کووید 19در منطقه خاورمیانه با استفاده از مدل های ریاضی با مشتقات کسری را با همکاری و حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی را به پایان رساند.

با محدودیت های کوتاه مدت نمی توان کرونا ویروس را  کنترل کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پزوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، دکتر حکیمه محمدی ، عضو هیات علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اتمام تحقیقات بر اساس مدل های ریاضی کووید 19گفت: با ادامه انتشار کووید 19 در ایران ، تعداد مبتلایان بیماری از اواسط تابستان روند افزایشی پیدا کرد. با استفاده از داده های منتشر شده برای تعداد مبتلایان فعال برای دوماه اول پاییز ، تحقیقاتی با استفاده از مدل های ریاضی انجام دادیم که نتایج حاصل پیش بینی تعداد مبتلایان فعال بیماری برای ماه های آتی را  روبه افزایش نشان می دهد:

وی افزود:  تعداد مبتلایان فعال کووید19 در اواسط اسفندماه 99 به 900 هزار نفر خواهد رسید و  موج سوم انتشار کووید 19 حداقل یک سال طول خواهد کشید.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه با اعمال محدودیت های کوتاه مدت امکان کنترل انتشار این بیماری وجود ندارد تصریح کرد: از اوایل آذرماه ستاد مبارزه با کرونا محدودیت هایی را برای کنترل بیماری در نظر گرفت .از آنجایی که تعداد مبتلایان فعال به عدد بالایی رسیده است لذا با اعمال محدودیت های کوتاه مدت امکان کنترل انتشار این بیماری وجود ندارد و با برداشتن محدودیت ها دوباره موج جدید با تعداد مبتلایان بیشتر و نقطه اوج بالاتر شکل خواهد گرفت و با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستانی و خستگی کادر درمان در اسفندماه سیستم درمانی با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهد شد.

توانایی خوب کادر درمان عربستان در مدیریت بحران

عضو هیات علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب با اشاره به تحقیقاتی که در مورد سایر کشورهای عربی نیز انجام داده اند  خاطرنشان کرد:کشور عربستان دو موج انتشار کووید ‎19‎ را تجربه کرده است به طوری که در موج اول بیماری کنترل نشده و موج دوم در جریان است. اگر شرایط موجود ادامه یابد تا چهار ماه بعد انتشار بیماری در این موج کنترل می شود. همچنین نرخ مرگ و میر کووید ‎19‎ در عربستان رقم پایینی است که حاکی از توانایی خوب کادر درمانی این کشور در مدیریت بحران است.

روند افزایشی مبتلایان ترکیه ای به کووید 19 آرام و پیوسته

در کشور ترکیه نیز شیوع کووید ‎19‎ در موج اول کنترل نشده و موج دوم انتشار کووید ‎19‎ در جریان است. روند افزایشی تعداد مبتلایان فعال در موج دوم به آرامی پیش می رود و فرصت کافی برای مدیریت بیماری برای کادر درمان ایجاد می شود. همچنین پیش بینی می کنیم که با تداوم سیاست های مدیریتی کنونی در ترکیه، این موج بیماری در ترکیه تا دوسال به طول انجامد و در بدترین حالت تعداد مبتلایان فعال به ‎40‎ هزار نفر برسد.

آبان ماه، نقطه اوج مبتلایان به کووید 19 در عراق

وضعیت بیماری کووید 19 در کشور عراق نیز در تحقیقات دکتر محمدی بررسی شده است که وی در این رابطه نیز گفت: از آغاز شیوع کووید ‎19‎ در عراق ، یک موج انتشار بیماری در این کشور اتفاق افتاده که در جریان است. این کشور در اواسط آبان نقطه اوج تعداد مبتلایان را با ‎70‎ هزار مبتلا پشت سر گذاشته و روند نزولی آغاز شده است و اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد انتشار کووید ‎19‎ در این کشور در یک موج طولانی کنترل می شود اما هر نوع کوتاهی در رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند باعث ایجاد موج دوم شیوع کووید ‎19‎ در این کشور شود.

وضعیت مصر مطلوب است

عضو هیات علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب وضعیت کشور مصر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:کشور مصر از آغاز شیوع بیماری تا ‎20‎ آبان ماه یک موج انتشار بیماری را تجربه کرده است و شمار مبتلایان به زیر ‎1000‎ نفررسیده است که اگر شرایط را به همین منوال مدیریت نمایند می تواند تعداد مبتلایان به صفررسیده و شیوع کووید ‎19‎ در این کشور به طور کامل کنترل شود.

توانایی بالای مدیریت درمانی در امارات

دکتر محمدی با اشاره به اینکه در امارات نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ‎19‎ رقمی بسیار پایین است خاطرنشان کرد: در امارات ‎3‎ موج انتشار کووید ‎19‎ روی داده است که موج سوم در جریان است. پیش بینی می کنیم موج سوم انتشار کووید ‎19‎ در امارات متحده عربی  تقریبا ‎3‎ ماه طول می کشد تا به پایان برسد و در اوج موج سوم تعداد افراد مبتلای فعال می تواند به حدود ‎55000‎ نفر برسد. نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ‎19‎ در این کشور حدود ‎003.0‎ می باشد که رقمی بسیار پایین است و توانایی بالای مدیریت درمانی در این کشور را نشان می دهد.  اگر امارات شرایط را به همین صورت تحت کنترل داشته باشد چون تزریق واکسن کرونا در این کشور آغاز شده است شاید این موج آخرین موج انتشار کووید ‎19‎ در این کشور باشد.

بیشترین میزان ابتلا در قطر

وی افزود: از آغاز شیوع کووید ‎19‎ ، قطر یک موج بیماری را تجربه می کند که از ‎15‎ فوریه تاکنون ادامه دارد. قطر در حالی که بیشترین میزان ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان را دارد در عین حال یکی از کشورهایی است که کمترین میزان تلفات را در همه گیری ‎«‎کووید ‎۱۹»‎ داشته است

تاکنون‎136‎ هزار و ‎888‎ مورد ابتلا به بیماری ‎‎کووید ‎۱9‎ در قطر به ثبت رسیده است. به این ترتیب با در نظر گرفتن جمعیت دو میلیون و ‎۷۵۰‎ هزار نفری این کشور، به ازای هر یک میلیون نفر ‎49‎ هزار و ‎777‎ تن به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند.

این رقم به این معنا است که قطر با در نظر گرفتن جمعیت بیشترین میزان ابتلا به ‎«‎کووید ‎۱۹»‎ در جهان را دارد.در مقابل میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا به شکل چشمگیری پایین بوده است. تاکنون تنها ‎235‎ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

روند کاهشی ابتلا به کووید 19 در عمان

کووید ‎19‎ در عمان در موج اول کنترل نشده و موج دوم در جریان است در اوج موج دوم انتشار کووید ‎19‎ در عمان ‎13‎ هزار بیمار فعال در ‎18‎ اکتبر گزارش شده است و سپس تعداد مبتلایان فعال رو به کاهش گذاشته است و به همین ترتیب ادامه یابد تا آخر دسامبر این موج بیماری به پایان می رسد.

افزایش مرگ و میر در سوریه

دکتر محمدی در تبیین تحقیقات در سوریه گفت: در موج دوم انتشار کووید ‎19‎ در سوریه، پیش بینی می شود که در یک ماه آینده تعداد افراد مبتلای فعال به نقطه اوج خود که حدود ‎4700‎ مبتلای فعال می باشد، خواهد رسید. با توجه به شبیه سازی عددی، این موج انتشار کووید ‎19‎ در سوریه تا اوایل پاییز سال بعد طول خواهد کشید و با توجه به طولانی بودن آن میزان مرگ و میر افزایش خواهد یافت.

عملکرد ضعیف سیستم درمانی یمن در مبارزه با کرونا

وی ادامه داد:در کشور یمن یک موج انتشار کووید ‎19‎ روی داده است که در طی آن تقریبا ‎2‎ هزار نفر مبتلا شده اند و ‎608‎ نفر جان خود را ازدست داده اند و تعداد فوتی های این کشور به نسبت تعداد افراد مبتلا رقم بالایی است و عملکرد ضعیف سیستم درمانی این کشور در مدیریت کرونا را نشان می دهد.

روزهای سخت برای کادر درمانی لبنان

دکتر محمدی با اشاره به شبیه سازی های عددی برای کشور لبنان خاطرنشان کرد: در لبنان یک موج انتشار کووید ‎19‎ از آغاز انتشار بیماری در جریان است که بر اساس نتایج حاصل از شبیه سازی عددی ، این موج انتشار کووید ‎19‎ یکسال دیگر یعنی تا آذر ‎1400‎ طول می کشد تا به پایان برسد و اوج تعداد مبتلایان فعال تا سه ماه دیگر یعنی اوایل اسفند ماه به تعداد ‎140‎ هزار مبتلای فعال خواهد رسید. با توجه به شیب بالای نمودار مبتلایان فعال کووید ‎19‎ در لبنان، پیش بینی می شود که کادر درمان و ستاد مدیریت کرونای این کشور روزهای سختی در پیش رو داشته باشند.

سه موج انتشار بیماری در بحرین

وی ادامه داد : بنابر اطلاعات گزارش شده از شیوع کووید ‎19‎ در بحرین ، در این کشور تاکنون سه موج انتشار بیماری تجربه شده است که موج سوم در جریان است و تعداد مبتلایان فعال به ‎1‎ هزار و ‎500‎ نفر کاهش یافته است و اگر روند کاهشی به همین صورت ادامه یابد شاید شیوع کووید ‎19‎ در این موج کنترل شود.

موج سوم کووید 19 در فلسطین

 فلسطین دو موج انتشار کووید ‎19‎ را پشت سر گذاشته و موج سوم در جریان است. بر اساس نتایج شبیه سازی، پیش بینی می شود که تا یکسال دیگر زمان لازم است تا شیوع کووید ‎19‎ در این موج کنترل شود. همچنین تعداد مبتلایان فعال تا ‎55‎ هزار نفرافزایش می یابد که کار را برای کادر درمان بسیار مشکل خواهد کرد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …