خانه / اخبار / متعلمان گمنام و جهاد در 2 جبهه

متعلمان گمنام و جهاد در 2 جبهه

دانشجومعلم‌های دانشگاه فرهنگیان علامه امینی در جهت پرداخت زکات علم خود با تشکیل گروه جهادی «متعلمان گمنام» با حضور در روستاهای بسیار محروم شهرستان مراغه به جهاد علمی مشغول هستند.

صحبت‌های مقام معظم رهبری در مراسم و مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی  چراغ راه جوانانی است که در بسیاری از امور جریان‌ساز جهادی، فرهنگی، علمی، نظامی و.. پیشقدم هستند. نمونه‌ای از این جوانان که پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری در تابستان سال‌جاری مبنی بر فعالیت‌های گروه‌های جهادی و بسیجی در امر آموزش دانش‌آموزان فعال باشند، دانشجو معلم‌های  دانشگاه فرهنگیان علامه امینی هستند.

این دانشجو معلم‌ها که اصالتاً اهل شهرستان مراغه هستند با تشکیل گروه جهادی «متعلمان گمنام» به صورت خودجوش با همکاری بسیج سازندگی به سراغ دانش‌آموزانی می‌روند که در محروم‌ترین روستاهای شهرستان مراغه بوده و چون به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند، نمی‌توانند درس بخوانند.

لبیک‌گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری

امیر نوین، سرگروه این تیم جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبریز در مورد چرایی و چگونگی تشکیل این گروه جهادی اظهار داشت: در تابستان سال‌جاری مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود فرمودند؛ بسیج و گروه‌های جهادی پای کار بیایند، بعد از شنیدن فرمایشات ایشان، من برای خود  یک وظیفه و مسوولیت دانستم که فرمایشات حضرت آقا را با کمک دوستانم به‌جا آورده و انجام دهم، بنابراین گروه جهادی «متعلمان گمنام»  به صورت خودجوش با همکاری بسیج‌ سازندگی در جهت تحقق عدالت آموزشی  ایجاد شد.

این دانشجو معلم‌ها  که در رشته « آموزش ابتدایی، الهیات هنر و ..» در دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز در حال تحصیل بوده با ایجاد این گروه جهادی زکات علم خود را در راستای تحقق عدالت آموزشی و پرورشی تقدیم کودکان این سرزمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنار همه مشاغل نظام آموزشی نیز دچار چالش‌های متعددی در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی و تحصیلی بود، خاطرنشان کرد: از اسفندماه  سال گذشته با شناسایی بیماری منحوس کرونا در کشورمان  تقریبا همه مشاغل با رکود قابل توجهی مواجه شدند که این رکود و چالش‌های جدی گریبانگیر آموزش و پرورش و تحصیل دانش‌آموزان هم شد در ابتدای سال 99 چون هنوز ویروس کرونا آنچنان شناخته شده  نبود، احساس می‌شد به مرور از بین خواهد رفت و همه امور به روال عادی برخواهند گشت ولی متاسفانه روزبه روز بدتر و بدتر شد تا آنجا که گفته شد تا واکسنی کشف نشود وضعیت این چنین است.

دیبای معلمی بر تن جهادگران

شنیدن خبری مبنی بر اینکه «حدود 4 میلیون دانش‌آموز و خانواده در کشور توانایی خرید گوشی برای ادامه تحصیل فرزندشان» را ندارند این دانشجو معلم‌ها را در تصمیمی که گرفته و راهی که انتخاب کرده بودند، مصمم‌تر کرد چنانچه نوین در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: من و دوستانم «دانشجو معلم» دانشگاه فرهنگیان علامه امینی بوده و دیبای معلمی بر تن داریم و طبق آماری که از آموزش و پرورش منتشر شد مبنی بر اینکه در کشور حدود 4 میلیون دانش‌آموز و خانواده توانایی خرید گوشی برای ادامه تحصیل فرزند دلبندشان را ندارند به فکر این افتادیم تا با عنایت خدای متعال و سپس بسیج سازندگی شهرستان مراغه این دانش‌آموزان را تحت پوشش خود بگیریم.

نوین با بیان اینکه بسیج سازندگی مراغه نیز همراه آنان بوده و حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی امکاناتی از جمله هزینه ایاب و ذهاب به روستاها در اختیار ما گذاشته و بسته‌های حمایتی نوشت‌افزار به گروه ما اهدا کردند و باید گفت، هدف اصلی از تشکیل گروه جهادی تحقق عدالت آموزشی و پرورشی است و به لطف و عنایت خداوند در امور دیگری همچون خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده و … نیز فعال خواهیم بود.

دو روستا در اولویت 

گروه جهادی «متعلمان گمنام» فعالیت خود را  از 12 مهر 1399 با شناسایی  پنج روستای بسیار محروم آغاز کردند از بین پنج  روستای شناسایی شده دو روستا  که محروم‌ترین روستاها  محسوب می‌شدند، (کوسه صفر، غم تپه، قطان، گنجی و بلبل) انتخاب شده و کار معلمان جهادی شروع می‌شود

امیر نوین در تشریح فعالیت‌های گروه جهادی ادامه داد: این پنج روستا واقعا محروم، محروم بودند ولی چون ما یک گروه جهادی نوپا بوده و نیروهای جهادی ما کم بود نمی‌توانستیم به همه این پنج روستا برویم به همین جهت دو روستا را انتخاب کردیم.این دو روستا به نام‌های قطان و گنجی بود که واقعا رفت و آمد به آنجا خیلی سخت بود از بین کوه‌های خطرناک و دره‌های عمیق رد می‌شدیم تا به روستا برسیم حتی روستای گنجی مدرسه نداشت.

وی خاطرنشان کرد: گروه جهادی ما حدود سه هفته در روزهای چهارشنبه در دو روستای گنجی و قطان حاضر شد و خدمت‌رسانی مخلصانه  خود را به کودکان مظلوم این دو روستا تقدیم کرد. بعدها چون وضعیت آب و هوایی بارانی  بوده و رفت و آمد به روستا خطرناک است،  فعلا اعزام نشدیم. ولی طبق اعلام بسیج سازندگی روستای دیگری که رفت و آمد به آن روستا راحت‌تر بود انتخاب شده و هر هفته روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه در آنجا خدمت می‌کنیم.

سرگروه این تیم جهادی ادامه داد: در روستای طالبخان که نزدیک به شهر است، یک پایگاه در اختیار ما قرار داده شده تا بتوانیم در آنجا تدریس کنیم. در سطح شهر هم در بسیج سازندگی یک اتاق با نام قرارگاه اقتصاد مقاومتی با تمام امکانات اعم از کامپیوتر، پروژکتور و میز و صندلی در اختیار گروه ما قرار گرفت تا بتوانیم ادامه زکات علم خود را در آنجا بپردازیم.

وی تصریح کرد: مکان‌های تدریس متفاوت است با هماهنگی و درخواست از بسیج سازندگی پایگاه مقاومت بسیج  روستا برای تدریس در اختیار ما قرار داده می‌شود، در مراکز شهری نیز تدریس‌ها در دفتر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی انجام می‌شود، در شهرک سهند هم مسجد امام هادی (ع) برای تدریس‌ها در نظر گرفته شده است البته کارگروه جهادی ما فقط مربوط روستاها نیست بلکه در سطح شهر هم دانش‌آموزانی داریم که به سامانه  شاد وصل نیستند حتی خانواده‌هایی هستند که تلویزیون ندارند.

نوین با اشاره به توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان اظهار داشت: در راستای خدمت‌رسانی‌ها بسیج سازندگی مراغه همان‌طور که هزینه ایاب و ذهاب دو روستای قطان و گنجی را لطف می‌کردند، 70 بسته لوازم‌التحریر به گروه جهادی ما اهدا کردند که از بسیج سازندگی به دلیل دلسوزی و همراهی با گروه جهادی «متعلمان گمنام » تشکر می‌کنم.

راه‌های روستایی خطرناک و صعب‌العبور

نوین با اظهار ناراحتی و تاسف از محرومیت روستاها  تصریح کرد: گروه جهادی ما سه هفته در آنجا خدمت کردند، وضعیت دو روستای «قطان و گنجی» بسیار محروم و ناراحت‌کننده است. واقعا اگر مسوولان یک بار به آنجا بروند متوجه خواهند که فوق‌العاده از جامعه کنونی عقب هستند.عدالت آموزشی که اصلا اجرا نشده است، علاوه بر آن انگار در سال‌های گذشته زندگی می‌کنند حتی راه‌های ورود و خروج به روستاها بسیار خطرناک بود.

وی یادآور شد: الان به دلیل شرایط بسیار نامناسب  آب و هوایی و بارش برف و باران راه‌ها مسدود شده و امکان رفتن وجود ندارد، سه  جلسه رفتیم سه هفته پشت سر هم که حدود 45 کیلومتر از مراغه فاصله دارند به روستای گنجی و قطان نیز در جاده هشترود که یک ساعت زمان می‌برد تا به این دو روستا برسیم. چون روستاها زیر دامنه‌های کوه قرار دارند برای همین از بین کوه‌ها باید رد شویم  تا برسیم و از آنجایی که جاده خاکی بوده و سنگ‌های بسیار بزرگ در جاده‌ها زیاد هستند، رفت و آمد عملا امکان‌پذیر نیست و مسوولان باید برای رفت و آمد روستائیان باید فکری بکنند.

سرگروه جهادگران علمی با اشاره به استقبال خانواده‌های دانش‌آموزان روستایی از تدریس حضوری گفت: خانواده‌ها در روزهای اول نرسیده و گفتند «مدارس بسته است، شما چرا حضوری برگزار می‌کنید، ولی به مرور که دیدند پروتکل‌های سختگیرانه‌ای داشته و همه موارد به خوبی رعایت می‌شود، مشتاق‌تر شدند و هر هفته فرزندان خود را برای یاد گرفتن دروس جدید می‌فرستادند.

وی متذکر شد: حالا رایحه خوش، خدمت این گروه جهادی به  دانش‌آموزان به گوش سایر دوستان و دانشجو معلم‌ها رسیده  و به مرور زمان و با پخش اعلامیه در سطح شهر هم تعداد دانش‌آموزان زیاد شده  و هم تعدادی نیروهای جهادگر به گروه اضافه شدند که واقعا با اخلاص و فی‌سبیل الله خدمت‌رسانی می‌کنند.

چنانچه نوین می‌گوید: این گروه جهادی در ابتدا با سه نفر تشکیل شد و الان 15 نفر هستیم و پیش از این نیز به روستاها می‌رفتیم  و در حال حاضر به 30 نفر دانش‌آموز در حال تدریس و آموزش هستیم. دو دانش‌آموز پایه‌های هفتم و هشتم بوده و  بقیه دانش‌آموزان  پایه‌های ابتدایی از اول تا ششم هستند.

وی با اشاره به خرید گوشی هوشمند برای یک خانواده افزود: همزمان با هفته بسیج با عنایت خدای بزرگ و لطف آقا امام زمان (ارواحنا روحی فداک) یک دستگاه گوشی هوشمند که نصف مبلغ را خیر گرامی و بقیه آن  توسط گروه جهادی «متعلمان گمنام» جمع‌آوری شده بود، خریداری شده و در اختیار آن خانواده  که دارای دو دانش‌آموز ابتدایی(دوم و ششم ابتدایی) بود قرار گرفت و امید است که خیران عزیز ما را در تهیه تبلت و گوشی همراه برای بچه‌ها یاری کنند و ان‌شاءالله ویروس منحوس هم به‌زودی ریشه‌کن شود.

 دانشجو معلم‌های جهادگر آتش به اختیار بوده و در جهت رضای خداوند قدم برداشته  و منتظر دیده شدن از سوی نهادها، ارگان و مسوولان نیستند، آنها مخلصانه و با دل‌های صاف و بی‌ریای خود به صحنه جهاد علمی برای دانش‌آموزان روستایی آمده‌اند و حتما مزدشان را از درگاه حق تعالی در دنیا و  آخرت دریافت خواهند کرد.

گزارش: معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …