خانه / اخبار / شناسایی 500نوع گیاه دارویی در آذربایجان شرقی/ از خام فروشی جلوگیری شود

شناسایی 500نوع گیاه دارویی در آذربایجان شرقی/ از خام فروشی جلوگیری شود

استان آذربایجان شرقی از نظر گیاهان دارویی بسیار متنوع بوده  و بیش از 500 نوع  از این گیاهان دارویی شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، نادر نظامدوست شادباد میکروبیولوژیست و مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  ماگفت:استان آذربایجان شرقی  یک استان مرزی بوده و دارای گونه های مختلف گیاهان دارویی است

وی با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی افزود : در استان آذربایجان شرقی بیش از 500 نوع  گیاه دارویی شناسایی شده است .برخی  از این گیاهان دارویی دارای ارزش غذایی ، دارویی ، چاشنی، رنگرزی و اقتصادی بالایی هستند. که از جمله آنها می توان به  بیدمشک، بومادران، سماق، گل محمدی، اسطوخودوس، زیره، کنجد، سیاه دانه،رازیانه، خاک شیر، پونه، نعناع، شاه اسپرم، زرشک، گل گاوزبان و… اشاره کرد.

نظامدوست شادباد خاطرنشان کرد: شناخت این گیاهان برا سلامتی و اقتصاد جامعه کمک شایانی می کند. استعداد کشت و پرورش گیاهان دارویی در استان و کشور بسیار بالاست ولی باید از خام فروشی جلوگیری کنیم برای مثال گل محمدی به شکل گلاب و غنجه صادر می گردد که باید به شکل اسانس و مواد موثره هم فراوری گردد تا ارزش اقتصادی بالا و مقرون به صرفه ای ایجاد کند تا کشاورزان و سرمایه گزاران و صادر کننده ها برای این امر ترغیب شوند

مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: جهت رعایت استاندارد های بهداشتی و پزشکی مورد تایید نهادهای تابعه وزارت بهداشت چون سازمان غذا و دارو و یا برای صادرات به کشورهای مقصد، ما باید با استانداردهای ویژه ای برای کشت گیاهان دارویی ورود پیدا کنیم که برای مثال فلزات سنگین دراین گیاهان به حداقل برسد و مواد موثره اصلی گیاه درجه خلوص بالاتری داشته باشد تا محصولات  با کیفیت در کشور هدف مورد تایید قرار بگیرد و صادر شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی رعایت استانداردهای جهانی ضروری و لازم است تا بتوانیم سهمی در بازار صادراتی کشورهای مختلف دنیا داشته باشیم.

نظامدوست با اشاره به تاسیس یک شرکت دانش بنیان در مورد گیاهان دارویی افزود: در شرایط فعلی تاسیس یک شرکت دانش بنیان بر پایه تولید محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی ضرورت دارد و لازم است محصولات تولید شده دراین شرکت های دانش بنیان بر پایه اصول و استانداردهای بین المللی باشد .

مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اهمیت محصولات باغی و زراعی  اظهارداشت: محصولات  گلخانه ای و باغداری نقش مهمی در صادرات دارند و باعث ارزآوری در کشور می شوند به شرطی که محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

وی افزود : بسار مشاهده شده است که کشورهای اروپایی در بررسی استانداردها مواردی همچون وجود فلزات سنگین در محصولات زراعی و باغی و داروهای گیاهی را مطرح کرده و محصول را به کشور مبداء بازگردانده اند در نتیجه بهتر است ما از همان ابتدا و با تکیه بر توان داخلی متخصصان داخلی محصولاتی تولید کنیم که مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …