خانه / اخبار / فروش محصولات شرکت های دانش بنیان بهتر ازپرداخت وام بانکی

فروش محصولات شرکت های دانش بنیان بهتر ازپرداخت وام بانکی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان «رسانه گستر ارک » در تبریز معتقد است فروش محصولات شرکت های دانش بنیان بهتر ازپرداخت وام بانکی است که باعث بدهکار شدن شرکت های دانش بنیان می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج ،علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی،

،طی سال های اخیرشرکت دانش بنیان ، که به منظور هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی ( شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری ) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل شده و در راستای تجاری سازی طرح های نخبگان علمی و دانشگاهی اقدامات بسیار موثری انجام می دهند.

با دکتر هادی ارجمند مدیرعامل شرکت دانش بنیان «رسانه گستر ارک » گفتگو کرده ایم تا از نحوه فعالیت شرکت های دانش بنیان،خدمات ارائه شده، تولید محصولات علمی دانش بنیان، نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اهداف اقتصادی و کلان کشور و بهره وری و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی برایمان سخن گوید.

مشروح این مصاحبه پیش روی شماست

**آقای دکتر ارجمند تعریف شما از یک شرکت دانش بنیان چیست؟

به هر مجموعه ای که در زمینه فناورهای نوین و برتر فعالیت و تحقیق داشته باشد و موجب  توسعه شود شرکت دانش بنیان  محسوب می گردد  که این فعالیت منجر به یک محصول با ارزش افزوده بالا (شامل درآمد و حاشیه سود بالا یا اشتغال مولد یا توانمندی صادراتی) شود گفته می شود.

**شرکت های دانش بنیان چه نوع محصولات و دستاوردی تولید می کنند؟

محصولات و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان محدود به یک حوزه خاص نبوده و هر محصول یا خدمتی که در حوزه هایی مثل پزشکی، فناوری ارتباطات، صنعت، کشاورزی و … تولید شود و حایز شرایط فناوری نوین و پیچیده باشد یک محصول دانش بنیان به حساب می آید. فهرست کامل کالاها و خدمات مورد تایید دانش بنیان در سامانه http://daneshbonyan.isti.ir موجود است.

**آیا بین  شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی تفاوت وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است این تفاوت ها در چه زمینه ای است؟

تقاوت چشم گیری بین شرکت های داخلی و خارج وجود ندارد. ولی برخی از تفاوت های موجود از دیدگاه بنده بدین شرح است:

1با توجه به اقتصاد نفتی کشورمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چند سالی بیش نیست که  با جدیت وارد حمایت از شرکت ها و استارتاپ های مختلف شده است که متاسفانه به دلیل تحریم های موجود با محدودیت های مختلف منابع مالی مواجه هست که بالطبع زمینه وبستر حمایت را محدود تر خواهد کرد. در حالی که در کشورهای پیشرفته بیش از 10 سال است که به طور خیلی جدی در این زمینه سرمایه گذاری نموده و مطمئنا محدودیت های مالی مشابه را نیز ندارند.

2 -شرکت های داخلی محدودیت های مختلفی برای تجارت، ارتباط، تبادل و انتقال دانش فنی با شرکت های پیشرفته دارند که این محدودیت سبب محدودیت صادارت محصولات دانش بنیان شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته چنین محدودیت های وجود ندارد.

3همچنان در فرآیند های مختلف ارزیابی، حمایت های مادی و معنوی، ارائه تسهیلات و حتی لیزینگ محصولات دانش بنیان با بروکراسی ها و محدودیت هایی مواجه هستیم.

4– سازو کاری مناسبی برای حمایت از شرکت ها یا استارتاپ هایی که با شکست مواجه شده اند وجود ندارد. در حالی که در کشورهای پیشرفته به دلیل کسب تجربیات گرانبهای ناشی از هر شکست توسط یک تیم فرصت های دیگر به این شرکت ها داده می شود. در حالی که حتی به شرکت های موفق نیز به دلیل محدودیت های منابع برخی از حمایت ها یکبار مصرف است

** معمولا ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان در کشور ما چقدر است؟

ارزش افزوده هر محصول یا خدمت بسیار متفاوت و متنوع است. شاید محصولی حاشیه سود بسیار بالا به خاطر انحصار در بازار داشته باشد، یا شاید محصولی صادراتی باشد و ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد،یا ممکن است محصولی اشتغال پایدار ایجاد کند که همه این موارد ارزش افزوده ای برای محصولات دانش بنیان است. ولی اگر ارزش گذاری استارتاپ های منظورتان باشد برای شرکت هایی که به تازگی کارشان را با یک ایده جذاب و آینده دار شروع کنند ارزش آن استارتاپ رقمی در حدود 1 تا 2 میلیارد تومان است  که البته شاخص ها و پارامترهای زیادی برای ارزش گذاری استارتاپ ها وجود دارد.

** آیا تسهیلات اعطایی در زمینه تحقیقات و تولید جوابگوی طرح های فناورانه است؟

به علت محدودیت منابع مالی صندوق های حمایتی، تعدد متقاضی، وجود بروکراسی های سنگین اداری و ضمانتی، عدم بیمه تسهیلات، وجود برخی شرکت های بزرگ و با سابقه که نقدینگی صندوق متاسفانه توسط این شرکت ها با استفاده از روابط مختلف جذب می گردد و در عمل حمایت های کافی از استارتاپ ها و مجموعه های نوظهور صورت نمی پذیرد. از دیدگاه بنده شرکت های بزرگ راه و مسیرشان را مشخص کرده اند و نیازی به این تسهیلات ندارند و اکثر این تسهیلاتی که می گیرند در جاهای غیرمرتبط سرمایه گذاری می کنند در حالی که در همه جای دنیا به این نتیجه رسیده اند که حمایت و رشد 10 شرکت کوچک به مراتب با ارزش تر از حمایت از یک شرکت بزرگ است.

**ارزیابی شرکت های فناورانه چقدر زمان بر بوده و آیا طولانی شدن ارزیابی ها باعث فرصت سوزی طرح های نخبگان می شود؟

متاسفانه ارزیابی شرکت های  مستقر درشهرستان ها زمان بر بوده و در شرایط مشابه شرکت های مستقر در تهران سریعتر تایید می شوند ،حتی یک طرح در یک شهر تایید و در شهر دیگر رد شود که این ارزیابی سلیقه ای منجر به فرصت سوزی های زیادی می شود. متاسفانه برخی از حمایت ها محدود به شرکت های پایتخت بوده و این شرکت ها حجم وسیعی از حمایت های مختلف را به خود جلب می کنند.

** شرکت های دانش بنیان چگونه می توانند اثر تحریم ها را در اقتصاد کشور کم رنگ کنند؟

شرکت های دانش بنیان با صادرات محصولات High Tech به کشورهای خارج و ارز آوری و همچنین با تولید محصولات خارجی مورد استفاده در داخل و جلوگیری از خروج ارز سهم زیادی در کم اثر کردن تحریم ها ایفا می کنند.

** این شرکت ها چگونه می توانند موجب افزایش بهره وری در کشور شده و وابستگی به نفت را کاهش دهند؟

با توجه به اینکه ساختار، مدیریت، تکنولوژی و نیروی انسانی اکثر شرکت های دانش بنیان بر پایه دانش و اصول علمی و عملی بوده و رویه سنتی و دولتی محض در این شرکت ها حاکم نیست ضمن افزایش بهره وری باعث رونق اقتصادی و اشتغال شده و در نتیجه وابستگی به نفت نیز خود به خود کم رنگ تر می شود

** زیرساخت های یک شرکت دانش بنیان چیست؟

زیر ساخت های یک شرکت دانش بنیان عبارت است از دانش، فناوری، مهارت،یادگیری و نیروی انسانی  متخصص و مدیریتی شرکت ،که در کنار هم منجر به یک ساختار دانش بنیان متمایز می گردد

** شرکت های دانش بنیان چگونه می توانند در بازارهای داخلی و مخصوصا در بازارهای خارجی حضور داشته باشند؟

حذف واردات محصولات مشابه در شرکت های دانش بنیان و ایجاد فرصت برای رشد و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی از یک طرف، الزام واقعی و عملی شرکت های دولتی برای خرید محصول مشابه ، تمکین سازمان های مختلف به قانون شرکت های دانش بنیان در امتیازدهی مناقصات، اعطای تسهیلات خرید، کارت اعتباری و لیزینگ با شرایط اداری راحت تر به مشتریان محصولات شرکت های دانش بنیان تاثیر به سزایی در رشد محصولات دانش بنیان در چرخه بازار داخلی می تواند داشته باشد.

در صورتی که یک شرکت دانش بنیان بتواند در سطح کشور حرفی برای گرفتن داشته باشد مطمئنا امکان حضور در بازارهای خارجی را نیز خواهد داشت که برای تسهیل آن بسته های حمایتی کریدور صادرات در صورت محقق شدن و تامین اعتبار لازم نیز کمک شایانی به این امر خواهد نمود.

**آیا شرکت های دانش بنیان به عنوان بنگاه های اقتصادی مطرح هستند و می توانند اقتصاد کشور را بهبود دهند؟

مهمترین نقش شرکت های دانش بنیان در کشور نقش اقتصادی بوده و اقتصاد دانش بنیان جزو ارکان اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم است به طوری که مقام معظم رهبری موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد را با حضور شرکت های دانش بنیان توصیف كرده اند. شرکت های دانش بنیان با توجه به دارا بودن ظرفیت های مختلفی مبتنی بر دانش بومی و اتكاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از اركان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد به شمار می روند.

**شرکت های دانش بنیان برای رفع دغدغه بیکاری فارغ التحصیلان بیکار چه راهکاری می توانند داشته باشند؟

در صورت حمایت از فروش محصولات دانش بنیان خود به خود خیلی از مشکلات بیکاری و دغدغه فارغ التحصیلان نیز برطرف می شود. اگر فروش یک شرکت افزایش پیدا کند مطمئنا به نیروی انسانی نیاز خواهد داشت که این امر در شرکت های دانش بنیان منجر به استخدام نیروهای فارغ التحصیل و نخبه دانشگاهی می گردد. به اعتقاد بنده به جای ارائه تسهیلات مختلف به شرکت های دانش بنیان و وام دار کردن آن ها در صورتی که زمینه برای فروش و درآمدزایی این شرکت ها تسهیل گردد خیلی از مشکلات اقتصادی کشور حل می گردد.

**نقش پارک های علم و فناوری در تجاری سازی طرح های نخبگان شرکت های دانش بنیان  در کشور چیست؟

اولین مرجع حمایت از صاحبان ایده، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در سطح استان ها پارک های علم و فناوری است که با حمایت های مختلف مادی و معنوی خود نقش بسزایی در تجاری سازی طرح های نخبگان کشور دارد به طوری که شاید بیش از 80 درصد شرکت های موفق در این زمینه جزو شرکت های رشد یافته پارک های علم و فناوری هستند.

**این شرکت ها چگونه می توانند در تحقق شعار جهش تولید موثر باشند؟

همانطور که خدمتتان عرض کردم مهمترین نقش شرکت های دانش بنیان در زمینه های اقتصادی است، پایه اقتصاد نیز تولید بوده و شرکت های دانش بنیان به دلیل داشتن محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا نقش زیادی را می توانند در تحقق شعار جهش تولید بازی کنند به شرطی که مشکلاتی که در بندهای قبلی عرض کردم روز به روزکم رنگ تر شود.

گفتگو : معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …