خانه / اخبار / حضور نخبگان سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی در برنامه ضیافت/ اختراع سریع ترین آشکار ساز مادون قرمز

حضور نخبگان سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی در برنامه ضیافت/ اختراع سریع ترین آشکار ساز مادون قرمز

تعدادی از نخبگان سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در برنامه ضیافت شبکه استانی سهند آذربایجان شرقی حضور پیدا کرده و به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی،دکتر علی رستمی جزو یک درصد دانشمندان دنیا یکی از چهره های شاخص علمی تبریز است که یکی از مهمانان برنامه ضیافت شبکه استانی آذربایجان شرقی بود.

دکتر علی رستمی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز بوده و ۲۱ سال است در زمینه علمی و پژوهشی در دانشگاه تبریز فعالیت می کند.در کنار فعالیت های پژوهشی در دانشگاه تبریز با تاسیس یک  شرکت علمی و دانش بنیان به اقدامات فناورانه مبتنی بر دانش بنیان اقدام کرده اند.

از آنجایی که فعالیت تخصصی دکتر رستمی در حوزه الکترونیک است برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ دانشکده فناوری های نوین را در دانشگاه تبریز تاسیس کرده همچنین مقطع ارشد و دکترای الکترونیک را در دانشگاه تبریز راه اندازی نموده است.

دکتر رستمی در برنامه ضیافت با اشاره به تاسیس دانشکده فناوری های نوین گفت: برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ دانشکده فناوری های نوین را در دانشگاه تبریز با رشته های مکاترونیک ، نانوالکترونیک و نانوفتونیک تاسیس کرده و سرفصل های مربوطه را تدوین نمودم.پس از آن وزارت علوم سرفصل های این رشته های دانشگاه تبریز را به تمام دانشگاه های کشور ابلاغ کرد.

دکتر علی رستمی در برهه ای از فعالیت های دانشگاهی خود معاون پژوهشی دانشگاه بود. در این مدت پژوهشکده ای موسوم به پژوهشکده نوع سوم در دانشگاه تبریز ایجاده کرد که همکاری گسترده و نزدیکی با وزارت دفاع داشته اند و به عنوان همکار برجسته ارتباط با صنعت وزارت دفاع مطرح شده اند.

فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده باعث درآمدزایی برای دانشگاه تبریز شده بود به طوری که دکتر رستمی در این خصوص گفت: در زمانی که درآمد دانشگاه ۵۰۰میلیون تومان بود با اقدامات دانشگاهی درآمد دانشگاه به ۱۴میلیارد تومان رسید و تولید مقالات علمی پنج برابر ارتقاء یافت و یک فضای پژوهشی در دانشگاه حاکم شد و برای اینکه به صحبت های خود مبنی بر پژوهش های بنیادی و کاربردی عمل کنم یک شرکت دانش بنیان بر پایه نانو تاسیس کردم و اکنون در حال تولید نانو مواد و اقدامات فناورانه و دانش بنیان هستیم.

دکتر رستمی تمام امتیازها و رکوردهایی که عضو هیات علمی می تواند در طول فعالیت های دانشگاهی به دست آورد آنها را کسب کرده است.

این دانشمند تبریزی دارای۳۶۰ مقاله بین المللیIsI و ۲۵جلد کتاب تالیفی به زبان فارسی، پنج جلد کتاب به زبان انگلیسی( چاپ شده در آلمان)  و ۱۵پتنت ثبت شده دارند.

رییس خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به قابلیت علم نانو افزود: یکی از آرزوهای علمی بشر این بود که بتواند موادی با هر قابلیتی که خودش می خواهد تولید کند، مدت مدیدی بود که این امر امکان پذیر نبود. ولی با نانوتکنولوژی هایی که به روز هستند عملا در انسان اطمینان خاطر حاصل شد که هر ماده مصنوعی با هر ویژگی تولید کنند. این کار انقلاب بسیار بزرگی در علم محسوب می شود که تقریبا از ۵۰سال پیش در دنیا آغاز شده است.

وی با اشاره به تاسیس ستاد نانو در ایران اظهارداشت:در سال ۱۳۸۲ با همکاری تیمی از متخصصان ستاد نانو را در کشور ایجاد کردیم و در طی پنج الی ۱۰سال آینده مردم اثرات آن را می بینند.

دکتر رستمی با اشاره به جایگاه ایران در علم نانو افزود: ایران اسلامی در علم نانو در دنیا رتبه چهارم است.خیلی از کشورها مانند آلمان، اتریش، انگلیس و بسیاری از کشورها در رتبه های پایین تر از ایران هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه رشته اصلی و تخصصی من الکترونیک و فوتونیک است بیشتر کاربردهای نانو فناوری را در این حوزه پیاده سازی می کنم. به عنوان مثال آشکارسازی اختراع کرده ایم که سریع ترین آشکارساز مادونقرمز دنیا است.کاربرد این آشکارساز در رصد پرنده ها، موشک ، هواپیما و تشخیص اتفاقات است.

کاربرد این آشکارساز در پزشکی فوق العاده است، به عنوان مثال اگر یک مریض دچار عفونت باشد به راحتی تشخیص داده می شود.مهم ترین کاربرد این آشکارساز که برای ما اهمیت دارد کاربرد آن در صنعت است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …