خانه / اخبار / ثبت اختراع نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی توسط نخبه تبریزی

ثبت اختراع نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی توسط نخبه تبریزی

نخبه جوان تبریزی موفق شد اختراعی با عنوان « نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی » را به نام خود ثبت کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، ،سیروس پالدی مخترع این طرح در جمع خبرنگاران در ابتدا ضمن تشکر از همکاران خود گفت: در ابتدای کار از همکاران عزیزم ‌دکتر غضنفری و جناب‌ جباری تشکر می‌کنم که این موضوع را با جدیت تمام و اهتمام ویژه پیگیری کردند و موفق به ثبت آن شدیم.

وی افزود: به واسطه بهره‌مندی از این اختراع، تشعشعات پایان ناپذیر خورشید، جذب و طی فرآیندی، انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری را تامین می‌کند و این اختراع و اختراعاتی که مبتنی بر نیازهای سبز آینده بشر است، آینده را زیباتر می‌سازد.

مخترع جوان تبریزی توضیحاتی نیز در مورد شیوه عملکرد این اختراع ارائه داد  و  گفت: فرآیند کار به این صورت است که تشعشعات ابتدا بر روی جداره نورگذر اولیه که به‌صورت یک لایه و یا چند لایه است، برخورد و از آن عبور کرده و به صفحه کلکتور می‌رسد. سپس کلکتور این گرما را جذب کرده و به مایع سیال خود منتقل می‌کند که منجر به افزایش دمای مایع سیال داخل کلکتور می‌شود و مایع داخل کلکتور در تمامی قسمت‌های نمای ساختمان حرکت کرده و به مخزن ذخیره می‌رسد، در ادامه مخزن با کمک پمپ سرکولاسیون ضمن تنظیم دمای مایع در زیر +۵۰ درجه سانتی‌گراد با کمک مبدل حرارتی اقدام به انتقال انرژی این گرما به بخش مصرفی از جمله داخل ساختمان و هر فضای موردنظر داخلی و خارجی می‌نماید.

وی ادامه داد: این اختراع 23 اردیبهشت سال‌جاری در سازمان جهانی مالکیت معنوی در 148 کشور دنیا به ثبت رسیده و مخترعان آن علاوه‌بر بنده، آقایان‌ غضنفری و‌ موسی جباری هستند.

وی تصریح کرد: از اهداف و مزایای «‌نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی‌» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استفاده بهینه از فضای موجود در نمای ساختمان‌ها

– استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی

– کاهش آلودگی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی

– طول عمر بالای نمای ساختمان‌ها

– زیباتر شدن جلوه‌های ظاهری ساختمان‌ها

– کاهش وزن نمای ساختمان‌ها و هزینه‌های تامین، نصب و نگهداری آنها

– کاهش هزینه‌های تامین انرژی

– خودکفایی ساختمان‌های از هزینه برای تامین انرژی‌های سرمایشی و گرمایشی مخصوصا ساختمان‌های غیرشهری

گفتنی است؛ این اختراع یکی از بزرگترین اختراعات سال 2020 در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است که توسط سیروس پالدی، موسی جباری و سلمان غضنفری سه تن از نخبگان علمی کشور در 148 کشور جهان به ثبت رسیده است.

سیروس پالدی از سال 1388 به عضویت بنیاد ملی نخبگان در آمده و در جشنواره ملی غدیر نیز رتبه اول طرح ایده‌پردازی کسب و کار را را کسب کرده است. همچنین مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سال 2016 INOVA و مدال طلای جهانی مسابقات نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های MTE 2017 را در کارنامه خود دارد.

سلمان غضنفری از متخصصان حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر و موسی جباری از ایده‌پردازان این طرح هستند.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …