خانه / اخبار / جهش تولید با کارآفرینی روستایی

جهش تولید با کارآفرینی روستایی

یک جوان تلاشگر و موفق در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی با ورود به عرصه زنبورداری و ایجاد یک کسب و کار محلی سالانه ۲ تن عسل تولید می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی،

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است،امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

شهرستان خدا آفرین در استان آذربایجان شرقی نیز ضمن دارا بودن منابع طبیعی فراوان و طبیعت بکر و زیبای خدادادی و همسایگی با جنگل های ارسباران پتانسیل و ظرفیت عظیمی برای کار زنبورداری، کشاورزی، دامداری و دامپروری  دارد.

در این میان آشنایی با افرادی که شغل آبا و اجدادی خود را ادامه داده و سهم زیادی در رونق تولید و اقتصاد روستای خود دارند می تواند راهگشای جوانان برای شروع یک کسب و کار پرسود محلی باشد،

یکی از آن کسب و کارهای پرسود محلی که ازآن به عنوان کسب و کارهای خانگی نیز یاد می شود عرصه زنبور داری است که علاقه مندان زیادی در این حوزه دارد چرا که درمان بسیاری از بیماری ها توسط عسل و خاصیت ضد میکروب بودن آن بر کسی پوشیده نیست.

یکی از آن جوانان خوش فکر و تلاشگر که کار آبا و اجداد خود را در قالب یک کسب و کار محلی انجام می دهد سهراب حسین خانی است.

سهراب حسین خانی  یکی از جوانانی  است که بنا به پیشه آبا و اجدادی خود تقریبا بیش از 20 سال است که به کار زنبورداری و باغداری در روستای «مردانقم»  شهرستان خدا آفرین  مشغول است و با دریافت تسهیلات150 میلیون ریالی اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی شهرستان خدا آفرین به تولید خود افزوده است.

گفتگوی ما با جوان فعال و کارآفرین اقتصاد مقاومتی پیش روی شماست

 

آقای حسین خانی چرا برای شروع کسب وکار زنبورداری را انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه کار زنبور داری شغل پدر بزرگ و جد پدری من بود تا حدودی با کار زنبور داری آشنا شده بودم و از 20سال پیش به این کار مشغول هستم، از سوی دیگر زنبورداری و پرورش زنبور عسل با توجه به هزینه کم نگهداری و عدم نیاز به امکانات خاص در شروع کار می تواند برای افرادی که از سرمایه کمی برخوردار بوده و جویای کار به عنوان یک شغل با سود خوب هستند  محسوب شود.

برای آغاز کار زنبورداری به چه میزان سرمایه و امکانات نیاز است ؟

برای شروع فعالیت زنبورداری می توان به راحتی با هزینه اولیه 1 تا 5 میلیون تومان این کار را آغاز کرد، کار زنبور داری به امکانات و هزینه زیادی نیاز ندارد بلکه باید مهارت این کار را آموخت.

پرورش زنبور عسل چگونه منجر به درآمد زائی می شود ؟آیا درآمد این کار تنها از طریق فروش عسل است یا فراورده های دیگری نیز دارد؟

پرورش، نگهداری، تولید عسل و فروش کندوی عسل می تواند به درآمد زایی منجرشود و علاوه بر آن از طریق فراورده هایی که از این راه به دست می آید سود خوبی می توان کسب کرد.

از راه های درآمد زائی پرورش زنبور عسل می توان به تولید فراورده هایی مانند عسل ، ژل رویال ، بره موم ،گرده گل و فروش زنبور اشاره نمود

میزان تولید سالانه شما چقدر است؟

برداشت عسل از کندوهای زنبورعسل به شریط آب و هوایی و میزان بارندگی در آن سال و نژاد زنبورهای کندو بستگی  دارد. من به صورت  سالانه سه و نیم تن عسل طبیعی تولید می کنم

* *درآمد سالانه شما ازشغل زنبور داری به چه میزان است ؟

بنده سالانه از فروش 2 تن عسل تولیدی ، 50 کیلو گل و 150 کندوی عسل در بازارهای محلی شهرستان به طور میانگین مبلغ 150 میلیون تومان درآمد کسب می کنم.

** چه تعداد کندو نگهداری می کنید ؟

در حال حاضر 200  کلنی زنبور عسل نگهداری می کنم، البته باید گفت سالانه بین 150 تا 200 کندوی زنبور عسل تولید می شود که به منظور کسب درآمد به فروش می رسند .

* در کار زنبور داری با چه مشکلات و سختی هایی مواجه هستید ؟

هر شغل بنا به نوع فعالیت خود دارای سختی ها و مشکلاتی است  کار زنبورداری نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلاتی مانند گرانی داروها ، انتقال مکان کندو ، بیماری‌های داخل کندو ، آفات ، گرما وسرمای زیاد ، خشکسالی ، استفاده از سموم برای گیاهان و مرغ زنبورخوار در پرورش زنبور عسل و … از جمله مشکلاتی هستند که کار زنبورداری را با تهدید و چالش مواجه می کند که ما همه ساله با آن درگیر هستیم و این مشکلات باعث  از دست دادن کندوهای زنبور می شود.

 برای مثال یک سال تعداد 100 کندو دچار آفت شد و سال دیگر نیز تعدادی کندو دچار سرما زدگی شد و همه زنبورها از بین رفتند .

*آیا شما همزمان با زنبور داری به شغل و فعالیت دیگری مشغول هستید ؟

بله، از آن جایی که شهرستان خداآفرین دارای طبیعت بی نظیر و جاذبه های طبیعی برای کار باغداری بوده  و روستای« مردانقم» یکی از قطب های تولید انار و زغال اخته در سطح شهرستان  محسوب می شود من از این فرصت استفاده کرده و  در کنار فعالیت درعرصه زنبورداری  به کاشت و پرورش درختان انار ، گردو ، زغال اخته و گیلاس نیز مشغول هستم.

در بخش باغبانی کدام محصولات را تولید می کنید ؟

 سالانه  یک تن انار ،حدود  یک تن زغال اخته و نیم تن گردو و گیلاس برداشت می کنم .

*برای افراد جویای کار چه پیشنهادی دارید ؟

از آن جایی که  زنبورداری تنها ۶ تا 7 ماه از وقت من را می گیرد و نمی توان حساب دقیقی از درآمد سالیانه این شغل داشت پیشنهاد من به علاقمندان زنبور داری این است تا درکنار زنبورداری به فعالیت در بخش های باغی و زراعی بپردازند تا بدین صورت بر حجم تولیدات خود در سایر بخش ها بیفزایند .

*به نظر شما فعالیت کارگاه های کوچک زودبازده چه نقشی در اقتصاد مقاومتی دارد؟

 اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش‌های پرورش ماهی ، پرورش زنبورعسل ، دامپروری ، زراعت ، باغداری و غیره که با هدف اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری اقشارمختلف جامعه علی الخصوص قشر جوان با حمایت بسیج سازندگی در شهرهای مختلف کشور صورت می گیرد گام موثری در رونق و  جهش تولید است.

نمی توان به این امید نشست که همیشه یک شغل و درآمد دولتی داشت، باید از ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی که خداوند در اختیار ما قرارداده نهایت استفاده را کرد. برای داشتن یک کارگاه بزرگ تولیدی ابتدا باید از کارگاه ها و مغازه های کوچک شروع کرد تا در نهایت به کارگاه های بزرگ تر رسید. و اکنون در شرایط تحریم اقتصادی کشورمان بهترین راهکار استفاده از ظرفیت جوانان در همه عرصه ها است تا بتوانیم از مشکلات پیش رو به خوبی عبور کنیم.

مقام معظم رهبری طی سال های اخیر به تولید و حمایت از تولید ملی و اقدام و عمل تاکید کرده اند و من نیز خوشحالم که توانسته ام صحبت های ایشان را اجرایی و عملیاتی کنم.

سخن پایانی شما :

کار پرورش زنبور می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرده و منبع بسیار خوبی برای کسب رزق و روزی حلال باشد، لذا مسئولان با پرداخت تسهیلات کم بهره و رفع مشکل پرداخت خسارت توسط بیمه ها که یک پنجم خسارت هر کندو  پرداخت می شود را رفع نمایند .برای مثال تسهیلات کم بهره ای که توسط بسیج سازندگی خداآفرین به من پرداخت شد توانستم با استفاده از این تسهیلات کندو ، موم و سایر امکانات را خریداری کنم و با همراهی خانواده‌ام به پرورش زنبورعسل‌ مشغول شویم .

گفتگو : معصومه درخشان

 

 

 

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …