خانه / اخبار / راه اندازی شبکه جهانی انتقال فناوری در تبریز

راه اندازی شبکه جهانی انتقال فناوری در تبریز

راه اندازی شبکه جهانی انتقال فناوری در نشست روسای پارک های علم و فناوری جهان در کشور فرانسه توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مطرح شد و در سال جاری عملیاتی می شود.

یکی از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی تاسیس و راه اندازی پارک های علم و فناوری در استان های مختلف کشور است پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سال 1381 در استان آذربایجان شرقی با هدف ،ارتقا و بهبود موجودي تكنولوژيكي صنايع استان، به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آنها در بازارهاي داخلي و بويژه بين‌المللي، كاهش زمان مورد نياز در فرآيند تجاري كردن دستاوردهاي پژوهشي، بويژه براي شركتها و صنايع نوپا و آسيب‌پذير، تشويق به ايجاد شركتهاي كوچك و متوسط (SME) متكي بر تكنولوژيهاي پيشرفته، ايجاد ارتباط بين صنايع، مؤسسات دولتي، دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي  آسان‌سازي همكاري و تشريك مساعي بخشهاي دولتي و خصوصي  تاسیس شده است.

 با دکتر عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مورد طرح های فناورانه ، تمرکززدایی از مرکز استان و نحوه حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور به گفتگو نشسته ایم که ماحصل این گفتگو پیش روی شماست.

آقای دکتر واعظی، برای اولین سوال  چه خبر خوشی برای سال 99در مورد طرح های فناورانه دارید؟

راه اندازی شبکه جهانی انتقال فناوری در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خبر خوشایندی برای فعالان حوزه علم،فناوری و تکنولوژی است که این طرح از سال گذشته آغاز شده و در سال جدید به شدت پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم.

یکی از اساسی ترین و محوری ترین برنامه های پارک علم و فناوری راه اندازی شبکه جهانی انتقال فناوری است.ما این طرح را در سال ۹۸ آغاز کردیم.این ایده و طرح در نشست روسای پارک های علم و فناوری جهان در کشور فرانسه توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مطرح شد.

در این نشست که روسای پارک علم و فناوری تکنوپارک استانبول ترکیه ، پروتوریای آفریقای جنوبی و نانت فرانسه حضور داشتند این طرح و ایده را مطرح کردیم. پلتفرم این طرح توسط یکی از شرکت های دانش بنیان تبریز طراحی شده است.

*چه گروه هایی عضو این شبکه جهانی  می شوند؟

 در ابتدا،شرکت های دانش بنیان عضو این شبکه جهانی می شوند، سپس کارخانجاتی عضو می شوند که خریدار محصولات شرکت های دانش بنیان هستند و سپس نهادهای حامی مانند پارک های علم وفناوری،صندوق های حمایت و نوآوری  وسپس سرمایه گذاران می توانند عضو این شبکه جهانی انتقال فناوری باشند، یعنی ما قصد داریم تمامی بازیگران حوزه فناوری زیر یک چتر قرار بگیرند.

*چه برنامه های محوری و اساسی برای شهرستان ها دارید؟

بر اساس سیاست های جدید هدف ما این است که صدای پارک علم و فناوری را به تمام جوانان در کل استان  برسانیم.بر این اساس جشنواره های مختلفی در شهرستان ها با عنوان ” تبدیل ایده به ثروت” برگزار شد و نتایج خوبی نیز کسب شده است.

یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده توسط پارک علم  فناوری آذربایجان شرقی فعال کردن مراکز رشد در شهرستان ها است ،در سال ۹۸ مراکز رشد شهرستان ها فعال شد.در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی هفت مرکز رشد در شهرستان های مراغه، میانه، بناب، مرند و مرکز تحقیقات کشاورزی در سعیدآباد و مرکز رشد در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعال هستند.

همچنین  در مورد مراکز نوآوری در استان باید ذکر کنم  در حال حاضر سه مرکز نوآوری در شهرستان عجب شیر، ملکان و هشترود وجود دارد. در  سال گذشته در راستای فعال کردن مراکز رشد و نوآوری در برخی از مراکز تغییر ساختاری صورت گرفت با عنوان مثال در شهرستان میانه مرکز رشد از دانشگاه آزاد به سازمان فنی و حرفه ای تغییر مکان یافت و در برخی موارد مدیران مراکز عوض شدند.

پارک علم و فناوری در جهت تمرکززدایی از مرکز استان چه اقداماتی انجام می دهد؟

در راستای تمرکز زدایی از مرکز استان جشنواره” از ایده تا ثروت” در شهرستان ها برگزار شد. همچنین با هدف تمرکز زدایی در شهرستان شبستر و سراب مراکز رشد در ۶ماهه اول سال ۹۹ راه اندازی می شود.

همچنین مرکز نوآوری تعاون با همکاری اداره کل تعاون، رفاه و کار اجتماعی در جهت حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان تعاون راه اندازی می شود که برای اجرایی شدن این طرح در حال برنامه ریزی هستیم . همچنین  مرکز رشد «راه اندازی موتور خودرو» با همکاری شرکت ایدم در دستور کار قرار دارد که در سال ۹۹فعال می شود

طی سال های اخیر چه تعداد طرح و ایده به پارک علم و فناوری ارسال شده و در مقایسه با سال های گذشته وضعیت چگونه است؟

در سال 98 با  افزایش ایده ها و طرح های ورودی به پارک علم و فناوری مواجه بودیم . به لحاظ مقایسه ای باید عرض کنم در سال ۹۶ مجموع طرح و ایده های رسیده به پارک علم و فناوری ۶۰ ایده،در سال ۹۷ تعداد ایده ها و طرح ها به ۱۰۰ مورد رسید و در سال ۹۸ تعداد ایده ها به ۴۵۰ ایده افزایش پیدا کرده است. این طرح ها بعد از دریافت داوری می شوند. از بین ایده های رسیده ۱۳۰طرح   ایده پذیرش شده و برخی از آنها در پارک علم و فناوری مستقر شده اند که شامل تیم های پیش رشد و رشد هستند.

زیرساخت های حمایتی پارک علم و فناوری از شرکت های فناور استان چگونه است؟

درموضوع ایجاد زیرساخت برای شرکت های فناور در مجتمع عصرانقلاب در شهرک اندیشه در سایت شماره دو پارک علم و فناوری سه طرح عمرانی در دست اقدام است. یکی از آنها احداث و تکمیل سوله کارگاهی است که به شرکت های فناور اختصاص داده می شود

همچنین طرح زیرساخت  واگذاری زمین به شرکت های فناور نیز در دستور کار قرار دارد. ۲۱ شرکت دانش بنیان و فناور برای واگذاری زمین درخواست داده اند که در ۶ماهه اول سال ۹۹به ۶شرکت فناور زمین واگذار می شود و برای ۶ ماهه دوم نیز تلاش می کنیم برای ۱۰شرکت فناور زمین واگذار شود.

آیا در سال گذشته شرکت های دانش بنیان محصول جدیدی تولید کرده اند؟

در سال 98 تعداد۱۵ محصول جدید شرکت های دانش بنیان با حضور استاندار آذربایجان شرقی رونمایی شده است و قطعا در سال ۹۹ نیز محصولات جدیدی توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شود

سال گذشته اولین نمایشگاه “چالش ها و نیازهای صنایع” برگزار شد مهم ترین نتیجه این نمایشگاه چه بود؟

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برگزاری نمایشگاه” چالش ها و نیازهای صنایع” را یکی از برنامه های مهم و محوری پارک علم و فناوری ذکر کرد و افزود:اولین نمایشگاه “چالش ها و نیازهای صنایع” نتایج خوبی به همراه داشت از جمله اینکه موافقت نامه ها به قراردادهای همکاری تبدیل شد و تعدادی از موافقت نامه ها در مرحله عقد قرارداد هستند.

*در سال گذشته چقدر تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است؟   

در سال گذشته در میزان اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان رکورد زده شده است. در سال 97 مبلغ 850 میلیون تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فناور پرداخت گردید . در حالی که در سال 98 با وجود اینکه تخصیص بودجه کم بود و تنها 60 درصد بودجه پارک علم و فناوری تخصیص یافته بود مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فناوری پرداخت شده است.

آیا از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی کشور نیز خدمات و تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده می شود؟ 

بله، در این راستا در سال 98 اولین صندوق پژوهشی و فناوری غیردولتی در منطقه آزاد  ارس راه اندازی شد.صندوق پژوهش و فناوری ارس به شرکت های دانش بنیان و فناور به شکل سرمایه در گردش تسهیلات می دهد.

این تسهیلات از محل خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی کشور به صندوق پژوهش و فناور ارس اختصاص یافته و آنها در اختیار شرکت های دانش بنیان استان قرار می دهند.

 در سال ۹۸ تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات داده شده است و در سال ۹۹ نیز مبلغ ۹ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فناوراختصاص می یابد.

*آقای دکتر به عنوان سوال پایانی در مورد گرنت فناوری نیز توضیح بفرمائید.

برنامه حمایت مالی مستقیم از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با امور فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با عنوان گرنت فناوری و با هدف بسط و توسعه توان ملی در حوزه نوآوری و کارآفرینی و ارتقاء ظرفیت توسعه فناوری در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سطح کشور اجرا میشود.

فاز اول این پروژه با عنوان«گرنت جوانه » مختص پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود و در مرحله اول این فازگرنت تاد«توسعه اقتصاد دیجیتال» در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ابتدای سال 1399 در پنج استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، فارس و مرکزی  اجرا خواهد شد .

 با تامین اعتبارات لازم در فازهای بعدی، کل سطح کشور را در تمام زمینه های تخصصی پوشش خواهد داد. در این برنامه  حمایتهای مالی  بلاعوض از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با فناوری در حوزه ICT که منجر به توسعه دانش فنی شوند، از طریق پارک علم و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، صندوق نوآوری و شکوفایی ، پارک فاوا  صورت خواهد پذیرفت.

 صندوق های پژوهش و فناوری استان ها عاملیت مالی گرنت تاد را برعهده خواهند داشت و اعتبارات حمایتی در اختیار این صندوق ها قرار خواهند گرفت.  پس از اجرای فاز اول گرنت فناوری که به عنوان گرنت جوانه مختص پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود در فازهای بعدی گرنت شکوفایی برای حمایت از فعالیت های فناورانه و نوآورانه آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و گرنت رشد مختص شرکت های نوپا و تازه تاسیس مستقر در پارک ها و مراکز رشد عملیاتی خواهند شد.

گفتگو : معصومه  درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …