خانه / اخبار / تفاهم نامه علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ۱۰ دانشگاه معتبر دنیا

تفاهم نامه علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ۱۰ دانشگاه معتبر دنیا

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای توسعه همکاری های بین المللی و گسترش تعاملات علمی با دانشگاه های معتبر دنیا در سال ۹۸ با بیش از۱۰ دانشگاه تفاهم نامه همکاری علمی امضاء کرده است.

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان دومین دانشگاه جامع دولتی استان آذربایجان شرقی  است که در سال 1367 تاسیس شده است.

این دانشگاه در حال حاضر دارای هفت دانشکده و بیش از 280 عضو هیئت علمی تمام وقت و حدود هفت هزار دانشجو  دارد که از این تعداد حدود دو هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل  و پژوهش هستند.

برای آشنایی بهتر با فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با دکتر علی عجمی معاون پژوهشی این دانشگاه گفتگو کرده ایم.

امضای تفاهم نامه همکاری علمی با10 دانشگاه معتبر دنیا

یکی از مهم ترین فعالیت های پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعالیت های پژوهشی بین المللی با سایر دانشگاه های معتبر دنیااست که دکتر عجمی در این خصوص به خبرنگار علم و فناوری گفت:

در راستای توسعه همکاری های بین المللی و گسترش تعاملات علمی با دانشگاه های معتبر دنیا در سال 98 با بیش از10 دانشگاه از کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای همسایه  از جمله  کشور ایتالیا، فرانسه، استرالیا ،ژاپن، جمهوری آذربایجان و پنج دانشگاه کشور ترکیه تفاهم نامه همکاری علمی منعقد شده است.

حاصل این تفاهم نامه های منعقد شده اجرای4 طرح تحقیقاتی با دانشگاه های  کانازاوای ژاپن، موسسه INRA کشورفرانسه، دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا و دانشگاه تورینو ایتالیا است که عملیاتی شده و به نتایج مطلوبی رسیده اند.

 حضور  دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در اجلاس و نمایشگاه  دانشگاه های اتحادیه یوراسیا موسوم به  یوری2020 در کشور ترکیه به منظور معرفی پتانسیل های دانشگاه و گسترش تعاملات علمی با دانشگاه های معتبر دنیا است..

وی با اشاره به رتبه بندی این دانشگاه در پایگاه های علمی ادامه داد: در سال 98 بر اساس رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام(ISC) رتبه 22 کشوری را دربین دانشگاه های جامع کشور به خود اختصاص داده است .

 همچنین در نظام های رتبه بندی بین المللی بر اساس پایگاه تایمز در بین دانشگاه های دنیا رتبه1001+ و در حوزه های علوم پایه و مهندسی رتبه 1000-801 و بر اساس پایگاه نیچر اندیکس  در حوزه علوم فیزیک رتبه6 کشوری  را دارا است.

چاپ 383 مقاله در پایگاه SCOPUS  و WOS

دکتر عجمی با تشریح فعالیت های پژوهشی دانشگاه شهد مدنی آذربایجان خاطرنشان کرد: در شاخص تولید علم  تعداد مقالات علمی پژوهشی چاپ شده به نام دانشگاه  شهید مدنی آذربایجان در سال 2019 در نشریات معتبرنمایه شده در پایگاه SCOPUS  و WOS  383 مورد  و تعداد مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در نشریات علمی معتبر داخل کشور دارای مجوز از وزارت علوم و نمایه شده در پایگاه ISC  در سال 98به تعداد  227 مورد است.

سرانه مقالات چاپ شده در نشریات  معتبر داخلی و خارجی به ازای اعضای هیئت علمی دانشگاه برابر2.22 است.

برگزاری 10 همایش ملی

وی با اشاره به برگزاری  همایش های ملی و استانی برای ارائه یافته های علمی پژوهشگران دانشگاه ادامه داد: به منظور گردهمایی نخبگان و متخصصان صنایع و دستگاه های اجرایی و پژوهشگران دانشگاهی  برای ارائه یافته های علمی خود در سال 98 بیش از 10 همایش ملی در حوره های  مختلف علمی و کاربردی توسط دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار گردید.

جذب 7 پژوهشگر پسا دکتری

به منظور استفاده از پتانسیل علمی دانش  آموختگان مقطع دکتری، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در سال گذشته ،هفت دانش آموخته  دکتری را به عنوان پژوهشگر پسا دکتری جذب و زیر نظر اساتید مجرب به اجرای طرح های پژوهشی مرز دانشی مشغول هستند.

 چاپ بیش از 21عنوان کتاب  توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه و اجرای بیش از 20 طرح تحقیقاتی مرز دانشی توسط اعضای هیئت علمی  دانشگاه از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه از دیگر اقدامات پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود که دکتر عجمی به آن اشاره کرد.

انجام فعالیت های فناوری بخش دیگری از فعالیت های دانشگاه  شهید مدنی آذربایجان است که معاون پژوهشی این دانشگاه در تشریح این فعالیت ها افزود: اعضای هیئت علمی  دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به منظور رفع نیازها و چالشهای  مورد نیاز صنایع، سازمان ها و دستگاه های اجرایی 15 طرح تحقیقاتی محور از طریق عقد قرارداد در سال 98 اجرا کرده اند. سه مورد از این قراردادها از محل اعتبارات بند ج تبصره 9 قانون بودجه سال 98 با صنایع و سازمان ها منعقد شده است.

برخی از عناوین طرح های تقاضا محور عبارتند از تدوین دانش فنی ساخت فیلترها و غشاهای نانوساختار بر پایه نانولوله های کربنی که کارفرمای آن پژوهشگاه نیرو بوده است.

طراحی و نظارت بر اجرای بند رسوبگیر بتنی غلطکی سد لیوار مرند که کارفرمای آن نیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی بوده است.

مطالعات امکان سنجی، طراحی، حفاری،ژئوتکنیک و نظارت کارگاهی سد زیر زمینی حوضه لیوار مرند که کارفرمای این طرح نیزاداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی بود.

ارزیابی احتمالات امنیت استاتیکی و دینامیکی شبکه با درنظر گرفتن عدم قطعیت رخدادها،پیشامدها و منابع انرژی های تجدید پذیر کارفرمای این طرح نیز مدیریت شبکه برق ایران بوده است.

پایش کیفیت آب در مخازن خصوصی آب شهر تبریز با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی

تولید محصولات دانش بنیان در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

آن چنان که  دکتر عجمی توضیح می دهد : مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با همکاری پارک علم و فناوری استان از سال 97 با اخذ مجوز از وزارت علوم فعالیت خود را آغاز کرده  و در سال 98 با پذیرش استقرار بیش از 12 شرکت از تبدیل ایده های فناورانه به محصولات فناورانه و تجاری سازی آنها حمایت می کند.

در حال حاضرهفت شرکت دارای مجوز رسمی دانش بنیان زایشی(Spin off)  توسط اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مشغول تولید محصولات دانش بنیان هستند.

 از محصولات تولیدی شرکت های مستقر مرکز رشد دانشگاه می توان به محصولاتی همچون  روان کارهای صنعتی مبتنی برفناوری های نانو،  باتری های هواروی، باتری های انعطاف پذیر ،تجهیزات مورد نیازدر IoT ، تجهیزات خانه های هوشمند  ، بازی های رایانه ای ، کیت های تشخیص کیفیت آب و … می توان اشاره کرد.

معرفی 35 طرح فناورانه درنمایشگاه  رینوتکس

حضور فعال  دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در نمایشگاه رینوتکس2019 تبریز و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور درتهران با ارائه بیش از 35 طرح و محصول فناورانه.

راه اندازی سامانه مهارت افزایی

وی با اشاره به بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی خاطرنشان کرد: یکی از چالش های مهم کشور موضوع اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی  است،  دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به منظور افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان از سال 97 به برگزاری دوره های مهارت افزایی ویژه دانشجویان در قالب مرکز ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان اقدام نموده است.

در سال 98 بیش از 14 هزار و 160 نفر ساعت دوره مهارتی با همکاری بیش از 11  واحد صنعتی  برای دانشجویان برگزار کرده است. در این راستا و به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به دانشجویان سامانه همگام« هدایت شغلی،مهارت افزایی گردهمایی و همایش ایده ها، استارتاپ ها و موفقیت ها» توسط  دانشگاه شهید مدنی آذربایجان راه اندازی گردید.

وی ادامه داد: به منظور آشنایی بیشتر اعضای  هیئت علمی  با نیازها و چالش های صنایع و دستگاه های اجرایی در سال98 بیش از 6 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه به فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و  جامعه اعزام شدند.

همچنین دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جزو اولین دانشگاه های کشور است که از سال 97  به رصد وضعیت  دانش آموختگان خود اقدام کرده است در سال 98 نیز برای دومین سال پیاپی این کار را انجام داده و برای این منظور سامانه ای  را طراحی و راه اندازی کرده است .نتایج حاصل از این پایش در تدوین دوره های مهارتی، تغییرسرفصل های موجود رشته های دایر و تاسیس و راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مورد بهره برداری قرار می گیرند.

گفتگو : معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …