خانه / اخبار / شرکت در نمایشگاه اختراعات ، نوآوری و خلاقیت« اکسیر» تمدید شد

شرکت در نمایشگاه اختراعات ، نوآوری و خلاقیت« اکسیر» تمدید شد

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و درخواست‌های پی‌درپی مبنی بر تمدید فراخوان شرکت در بخش اختراعات برگزیده نمایشگاه اکسیر، این فراخوان تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۹ تمدید گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی به نقل از از سایت اطلاع رسانی نمایشگاه اختراعات،نوآوری و خلاقیت ایران«اکسیر» یکی از منابع ارزشمند اطلاعات فنی و شناسایی روند توسعه فناوری در جهان، پتنت‌ها می‌باشند. با این وجود، در ایران به دلیل عدم شناخت مناسب و پرداخت غیرعملیاتی به آن، زنجیره اختراع تا تجاری‌سازی به خوبی شکل نگرفته و به تبع آن، روند توسعه فناوری‌های نوظهور نیز، رو به کندی نهاده است.

در همین راستا، اکسیر به‌عنوان رویدادی جامع و مرجع، با هدف مشارکت تمامی بازیگران زنجیره اختراع تا تجاری‌سازی و با تکیه بر رویکردهای آموزشی، ترویجی و شبکه‌سازی، به‌عنوان راهکاری برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه این حوزه، آغاز به کار نموده است.

یکی از گام‌های آغازین این نمایشگاه، فراخوان شرکت در بخش اختراعات برگزیده، با هدف ارسال اختراعات از سوی متقاضیان علاقه‌مند است که از تاریخ یکم اسفندماه آغاز گردیده و تا ۲۵ اسفند ادامه داشت. با این حال، اپیدمی ویروس کرونا و اختلال فعالیت‌ها در سطح کشور که اکوسیستم نوآوری را نیز تحت تأثیر خود قرار داده، موجب گردید تا به منظور رعایت حال مخترعین و نوآوران، مهلت شرکت در فراخوان اختراعات برگزیده تمدید گردد.

بر این اساس، متقاضیان می‌توانند با شرکت در فراخوان تا پایان فروردین‌ماه، ۹۹ در فرآیندهای ارزیابی شرکت نمایند. علاقه‌مندان به ارسال اختراعات، لازم است تا پس از مطالعه راهنمای شرکت در بخش اختراعات (https://excirtech.ir/page/5157) برگزیده، وارد فرآیند ثبت‌نام گردند.

شرایط شرکت‌کنندگان

متقاضیان، تنها درصورت دارابودن یکی از شرایط زیر، می‌توانند در این بخش، شرکت نمایند:

  • دارای گواهی‌نامه ثبت اختراع داخلی از اداره مالکیت معنوی ایران بوده و یا نامه تایید اختراع آن‌ها از مرجع استعلام صادر شده باشد. این دسته از متقاضیان تنها درصورتی می‌توانند شرکت کنند که تاریخ ثبت اختراع آن‌ها از ۱۳۹۳/۱/۱ به بعد باشد؛
  • دارای ثبت اختراع در خارج از ایران بوده و یا تأییدیه «Notice of Allowance» اختراع خود را از اداره ثبت اختراع خارجی دریافت کرده باشند. این دسته از متقاضیان تنها درصورتی می‌توانند شرکت کنند که تاریخ ثبت اختراع (تاریخ گرنت پتنت) آن‌ها از سال ۲۰۱۴ به بعد باشد («Notice of Allowance»، سندی است که اداره ثبت اختراع، پس از انجام ارزیابی‌ها توسط ارزیاب و تأییدیه قابلیت ثبت درخواست در سیستم پتنت، به متقاضی ارائه می‌نماید)؛
  • تقاضانامه اختراع خود را در قالب تقاضانامه بین‌المللی PCT ثبت کرده باشند. این گروه از متقاضیان در صورتی می‌توانند در فراخوان شرکت کنند که تا تاریخ انقضای تقاضانامه PCT، حداقل ۶ ماه زمان داشته و حداقل در یک کشور برای اختراع خود تقاضانامه ملی ثبت کرده باشند؛
  • از طریق کانون پتنت ایران تقاضای ثبت اختراع خارجی داده باشند و اختراع آن‌ها در مرحله ارزیابی ماهوی تایید شده باشد. لازم است این گروه از متقاضیان کد رهگیری و یا شناسه مربوط به پرونده اختراع خود را هنگام ثبت درخواست، درج نمایند.

توجه: برای ثبت درخواست، لازم است فرد ثبت‌نام‌کننده، یکی از مخترعین و یا مالکین اختراع باشد و تصویر فرم تعهدنامه مربوط را در سامانه بارگذاری نماید. این فرم در آخرین مرحله از ثبت درخواست، در دسترس قرار گرفته و ضروری است فرد ثبت‌نام‌کننده پس از چاپ و مطالعه دقیق متن تعهدنامه، آن را امضا کرده و تصویر آن را در سامانه بارگذاری کند. شایان ذکر است بندهای مندرج در این تعهدنامه، پس از امضای فرد ثبت‌نام‌کننده، لازم‌الاجرا بوده و نقض هر یک از موارد ذکرشده در آن، منجر به خارج شدن درخواست ثبت شده از روند ارزیابی خواهد شد. همچنین درصورتی‌که فرد ثبت‌نام‌کننده به‌عنوان نماینده از طرف شرکت و یا مرکز مالک اختراع، درخواست را ثبت نماید، ضروری است علاوه بر تصویر فرم تعهدنامه مذکور، تصویر معرفی‌نامه اخذشده از شرکت یا مرکز مربوط را نیز در سامانه بارگذاری نماید.

حوزه‌های مورد پذیرش اختراعات

کلیه اختراعات، به‌غیر از موارد زیر، می‌توانند در این بخش، شرکت نمایند:

  • اختراعات در حوزه نرم‌افزار؛
  • اختراعاتی که صرفاً شبیه‌سازی بوده و هیچ نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته نشده باشد.

سطح آمادگی اختراعات برای شرکت در فراخوان

  • اختراعات ارسال‌شده حداقل باید دارای یک نمونه اولیه آزمایشگاهی بوده و کار علمی و مهندسی روی آن‌ها انجام شده باشد؛
  • نتایج ارائه‌شده می‌بایست اعتبارسنجی شده و کارآیی محصول/فرایند اختراع‌شده، اثبات گردد؛
  • باید امکان بازدید از محل تولید نمونه محصول اختراع‌شده، وجود داشته باشد؛
  • اختراع ارسال‌شده می‌بایست از نظر تجاری، پتانسیل ورود به صنعت و بازار را داشته باشد. بنابراین لازم است محصول اختراع‌شده متناسب با یک نیاز صنعتی بهینه‌سازی شده و مزیت رقابتی نسبت به محصولات تجاری مشابه داشته باشد؛
  • محصول/فرآیند اختراع‌شده باید قابلیت افزایش مقیاس تولید را (در ابعاد گوناگون ازجمله تأمین مواد و تجهیزات) داشته باشد.

فرایند ارسال و ارزیابی اختراعات

ایجاد حساب کاربری: فرد ثبت‌نام‌کننده می‌بایست ابتدا با ورود به وب‌سایت نمایشگاه به آدرس “www.excirtech.ir” برای خود یک حساب کاربری ایجاد کند. درصورتی‌که پیش ‌از این، از طریق وب‌سایت کانون پتنت ایران اقدام به ثبت درخواست کرده باشد، نیاز به حساب کاربری جدید ندارد و می‌تواند با همان نام کاربری و کلمه عبور قبلی خود وارد سامانه ثبت درخواست شود.

ثبت درخواست: فرد ثبت‌نام‌کننده می‌بایست پس از ایجاد حساب کاربری، با ورود به سامانه ثبت درخواست، اطلاعات خواسته‌شده را گام‌به‌گام تکمیل و مستندات مورد نیاز را در محل موردنظر بارگذاری نماید.

اعلام نقص: اختراع ارسال‌شده در مراحل مختلف از نظر شکلی، ماهوی و قابلیت تجاری‌سازی ارزیابی می‌شود. در هریک از این مراحل، در صورت کافی‌نبودن مستندات و مدارک ارسالی و یا نیازمندی به اطلاعات تکمیلی، از طریق سامانه به فرد ثبت‌نام‌کننده اعلام نقص می‌شود و او می‌بایست در مهلت مقرر نسبت به تکمیل و اصلاح موارد خواسته‌شده اقدام نماید. درصورت عدم تکمیل اطلاعات درخواستی در هر مرحله، این امر به‌منزله انصراف، تلقی شده و پرونده اختراع از روند ارزیابی، خارج خواهد شد.

جلسه ارزیابی حضوری: درصورتی‌که اختراع ارسال‌شده پس از بررسی مستندات و مدارک مربوط، پتانسیل ورود به بخش اختراعات برگزیده را نداشته باشد، این نتیجه از طریق سامانه به فرد ثبت‌نام‌کننده اعلام می‌شود. درغیراین‌صورت، مخترع مربوط برای ارزیابی دقیق‌تر اختراع خود به لحاظ تجاری‌سازی، به جلسه حضوری دعوت می‌شود. این جلسات پیش از برگزاری، اطلاع‌رسانی خواهند شد.

اعلام نتیجه: پس از برگزاری جلسه حضوری، نظر نهایی کمیته داوران (پذیرش و یا عدم‌پذیرش) از طریق سامانه به فرد ثبت‌‌نام‌کننده اعلام می‌شود. چنانچه نتیجه نهایی “پذیرش اختراع” باشد، همکاری با مخترع آغاز می‌شود و سایر اطلاع‌رسانی‌ها از طریق دبیرخانه نمایشگاه به ایشان اعلام خواهد شد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …