خانه / اخبار / ساماندهی ۶۰۰ نخبه علمی /پیامد محوری رویکرد اصلی سازمان

ساماندهی ۶۰۰ نخبه علمی /پیامد محوری رویکرد اصلی سازمان

،سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در سال 87 ایجاد شده و ایجاد کارگروه شبکه‌ نخبگانی در استان ،ارتباط مناسب با دانشگاه‌های استان و کشور، حمایت از نخبگان دانشگاهی برای تجاری سازی طرح‌ها،  توجه به مباحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت نخبگان برای تولید طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، برگزاری نمایشگاه هایی از تولیدات مخترعان، مبتکران و نخبگان استانی ‌ و همچنین برگزاری همایش های ملی و استانی به منظور شناسایی و استفاده از ظرفیت نخبگان علمی از مهمترین اقدامات و رویکردهای  سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی است.

به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت ها و رویکردهای سازمان علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با آقای نادر ارسلانی رئیس این سازمان گفتگو کرده ایم که ماحصل این گفتگو پیش روی شماست.

آقای ارسلانی مهم ترین هدف از تاسیس و ایجاد سازمان علمی و پژوهشی و فناوری در بدنه سپاه چیست؟

در ابتدا ضمن عرض تبریک فرا رسیدن سال جدید و آرزومندی  برای کسب موفقیت های هر چه بیشتر ایران اسلامی در عرصه های مختلف جهانی، باید عرض کنم  یکی از اهداف کلان بسیج و سپاه کمک به توسعه کشور به ویژه در حوزه علم و فناوری از طریق زمینه سازی جهت رشد و بالندگی علمی جوانان این مرز و بوم است در این راستا سازمان علمی، پژوهشی و فناوری در جهت کمک  و حمایت ازظرفیت های علمی جوانان ایجاد شده است.

سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی نیز نماینده دو سازمان مرکزی یعنی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مرکز و پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج است که در زمینه های مختلف فعالیت می کند.

در طی سال گذشته از چند طرح علمی توسط سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی حمایت شده است؟

در طی سال  گذشته بیش از 90 طرح به سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی ارجاع  داده شده است که بعد از مطالعه و بررسی در کارگروه های نخبگان 35 طرح و ایده علمی  مورد حمایت قرار گرفته است.این طرح ها عمدتا فنی و مهندسی و دانش محورهستند.

*عمده ترین فعالیت های صورت گرفته در سازمان متبوع شما چیست؟

 زمینه سازی برای هم اندیشی صاحب نظران،اندیشمندان و نخبگان علمی  استان در راستای شناسایی چالش ها و نیازهای استانی و،ارائه راهکارهای علمی و عینی به مسوولان ذی ربط از طریق برگزاری جلسات کارگروه های تخصصی خانه نخبگان علمی بسیج، شناسایی، هدایت و حمایت از مخترعان و مبتکران استان بخشی از فعالیت های این سازمان است.

**همچنین در این سازمان در زمینه  مسائل و مواردی که مورد نیاز بسیج و سپاه است مطالعات و تحقیقات میدانی و کاربردی صورت گرفته و بررسی می شود و در قالب پروژه های تحقیقاتی انجام شده و در جهت استفاده سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

**ساماندهی نخبگان  نیز یکی دیگر از رویکردها و اقدامات  این سازمان است به طوری که ایجاد خانه نخبگان با ظرفیت 600 نخبه  در استان با استفاده از ظرفیت کارگروه ها به ساماندهی نخبگان منجر شده است و مسئله محوری و محصول محوری در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد.

مراکز رشد سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان در چه زمینه هایی فعال هستند؟     

سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان آذربایجان شرقی دارای   6 مرکز رشد است که  در زمینه مکاترونیک، مهندسی پزشکی،زیست فناوری، مرکز رشد نانو ، مرکز رشد زیست فناور ومرکز رشد محاسبات در دانشگاه تبریز فعال هستند  و سه مرکز حمایت وهدایت درحوزه زیست فناوری، گیاهان دارویی و چرم و کفش به فعالیت های مختلف می پردازند،

آیا برنامه ای برای افزایش پایگاه های علمی در سطح  استان آذربایجان شرقی  دارید یا خیر؟

بله ، در حال حاضر 38 پایگاه علمی در شهرستان های استان آذربایجان شرقی ایجاد شده و در سال جدید نیز در پنج شهرستان پایگاه علمی ایجاد می شود.همچنین یک خانه نخبگان متشکل از 10 کارگروه با حضور 150 نفر از نخبگان  استانی ایجاد و سازماندهی می شود.

همچنین در صدد هستیم خانه نخبگان در قالب پایگاه های علمی در سطح شهرستان ها ایجاد و فعال شود

در شهرستان ها بیشترین سیاست روی مسئله محوری و محصول محوری است. یکی از مهم ترین برنامه های ما در شهرستان ها تبدیل پایگاه های علمی به قطب علمی است که نیازمندی های شهرستان را جوابگو بوده و مشکلات شهرستانی حل شود.

همچنین در کنار پایگاه های علمی 10 خانه نخبگان در 10 شهرایجاد شده و مشکلات شهرستان ها احصاء شده است که به شورای نخبگان ارائه شده و سپس مورد بررسی وتحقیق قرار می گیرد تا راهکارهایی متناسب با وضعیت شهرستان اخذ شده و برنامه ها اجرایی شوند.

مهم ترین رویکرد سازمان بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در سال جدید چیست؟

مسئله محوری و محصول محوری رویکرد اصلی این سازمان است ،به این صورت که ما درصدد هستیم دغدغه ها، چالش ها  و مشکلات استانی را احصاء کرده و در قالب پروژه های تحقیقاتی و کاربردی حل کنیم.

در سال جدید سیاست های سازمان  بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی بر روی پیامد محوری است، موضوعاتی که به پیامدهای مثبت در جامعه منتج شود در اولویت کاری قرار دارد.

سازو کار حمایت از نخبگان چگونه است؟

فرد مبتکر و مخترع طرح ابتکاری و اختراعی خود را در قالب فرم طرح تحقیق مخصوص از سایت سازمان دریافت و تکمیل کرده و به همراه کاربرگ جذب و شناسایی نخبگان از طریق ایمیل سازمان به آدرسinfo@Belmi.ir به مدیریت علمی و پژوهشی ارسال می نماید و مدیریت علمی و پژوهشی سازمان با بررسی موضوع طرح ارائه شده آن را جهت بررسی به کارگروه مرتبط ارسال می کند  و طرح پس از تائید در کارگروه مورد نظرحمایت می شود.

حمایت مالی بلاعوض از طرح ارائه شده مطابق مبلغ مصوب در کارگروه، ارائه خدمات مشاوره ای علمی و فنی از طریق اساتید کارگروه های تخصصی، معرفی طرح جهت تجاری سازی در صورت داشتن شرایط لازم، معرفی فرد مبتکر به مرکز هدایت و حمایت و مراکز رشد سازمان جهت استفاده از امکانات آن ، ارائه طرح  و اعطای وام بانکی در صورت امکان و معرفی به سایر سازمان ها و مراکز علمی  از جمله حمایت های صورت گرفته از مبتکرین و مخترعین و نخبگان علمی است.

آیا طرح «کسر خدمت سربازی» نیز شامل نخبگان می شود؟

بله ، یکی دیگر از خدمات مربوط به حمایت از نخبگان علمی در این سازمان طرح «کسر خدمت سربازی» است. دانشجویان دارای تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری که یک سال قبل از اعزام خدمت موضوعات و طرح هایی در حوزه صنایع دفاعی نیروهای مسلح، یا فنی و مهندسی و طرح های استانی که به عنوان یک پروژه قابل دفاع مطرح شود می توانند در صورت تصویب تهران از 6 ماه کسر خدمت سربازی بهره مند شوند.

 گفتگو : معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …