خانه / اخبار / آخرین گذر عطارد از خورشید را در قرن 21 به تماشا بنشینید

آخرین گذر عطارد از خورشید را در قرن 21 به تماشا بنشینید

عصر امروز دوست داران نجوم و ستاره شناسی در حالی شاهد اخرین رویداد قرن علم نجوم هستند که  پدیده گذرعطارد از خورشید 33 سال بعد در سال 2052 بار دیگر رخ می دهد.

دکتر سمیه صبری پژوهشگر خورشید در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در مورد پدیده نجومی گذر عطارد از خورشید گفت: پدیده گذر سیاره عطارد و زهره از جمله پدیده های نادر نجومی است که هم اکنون در حال وقوع می باشد و در کشور ایران شروع شده و در بسیاری از شهرهای کشور می توان این پدیده نجومی را با تلسکوپ مشاهده کرد.

وی افزود: این پدیده نادر نجومی گذر عطارد از قرص خورشید در شهر مشهد مقدس به علت غروب آفتاب به مدت ۱۵دقیقه قابل مشاهده است ولی در شهرهای غربی مدت زمان آن بیشتر است و در شهر تبریز به مدت یک ساعت و 10 دقیقه می توان آن را مشاهده کرد.

وی زمان دقیق گذر عطارد از قرص خورشید را ساعت ۱۶و ۵دقیقه به وقت ایران اعلام کرد و ادامه داد: این پدیده در حال حاضر آغاز شده و به مدت یک ساعت ادامه دارد.

پژوهشگر خورشید در مورد نحوه صورت گرفتن این پدیده نادر نجومی اظهارداشت: در این پدیده سیاره عطارد و زهره در فاصله بین زمین و خورشید قرار می گیرند، این پدیده در سال چند بار رخ می دهد ولی هر بار ما شاهد تماشای این پدیده نیستیم یعنی قابل روئت نیست و نمی توانیم ببینیم.

استاد دانشگاه تبریز ادامه داد:دلیل اینکه این پدیده نادر نجومی این بار قابل مشاهده است این است که صفحه مداری که سیاره عطارد به دور خورشید می چرخد نسب به صفحه مداری که زمین به دور خورشید می چرخد ۷درجه انحراف دارد و وجود این انحراف باعث می شود سیاره عطارد که از قرص خورشید عبور می کند از روی سیاره زمین بتوانیم گذر عطارد را مشاهده کنیم.

پژوهشگر خورشید تصریح کرد: سیاره عطارد در یک قرن ۱۳بار در حد فاصل زمین و خورشید قرار می گیرد و به عبارتی عطارد از قرص خورشید عبور می کند و مدت زمان گرفت عطارد ۵ساعت و نیم است

در دو نقطه مدار حرکت زمین به دور خورشید و عطارد به دور خورشید همدیگر را قطع می کنند وقتی این دو مدار در یک نقطه به هم رسیده و همدیگر را قطع می کنند ما شاهد پدیده گرفت هستیم.

دکتر صبری ادامه داد: در ماه می و نوامبر میلادی همزمان با اردیبهشت و آبان ماه شمسی پدیده گرفت عطارد اتفاق می افتد.یعنی سیاره زمین، عطارد و خورشید در امتداد هم و به اصطلاح در راستای یک خط قرار می گیرند.

استاد دانشگاه تبریز با اشاره به فاصله سال هایی که این پدیده رخ می دهد اظهارداشت: پدیده گذر عطارد از قرص خورشید هر هفت،۱۳و ۳۳سال یکبار اتفاق می افتد و این پدیده نسبت به پدیده گذر زهره از قرص خورشیدمتداول تراست.

 چون عطارد نسبت به زهره در فاصله نزدیکتری از خورشید قرار دارد و سرعت چرخش عطارد به خورشید بیشتر است.ولی سرعت چرخش زهره کند تر است و زمان وقوع پدیده گذر زهره از خورشید هر ۱۳ و ۳۳سال است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …