خانه / اخبار / سیستم استفاده معلولین و جانبازان از کامپیوتر، اختراع شد

سیستم استفاده معلولین و جانبازان از کامپیوتر، اختراع شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی، معلولیت در تعاریف پزشکی، به ناتوانی های جسمی و روحی ایجاد شده در فرد که باعث اختلال در فعالیت روزمره فرد می شود که مممکن است ناشی از سالمندی، بیماری های مادرزادی، آسیب اعصاب مرکزی و محیطی و حوادثی مانند تصادفات، سوختگی ها باشد.

معلولیت از ناحیه دست، یکی از معلولیت هائی است که بر اثر موارد مذکور به فرد عارض شده و با توجه به نقش مهم دست در انجام کارها، زندگی روزمره را با مشکل مواجه می کند.

امروزه نیز با توجه به پررنگ بودن نقش موبایل و کامپیوتر در زندگی روزمره هر شخص، و انجام برخی از امور به وسیله آن ها، سهولت استفاده معلولان از کامپیوتر مورد توجه فناوران حیطه توان بخشی و فیزیوتراپی قرار گرفته است.

مصطفی رنجبری، دانشجو حسابداری در مقطع ارشد که توانسته است با طراحی و ساخت یک سیستم سخت افزاری برای کامپیوتر، زمینه استفاده جانبازان و معلولین از ناحیه دست را با کامپیوتر فراهم سازد.

وی در گفتگوئی، به تشریح این سیستم سخت افزاری پرداخته و گفت:افراد جانباز و معلول از ناحیه دست، پیش از این توان استفاده از کامپیوتر را نداشتند و تنها طرحی بود که با سیستم صوتی کار می کرد که هم از قیمت بالائی برخوردار بود و هم کاربردی در کامپیوترهای شخصی یا همان pc نداشت.

این مخترع جوان، ادامه داد: این سیستم به وسیله کابل و یا wifi، به کامپیوتر متصل شده و کار ماووس و صفحه کلید را در کامپیوتر انجام می دهد.

وی به مزایای دیگر موجود در سیستم سخت افزاری پرداخته و خاطرنشان می کند: استفاده از این سیستم، برای معلولین و حتی افراد معمولی بسیار مفید است، و پیشگیری از بیماری هائی که در اثر نشست غلط، فرد را به گودی کمر و… مبتلا می کند را می توان از مزایای دیگر این سیستم دانست.

به گفته رنجبری، این اختراع در صورت حمایت جاهائی مانند بهزیستی و بنیاد جانبازان، می تواند با هزینه های به صرفه در اختیار جانبازان و معلولین قرار گرفته و حتی به کشور های دیگر صادر شده و با توجه به وجود تحریم ها و حاکم بودن اقتصاد مقاومتی بر اوضاع اقتصادی، ارز آوری به دنبال داشته باشد.

وی به ثبت دو اختراع در زمینه سخت افزار کامپیوتر، اشاره کرده و می گوید: هر دو اختراع در سازمان مالکیت صنعتی، ثبت شده و گواهی ثبت اختراع دارد، همچنین در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، و دانشکده فناوری های نوین دانشگاه تبریز تائیدیه علمی دریافت کرده و بنیاد نخبگان نیز در  قالب طرح های پژوهشی از این دو اختراع حمایت بعمل آورده است.

انتها پیام/

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …