خانه / اخبار / ایجاد صندوق ۱۰ میلیاردی نو آوری در استان

ایجاد صندوق ۱۰ میلیاردی نو آوری در استان

از برنامه های سفر ریاست جمهوری به تبریز راه اندازی اولین صندوق ۱۰ میلیاردی نو آوری است که در روز سفر استانی ریاست جمهوری امضا میشود.

 

به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ نشست دکتر بهزاد سلطانی، رئیس صندوق ایده های فناورانه و شکوفایی علمی با دانشجویان، انجمن های علمی دانشگاه های استان، رئسای مراکز رشد دانشگاه های استان و اساتید دانشگاهی در خصوص انواع خدمات صندوق نو آوری و شکوفایی و جهت توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشکده برق دانشگاه تبریز برگزار شد.

بهزاد سلطانی، رئیس صندوق ایده های فناورانه و شکوفایی علمی با اشاره به این که قانون صندوق نوآوری و شکوفایی در  سال 1379 در مجلس شورای اسلامی مصوب و ایجاد شد اظهار کرد: صندوق ایده های فناورانه صندوقی است که از صندوق توسعه ملی 3000 میلیارد تومان به این صندوق داده شده است تا برای شرکت های خصوصی دانش بنیان استفاده شود.

وی ادامه داد: طبق قانون مصوب، پول این صندوق برای کسانی است که در اداره ثبت شرکت ها، شرکت یا موسسه ای ثبت کرده باشند و به فرد حقیقی، موسسات مردم نهاد، انجمن های علمی دانشگاه ها، مراکز رشد و کنفرانس نمی شود هزینه ای پرداخت کرد و باید در کارگروهی دانش بنیان بودن شرکت ها تایید شود و بعد از آن به ما جهت اختصاص بودجه معرفی شوند.

سلطانی افزود: بعد از این که دانش بنیان بودن شرکتی تایید شد از طرف ما نامه ای جهت تامین مالی ارسال می شود و طرحی را که به ما می دهد به غیر از دانش بنیان بودن شرکت طرح هم باید دانش بنیان باشد یعنی از سطح پایین تکنولوژی برخوردار نباشد و از حدی به بالا باشد.

وی با تاکید بر این که طرح ها باید اقتصادی باشند تصریح کرد: چون ما نمیتوانیم در کار تحقیقاتی ورود کنیم و وظیفه ما برای تجاری سازی محصولات است نه صرف هزینه برای تحقیق و پژوهش بر روی طرح ها و زمانی که طرح به نمونه صنعتی رسیده باشد ما میتوانیم از آن طرح حمایت کنیم  چون مانند وزارت خانه و… دستگاه اجرایی نیستیم که ردیف بودجه ای داشته باشیم.

رئیس صندوق ایده های فناورانه و شکوفایی علمی ادامه داد: پول هنگفتی به صندوق ما داده اند که تا چندین سال از آن استفاده کنیم و به چند شرکت دانش بنیان وامی اعطا کرده و بعد از دریافت اقساط، آن وام را به شرکت دیگری بدهیم و در این کار باید نگاه اقتصادی داشته باشیم و به همین جهت به کسی پولی میدهیم که اطمینان داشته باشیم طرح فرد تجاری سازی می شود و می تواند پول را باز گرداند.

وی با بیان این که برای سفر ریاست جمهوری 16 برنامه و 40 فعالیت برنامه ریزی شده است ابراز کرد: 10 روز قبل از سفر ریاست جمهوری به تبریز برنامه ها شروع شده است که تا روز سفر تمام می شوند که برای نمونه یک یا دو مورد از این برنامه ها به رییس جمهور ارئه می شوند.

سلطانی در تشریح برنامه های انجام شده گفت: یکی از این 40 برنامه، دوره آموزشی 4 روزه دروس مختلف و دوره شتابدهی و دوره آسیب شناسی شرکت های دانش بنیان است که اساتید با تخصص های مختلف اعم از بازاریابی، مالی و… در حوزه شرکت های دانش بنیان به فعالین این حوزه آموزش می دهند و به نوعی ب آسیب شناسی شرکت های دانش بنیان می پردازند.

وی از ایجاد صندوق 10 میلیارد تومانی نو آوری در استان خبر داد و اظهار کرد: از دیگر برنامه های روز سفر استانی ریاست جمهوری، راه اندازی اولین صندوق 10 میلیاردی نو آوری است که سال های قبل پارک علم و فناوری، دانشگاه تبریز و دانشگاه پزشکی تبریز جمعا 3 میلیارد توانسته بودند جذب کنند که امسال توانستیم که آن را به 10 میلیارد برسانیم تا در روز سفر استانی ریاست جمهوری امضا شود.

رئیس صندوق ایده های فناورانه و شکوفایی علمی از افتتاح اولین برج فن آوری ربع رشیدی تبریز خبر داد و گفت: ساختمانی جهت واگذاری به شرکت های دانش بنیان که به طور اجاره به شرط تملیک به شرکت های دانش بنیان داده می شود که واحد های 50 در 80 متری هستند.

وی ادامه داد: این اولین ساختمان فناورانه ای است که بیرون از تهران افتتاح می شود و در آن 24 واحد شرکت دانش بنیان مستقر هستند که به نام برجفناوری (ربع رشیدی) نام گذاری شده است و از مزایای این ساختمان به جمع بودن شرکت های دانش بنیان و فرهنگ سازی برای استفاده اختصاصی بین برج ها اداری، تجاری و مسکونی انجام می شود.

محمد رضا پور محمدی رئیس دانشگاه سراسری تبریز با اشاره به این که سال های گذشته رشد انجمن ها بسیار چشمگیر بوده است اظهار کرد: در دانشگاه سراسری تبریز 82 انجمن علمی فعال وجود دارد که در زمینه های مختلف مانند تالیف، ترجمه، کارآفرینی و  بخش عمده در زمینه پژوهش، نوآوری و فناوری فعالیت میکنند و در جشنواره حرکت که در سال گذشته برگزار شد توانستیم مقام اول را کسب کنیم و از رئسای دانشگاه های خارج از کشور که از جشنواره بازدید کردند گفتند که مایل هستیم این جشنواره در کشور ما نیز برگزار شود.

لازم به ذکر است  ادامه این مراسم با سوال جواب و انتقاد و پیشنهاد شرکت های دانش بنیان و انجمن های علمی همراه بود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …