خانه / اخبار / سردار کریمیان : خلأ مدیریتی تنها مانع تبدیل علم به ثروت در کشور است

سردار کریمیان : خلأ مدیریتی تنها مانع تبدیل علم به ثروت در کشور است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان آذربایجان‌شرقی؛ سردار غلام عسکر کریمیان، فرمانده سپاه عاشورا در مراسم افتتاحیه مرکز رشد شهید باکری و رونمایی از سه محصول ساخته‌شده در این مرکز با  مقایسه صنایع موشکی و هواپیماسازی گفت: خلأ مدیریتی تنها مانع  تبدیل علم به ثروت در کشور است و هرکجا ما اراده کردیم توانستیم موفق باشیم.

در این مراسم که هم‌زمان با هفته پژوهش و با همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد فرمانده سپاه عاشورا با تشکر از دست‌اندرکاران و مسئولان راه‌اندازی این مرکز گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم دشمن ما را به حال خود وا خواهد گذاشت و تا وقتی‌که بر افکار تعالی‌بخش، تحول گرایانه خود و آرمان‌های انقلاب اسلامی پافشاری می‌کنیم، دشمن با ما سر جنگ خواهد داشت.

رشد اقتصادی بدون داشتن علم و فناوری میسر نیست

ژوی با اشاره به اهمیت تکمیل زیرساخت‌های توسعه در کشور افزود: ما باید روی زیرساخت‌ها کارکنیم و از انجام کارهای سطحی و زودگذر و بدون نگرش به آینده خودداری کنیم؛ زیرا که انجام کارهای سطحی هیچ دردی را از ما درمان نمی‌کند. بااین‌حال شاید در برخی موارد مانند مسکن در مقابل مشکلات عمل کنند.

 فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به نقش اصلی  اقتصاد و معیشت در زندگی مردم، افزود: امروزه اقتصاد و معیشت وابستگی مستقیم به تولید علم و فناوری و تبدیل آن به ثروت دارد. رشد اقتصادی بدون داشتن علم و فناوری میسر نیست.

وی در ادامه بابیان اهمیت علم و فناوری گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشته‌اند کشوری که استقلال اقتصادی نداشته باشد استقلال سیاسی هم نخواهد داشت و کشوری که استقلال سیاسی ندارد شعارهایش در حد حرف باقی خواهد ماند؛ و این واقعیتی است که ما اگر صاحب علم و فناوری موردنیاز باشیم می‌توانیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی مقتدر باشیم.

سردار کریمیان با اشاره به پیشرفت‌های علمی در عرصه نظامی کشور افزود: در عرصه نظامی هم به علم و فناوری در پیچیده‌ترین سطح آن نیاز داریم اگر امروز می‌خواهیم قدرت بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کنیم و دشمن را در خاک و آشیانه خودش شکست دهیم و باز نیاز به تولید علم و فناوری داریم.

ما در استفاده از ظرفیت‌های خود مشکل‌داریم

وی با اشاره به اینکه ما در ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم برای توسعه و موفقیت مشکلی نداریم گفت: در بحث هوش و استعداد، جوانان و نخبگان ما طبق اعتراف خود غربی‌ها از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم و تنها مشکلی که داریم مشکل خلأ مدیریتی است که ما نمی‌توانیم از این ظرفیت  و پتانسیل پایان‌ناپذیر استفاده کنیم.

فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به  اهداف راه‌اندازی مراکز رشد بسیج  گفت سرمایه اصلی ما نه ابزار و یا ساختمان‌ها هست و نه منابع مالی و… بلکه سرمایه اصلی جوانان این مملکت و اراده آهنین آن‌ها در مقابل مشکلات هست. درجاهایی که جوانان ما اراده کردند و همت نمودند موفق شدند؛ و ما با استفاده از همین جوانان و استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات می‌توانیم بهره‌وری داشته باشیم و ما در استفاده از ظرفیت‌های خود مشکل‌داریم.

عدم اعتماد به جوانان و ظرفیتهای داخلی

وی با اشاره به فرایند تبدیل ایده به علم و ثروت افزود: تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی و  تبدیل آن به ثروت فرایندی است که همه آن را قبول دارند ولی انجام این کار با گفتن نمی‌شود بلکه با تلاش، استقامت با ناامید نشدن، تکرار و تحقیق و پژوهش میسر می‌شود و ما می‌توانیم، همان‌طور که در بسیاری از عرصه‌ها قبلانشان دادیم.

سردار کریمیان با مقایسه وضعیت دو صنعت موشکی و هواپیماسازی گفت: در بسیاری از جاها که اراده کردیم و باور کردیم که می‌توانیم توانستیم و پیشرفت‌های خوبی نیز کردیم ولی متأسفانه در جاهایی که نخواستیم و اعتماد به ظرفیت داخلی و جوانان خود نکردیم به‌جایی نرسیدیم.

حمایت در راستای تجاری سازی طرح ها

دکتر جهانگیری رئیس سازمان بسیج علمی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم با اشاره به روند راه‌اندازی این مرکز گفت: این مرکز در راستای نیازهای جامعه در زمینه پزشکی و بهداشت فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۹۶ به‌صورت آزمایشی آغاز نموده و امروز به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند

وی با اشاره به انواع حمایت‌های این سازمان از پژوهشگران و نخبگان افزودپیش‌ازاین پنج مرکز رشد در دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی و مراغه ایجادشده است که در حوزه نانو فناوری، زیست‌فناوری، محاسبات سریع، مکاترونیک و رباتیک فعالیت می‌کنند؛ و این مرکز حاصل تلاش اساتید و اعضای کارگروه مهندسی پزشکی خانه نخبگان این سازمان هست و  وظیفه حمایت‌های کارگاهی و فنی از طرح‌ها و اختراعات محصول محور را در راستای تجاری‌سازی آن‌ها بر عهده خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم همچنین از ۳ طرح مرکز رشد مهندسی پزشکی شهید باکری تبریز شامل دستگاه گوشی پزشکی دیجیتال، دستگاه نوردرمانی و نیز دستگاه الکتروگونیامتر دیجیتال رونمایی و از برگزیدگان علمی- پژوهشی سازمان بسیج علمی- پژوهشی و فناوری استان قدردانی شد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …