خانه / اخبار / طراحی، ساخت و تست سیستم منبع تغذیه و کنترل دستگاه ماشینکاری الکتروشیمیایی(ECM)

طراحی، ساخت و تست سیستم منبع تغذیه و کنترل دستگاه ماشینکاری الکتروشیمیایی(ECM)

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان آذربایجان شرقی؛ سیستم منبع تغذیه و کنترل دستگاه ماشین‌کاری الکتروشیمیایی (ECM) جهت ایجاد ولتاژی معین و کنترل مقدار مشخصی از جریان ماشین‌کاری در طول فرآیند ماشین‌کاری هست به‌طوری‌که بتوان شرایطی پایدار در طول ماشین‌کاری به وجود آورد. رضا رستمی حشمت‌آباد فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ـ ساخت تولید از دانشگاه تبریز هست که این سیستم منبع تغذیه را با حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی  طراحی و ساخته‌اند. خبرنگار ما در استان آذربایجان شرقی به همین مناسبت گفتگویی را با ایشان داشته‌اند که در ادامه به آن می‌پردازیم

معرفی اختراع

این مخترع جوان بسیجی با اشاره به لزوم طراحی و ساخت این سیستم  به خبرنگار ما گفت: در ماشین­کاری الکتروشیمیایی، به وجود آوردن انحلالی همگن و تحت کنترل از اهداف مهم این روش ماشین­کاری پیشرفته می‌باشد. برای رسیدن به این هدف بایستی بتوان تمام پدیده­­های پیچیده فیزیکی، شیمیایی و هیدرودینامیکی حاکم بر فرآیند ماشین­کاری را در حین کار ایجاد و در طول فرآیند کنترل نمود تا بتوان به مشخصه­های ماشین‌کاری مطلوبی دست یافت. ما در این طرح توانستیم یک منبع تغذیه و کنترل را طراحی، ساخت و تست کنیم که توسط آن می‌توان ماشین­کاری الکتروشیمیایی را انجام داد. همچنین در این کنترلر برای اولین بار سه مد انتخابی در روش ماشین‌کاری طراحی و اجرای شد که پس از یکسری آزمایش‌های اولیه، روش چگالی شدت‌جریان ثابت به دلیل تسلط بیشتر بر کنترل پارامترهای فرآیند، نتایج بهتری را در مشخصه‌های ماشین‌کاری به دست آورد.

مزایای سیستم

رضا رستمی در ادامه افزود: برای صحه‌گذاری و مقایسه طرح با نمونه کارهای سایر محققین، یک طراحی آزمایش صورت گرفت و در آن شدت‌جریان ماشین‌کاری که به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم ورودی و مشخصه‌های ماشین‌کاری، نرخ براده برداری، گپ کناری و صافی سطح به‌عنوان خروجی‌های آزمایش‌ها موردبررسی قرار گرفتند. از بررسی نتایج به‌دست‌آمده و مقایسه آن‌ها با نتایج سایر محققان این رشته در سال‌های اخیر، به‌درستی استنباط گردید که طرح کارشده مطابق با اصول فرآیند ماشین‌کاری الکتروشیمیایی (ECM) می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به مزایای این سیستم افزود: از مزایای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. انجام عملیات ماشین‌کاری الکتروشیمیایی (ECM)
  2. امکان ماشین‌کاری قطعات از جنس آلیاژهای با سختی بالا
  3. انجام ماشین‌کاری الکتروشیمیایی در فرم‌های ماشین‌کاری، شدت‌جریان ثابت، پیشروی ثابت و سنس قطعه کار در تناوب‌های مشخص.
  4. صحه‌گذاری بر عملکرد منبع تغذیه و کنترل دستگاه توسط انجام آزمایش‌ها طراحی‌شده و مقایسه آن با نتایج سایر محققان این رشته در دنیا.
  5. ایجاد انحلالی همگن در طول ماشین‌کاری و به وجود آوردن یک ماشین‌کاری همگون در طی عملیات.

کاربردهای سیستم ساخته شده

رستمی در ادامه در پاسخ به این سؤال که طرح شما کدام‌یک از نیازهای صنعت و یا خدماتی کشور را پاسخ‌گو می‌باشد؟ گفت: با توسعه این طرح می‌توان از روش ماشین‌کاری الکتروشیمیایی (ECM) در ساخت قطعات تشکیل‌دهنده بدنه و موتور موشک­ها و ماهواره‌های دارای آلیاژهای با نقطه ذوب و سختی بالا، ادوات زرهی از جنس فولادهای زرهی، تجهیزات نیروگاهی (قطعات موتور توربین، سلول‌های سوختی، سوپاپ‌ها، نازل و پمپ‌ها، پزشکی (ایمپلنت‌های مصنوعی مانند ایمپلنت هیب و وسایل جراحی و …) خودروسازی (سیستم‌های سوخت‌رسانی، سیستم ترمز، چرخ‌دنده‌ها و …) صنایع خانگی (صنعت ساعت‌سازی و …) پژوهشگاه‌های مرتبط با صنایع شیمیایی و پلیمری (میکرو راکتورها و میکرو مبدل‌های حرارتی) به‌صورت عملی استفاده نمود.

وی در ادامه این گفتگو افزود: داشتن روش‌های مختلف و قابل انتخاب در کنترل فرآیند ماشین‌کاری الکتروشیمیایی، باعث افزایش دستیابی به شرایط یک انحلال همگن پایدار می‌شود؛ که این مورد هم منجر به افزایش قدرت انتخاب روش‌های ماشین‌کاری بر اساس شکل، پیچیدگی و مشخصات ماشین‌کاری موردنظر می‌گردد؛ و در آینده نزدیک تلاش می‌کنیم که این طرح را در قسمت‌های مختلف، از دو جنبه افزایش روش‌های کنترل و دقت و همچنین افزایش توان ماشین‌کاری گسترش دهیم.

سوابق علمی و پژوهشی مخترع

این مخترع و مبتکر جوان با اشاره به رزومه علمی و پژوهشی خود افزود: بنده در زمینه تخصصی خود خوشبختانه توانسته‌ام موفقیت‌های متعددی را کسب نمایم و چند کتاب تخصصی را نیز به چاپ برسانم که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

ـ تألیف کتاب تکنولوژی و تجهیزات پوشش‌های پودری (ناشر: نشر طراح)

ـ کسب رتبه سوم کاربردی جشنواره خوارزمی در پروژه پل‌های سریع النصب

ـ کسب عنوان دانشجوی ممتاز در دانشکده فنی مشهد (شهید منتظری مشهد)

ـ کسب عنوان مخترع برتر در جشنواره استانی جهادگران علم و فن‌آوری سال ۱۳۹۵

ـ کتاب فرآیندهای ماشین‌کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی (در دست چاپ، ناشر: نشر طراح)

ـ ساخت کوره‌های UV, IR  در اشل آزمایشگاهی برای اولین بار ایران

ـ ارائه مقاله با عنوان بررسی تجربی تأثیر جنس الکترولیت بر روی مشخصه‌های ماشین‌کاری فولاد ضدزنگ در  فرآیند ماشین‌کاری الکتروشیمیایی (ECM) به مجله مهندسی مکانیک تربیت مدرس، خرداد ۱۳۹۵، دوره ۱۶، شماره ۳، صفحه ۵۴-۴۳٫

 ـ طراحی و نظارت بر ساخت دستگاه برش و حکاکی لیزری،  شرکت نوین اندیش سهند آرام مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی.

برنامه های آتی

رستمی در پاسخ به این سؤال نیز که چه تصمیمی برای ادامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در آینده دارید؟ گفت: طرح حاضر را تا تجاری‌سازی کامل و نوآوری در سایر بخش‌ها ادامه می‌دهیم و همچنین در زمینه سایر روش‌های ساخت و تولید پیشرفته طرح‌های جدیدی کار خواهد شد.

توصیه به جوانان

وی در قسمت دیگری از این گفتگو نیز گفت: ابتدا برای تمامی دوستان و همکاران حال و آینده آرزوی موفقیت دارم؛ و به جوانان و دیگر علاقه‌مندان به پژوهش توصیه می‌کنم که  مطالعه و تحقیق پیوسته با پشتکار بالا داشته و با شناخت نیازهای واقعی کشور در زمینه‌های مختلف در رفع آن‌ها و مشکلات کشور تلاش کنند.

درخواست از مسئولان

رضا رستمی با اشاره به عدم‌حمایت مالی و معنوی حقیقی از طرح‌های پژوهشی در کشور گفت: ایجاد بستری مناسب برای نخبگان جهت پیگیری طرح‌ها تا مراحل تجاری‌سازی و حمایت مالی و سازمانی در طول این دوره و همچنین معرفی آن‌ها به سازمان‌های دیگر جهت رفع نیازهای پژوهشی آن‌ها که داشتن مکان کارگاهی مناسب و همچنین حمایت مالی مناسب از ملزومات تجاری‌سازی ایده‌ها می‌باشد

تشکر از بسیج علمی به خاطر حمایت از این طرح

وی در پایان ضمن اشاره به حمایت‌های سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی گفت: بنده هم در پایان از تمامی مسئولین و دست‌اندرکاران بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی به دلیل حمایتشان در تحقق این طرح کمال تشکر و امتنان را دارم. امید است به یاری خداوند بتوانیم هر روز برای سرافرازی میهن اسلامی عزیزمان قدم‌های راستین برداریم و ایران عزیز را به قله‌های رفیع علم و پژوهش در دنیا برسانیم، انشا الله.

انتهای پیام/مرتضی اورنگی

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …