خانه / اخبار / ساخت نانو جاذب کامپوزیتی برای جذب و حذف آلودگی های نفتی

ساخت نانو جاذب کامپوزیتی برای جذب و حذف آلودگی های نفتی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ نفت یکی از منابع مهم طبیعی بشمار می آید که به دلیل امکان تولید محصولات فراوان از آن حائز اهمیت می باشد. لذا در دنیا جهت استفاده و توزیع آن اهمیت بسیاری قائلند. با توجه به این که کشور ما نیز یک کشور نفت خیز می باشد توجه ویژه ای بر روی استخراج و توزیع آن وجود دارد.
یکی از مهمترین این چالش ها، در زمینه توزیع نفت می باشد که در طی آن بدلیل رخ دادن حوادث غیر مترقبه شاهد بروز مشکلات فراوان از لحاظ مالی و به خصوص زیست محیطی هستیم. بدین منظور راهکارهای مختلفی ارائه شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشند.
سید رضا میرسعیدی، کارشناس مهندسی شیمی- صنایع پتروشیمی دانشگاه صنعتی سهند، مخترع جوانی است که راه حلی برای این مشکل پیدا کرده است.
این مخترع جوان، نانو جاذب کامپوزیتی طراحی کرده است که بر پایه لایه دوگانه هیدروکسیدی و با رعایت اصول شیمی سبز کار می کند و آلودگی های نفتی را از محیط و آب جذب و حذف می کند.
در این پروژه بر روی سنتز ترکیبات لایه دوگانه هیدروکسیدی به عنوان جاذبی مناسب و کارآمد و ایمن جهت ترکیبات نفتی پرداخته شده و امکان تولید و عملکرد آنها بررسی گردیده است.
میرسعیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: این جاذب کامپوزیتی، آلودگی های نفتی روی آب را به صورت یکجا جمع می کند که به راحتی می توان آن را برداشت و از بین برد. از کاربرد های این طرح می توان به: جمع‌آوری آلودگی‌ها و پسماندهای نفتی از آب دریا، ساحل و محیط¬های خاکی، عکس العمل سریع در فرآیند جذب مواد آلاینده محیط زیست، استفاده به صورت مواد پودری و استفاده به صورت پدهای شناور در آب اشاره کرد.
وی دررابطه با وجود نمونه های مشابه خارجی این طرح عنوان کرد: این طرح نمونه مشابه نه در داخل و نه در خارج کشور ندارد و تنها طرح مشابهی که هست پدهای جاذب هستند که به صورت الیاف هستند. نمنه پودری برای اولین بار تولید شده است.
این مخترع جواع درباره توسعه و تولید انبوه این طرح گغت: شرکت نفت درابتدا خواهان انعقاد قرارداد برای توسعه طرح بود ولی درهمان پیشنهاد اولیه ماند. ما حاضر به انجام پروژه های جمع آوری آلودگی از سطوح آب ها هستیم ولی فعلن پیشنهاد قابل توجهی برای اجرا و توسعه نداشتیم و طرح درهمان حد آزمایشگاهی مانده است.
وی افزود: ما به دنبال یافتن حامی برای توسعه و انبوه سازی طرح هستیم. البته یک شرکت حوله سازی برای تصفیه پساب های شیمیایی خود درخواست همکاری کرده که ما نیز از این طرح استقبال می کنیم.

لازم به یادآوری است که مرکز حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ بوده است و مورد تایید کارگروه کارگروه محیط­ زیست قرارگرفته است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …