خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / افزایش دوبرابری میزان صادرات محصولات شرکت های فناور در شش ماهه دوم سال

افزایش دوبرابری میزان صادرات محصولات شرکت های فناور در شش ماهه دوم سال

رئیس پارک علم و فناوری استان از افزایش دوبرابری میزان صادرات محصولات شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری در شش ماهه دوم سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،کمتر از بیست روز تا پایان سال ۱۴۰۱ نمانده است سالی که پر از فراز و نشیب زیادی در حوزه اقتصادی بود. این توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده و تاکید شده است به دور از برخورد شعاری باید در عرصه عمل اقدامات مطلوبی انجام گیرد.

در همین راستا به سراغ سعید جعفری راد دانشیار دانشگاه تبریز دارای دکتری شیمی آلی آمده‌ایم، وی در کنار فعالیت های علمی نانو بیوتکنولوزی، ترکیبات طبیعی ریاست پارک علم و فناوری استان آذربایجانشرقی را برعهده دارد.

از او می‌خواهیم مسیر توسعه این نهاد را در سال آینده برایمان تشریح کند. جعفری‌راد در خصوص برنامه‌ها و نقشه راه آینده پارک علم و فناوری استان در مصاحبه با خبرنگار بسیج علمی،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا میگوید :

تغییر ریل‌گذاری فعالیت‌های پارک از ایده محور به محصول و نیاز محور مهم‌ترین برنامه‌ای است که با احصا نیازهای استان و اطلاع‌رسانی آنها به شرکت‌های دانش بنیان به دنبال تحقق آن هستیم.

اولین قدم برای ترسیم نقشه راه احصای دقیق مشکلات از زبان صاحبان شرکت های فناور و دانش بنیان است از زمانی که در پارک علم و فناوری حضور داشته ام حساسیت زیادی بر برگزاری جلسات ماهیانه گپ فناوری داشتم چرا که معتقدم بدون شناخت دقیق مشکلات توسط دیدار چهره با چهره فناوران و صاحبان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری هیچ راهکاری برای توسعه وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۳۹ واحد فناور زیر نظر پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی استان فعالیت دارند همچنین از سال ۱۳۹۷ تاکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان زیر نظر پارک استان از ۹۲ مورد به ۲۷۲ مورد افزایش یافته است و ۸۱ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناورس استان مستقر هستند. جعفری راد اظهار کرد: خوشبختانه استان ما از نظر میزان توسعه یافتگی یکی از پنج پارک علم و فناوری توسعه یافته کشور داراست البته هدف گذاری ما افزایش شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری به ۳۰۰ شرکت تا پایان سال است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های فناورانه محصولات منحصر به‌فردی را تولید می‌کنند که کالاهای استراتژیک و حیاتی محسوب می‌شود و این شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به حمایت‌های بیش‌از پیش دارند. حوزه فعالیت شرکت های مستقر در پارک متنوع بوده مربوط که بیشترین فروش محصولات مربوط به تولید مواد شیمیایی و آسفالت پلیمری و قطعه سازی است.

جعفری راد عمدترین مشکل شرکت های دانش بنیان را نبود زمین برای احداث کارگاه بیان کرده و می‌گوید: تامین زمین برای شرکت های دانش بنیان در ماموریت کاری ما قرار گرفته است.

سعید جعفری راد گفت: ایجاد فضای کارگاهی برای توسعه شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری از مهم ترین اهداف ماست که در این راستا در حوالی مجتمع عصر انقلاب حدود ۸۰ هکتار تا ابتدای آزاد راه تبریز سهند برای ایجاد فضای کارگاهی تغیین شده و در حال تملک و آماده سازی هستیم.

همچنین در شهرک سردار سلیمانی نیز زمینی به مساحت ۳۵ هکتار برای قطعه بندی هزار و پانصد متری کارکاهی مقرر کردیم. رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: به همین منظور مجتمع عصر انقلاب برای حل مشکل فضای کارگاهی در بلندمدت و استفاده از فضاهای موجود در شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک شهید سلیمانی با طراحی کارگاه‌های ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ متر و با ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه پارک علم و فناوری در قالب سندی پنج ساله در دستور کار است.

افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وی در خصوص بوجه این نهاد تصریح کرد: بودجه پارک علم فناوری استان عقب ماندگی شدیدی داشت و خوشبختانه با همراهی و پیگیری نمایندگان استان این موضوع در لایحه بودجه کشور افزایش صدرصدی داشت.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات عمده پارک های علم و فناوری مربوط به بحث فروش است، اذعان داشت: تمامی حمایت های نهاد وقتی به ثمر می‌نشیند که محصول نهایی تولید شده توسط شرکت های فناورانه و دانش بنیان به فروش رسیده و در زنجیره ارزش تولید ثروت انجام گیرد.تمامی تلاش ما کمک در توسعه و ایجاد برندینگ شرکت های فناورانه است.

دکتر جعفری راد میزان فروش واحدهای فناور مستقر در پارک علم و‌ فناوری از ابتدای سال جاری را یکهزار و شصد میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان صادرات محصولات برای واحد های فناور مستقر در پارک را ۹ میلیون و ۵۰۷ هزار دلار است. در شش ماهه نخست امسال میزان صادرات محصولات ۳ میلیون و ۵۹۹ هزار دلار بوده و در شش ماهه دوم امسال میزان فروش دوبرابر شده و از مرز ۶ میلیون دلار رد شده است.

وی با اشاره بر تعامل سایر دستگاه های استان با نخبگان گفت ،یکی از مراکز ایجاد شده برای حمایت از نخبگان مرکز نوآوری شهید فخری زاده است که با وجود عمر کمتر از دوسال تبدیل به یکی از مراکز پربازده و کانون توجه کشور شده است .

 

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …