خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / مزيت اقتصادي كشت و تجارت گیاهان داروئی

مزيت اقتصادي كشت و تجارت گیاهان داروئی

متكي بودن اقتصاد ايران بر درآمدهاي نفتي و تاثيرپذيري درآمدها از مسائل سياسي و اقتصادي، آسيب پذيري اقتصاد كشور را موجب شده است. يكي از راه هاي مقابله با اين چالش، توسعه توليداتي است كه ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلي سبب افزايش صادرات غيرنفتي ميشود.

 ارزش دارويي، تقاضاي بازار و سطح فراوري از مهمترين شاخص هاي سنجش اقتصادي يك گياه دارويي مي باشد. به گزارش سازمان خواربار جهاني، ارزش تجارت جهاني گياهان دارويي كه درحال حاضر حدود صد مليارد دلار در سال است، در سال ۲۰۵۰ميلادي به رقم پنج تريليون دلار خواهد رسيد.

كشور ايران با داشتن شرايط اقليمي و تنوع گياهي به مراتب بهتر از اروپا، در حال حاضر تنها ۶۰ تا ۹۰ ميليون دلار از تجارت جهاني گياهان دارويي را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه با روي آوردن دنيا، به خصوص كشورهاي پيشرفته به استفاده از فرآورده هاي گياهي و مصرف روز افزون آن در جهان، چه در صنعت داروسازي و چه در صنايع غذايي و آرايشي بهداشتي و با توجه به تنوع آب و هوايي كشور و امكان رويش اكثر گياهان در آن، فرصتي طلايي نصيب كشورمان گشته است تا از آن به بهترين نحو ممكن استفاده نموده و حضورخود را در بازارهاي جهاني بيش از بيش افزايش دهيم.

 وجود استعدادهاي بالقوه عظيم ملي و نيز فرهنگ استفاده ازگياهان دارويي در كشور و جايگاه گياهان دارويي در توسعه اقتصادي زيست محيطي و اشتغال زايي، به حدي است كه ميتوان امروزه روند تعميق و احياي آن را به ويژه در جهت افزايش صادرات غيرنفتي، به عنوان يكي از شاخه هاي اصلي توسعه اقتصاد ملي در كشور مد نظر قرارداد و اگر به اين موضوع به صورت يك ضرورت ملي و در چارچوب يك برنامه مشخص و بانگرش سيستماتيك و جامع نگرانه عنايت شود، مي تواند علاوه بر دستيابي به مديريت توسعه پايدار در اين بخش بالاخص در ابعاد كلان توسعه اقتصادي–  زيست محيطي، بهداشتي خودكفايي دارويي اشتغال، امنيت غذايي و ذخايز ژنتيكي در عرصه ملي و جهاني به عنوان يك منبع درآمد ارزي براي كشور محسوب وايفاي نقش نمايد. لذا سرمايه گذاري دراين زمينه سودآوري كلاني داشته و زمان كوتاه بازدهي محصول موجب مي شود ارزش فعلي سودآوري آتي توجيه اقتصادي پيدا نمايد. لذا راهكارها و راهبردهاي اجرايي همه جانبه و پيشنهاداتي علمي- عملي در خاتمه و نتيجه گيري اين مقاله تحقيقي تدوين گرديده كه تحققد بخش قابل توجهي از اين چشم انداز را در مورد گياهان دارويي و طب ايراني ميسر مينمايد.

گردآورنده: مهندس نادر نظام دوست ( مسئول مرکز هدایت و حمایت گیاهان داروئی )

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …