خانه / اخبار / دانشمندان کوچک با طرح‌های بزرگ / از کفش مولد انرژی تا فرمان نجات

دانشمندان کوچک با طرح‌های بزرگ / از کفش مولد انرژی تا فرمان نجات

دانش‌آموزان خلاق و مبتکر تبریزی در رقابت‌های ملی لکوکاپ ایران حائز مقام‌های برتر شده و با راهیابی به مسابقات جهانی ترکیه نیز خوش درخشیدند.

رشته‌های رباتیک، شیمی، تشریح جانوری، سازه‌های ماکارونی، دومینو، مزرعه فکر، بازی‌های فکری، برنامه‌نویسی کامپیوتری، سازه‌های خلاقانه و ایده و ابتکارات، چرتکه و الکترونیک  را که کنار هم بگذارید، می‌شود بزرگ‌ترین رویداد علمی و پژوهشی دانش‌آموزی کشور تحت عنوان لکوکاپ ملی ایران.

دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی در قالب ۲۶ تیم  در رده سنی ۵ تا ۱۸  سال به سرپرستی دکتر سیده سویلا سجودی در این رقابت‌ها حضور فعال داشتند.

در یک عصر گرم تابستانی به جمع دانشمندان کوچکی آمده‌ام که از سنین نوجوانی خلاقیت و مهارت‌های خود را پرورش داده و با شرکت در رویدادهای ملی و بین‌المللی برای شهر و کشور خود افتخار آفرینی می‌کنند.

حضور ۵ هزار دانش‌آموز در ۳۲رشته

یک تیم در رشته چرتکه، ۲ تیم در رشته ربات پارک نوری، ۲ تیم در رشته آزمایشگاه الکترونیک، ۶ تیم در رشته تشریح جانوری، ۶ تیم در رشته ایده و ابتکارات، ۱۰ تیم در قالب بازی‌های فکری، یک تیم در رشته سازه ماکارونی، و یک تیم در رشته دومینو شرکت نموده‌اند.

دکتر سیده سویلا سجودی سرپرست تیم دانش‌آموزی در این رقابت‌ها  ئدر گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی وفناوری اظهار داشت: این رقابت‌ها هر سال یک بار با همراهی دانشگاه تهران و با حضور بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۳۲ رشته کارگاهی و مسابقاتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مجازی این رقابت‌ها ادامه داد: این رقابت‌های ملی برای دومین سال پیاپی به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مجازی و غیرمتمرکز در مراکز استان‌ها برگزار شد که هجدهمین دوره  این رقابت‌ها در اسفند ۹۹ با حضور دانش‌آموزان از سراسر کشور برگزار شد.

راهیابی به مسابقات جهانی ترکیه

مقام‌آوران این مسابقات سهمیه حضور در مسابقات جهانی لکوکاپ ترکیه به میزبانی دانشگاه قاضی آنکارا کسب کرده‌اند.

بنا به صحبت‌های دکتر سجودی، تبریز جزو سه شهر مدال‌آور این رقابت‌هاست و باید گفت، این رقابت‌ها یک رقابت علمی، عملی، مهارتی و فنی است و مدال‌آوران این رقابت‌های ملی در مسابقات جهانی ترکیه نیز صاحب رتبه‌های برتر شده‌اند. سال گذشته ۳۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند که ۱۵ مقام  اول تا سوم را  کسب کرده‌اند.

فرمان نجات

مائده شقاقی‌‌نسب، یکی از مدال‌آوران مسابقات ملی لکوکاپ ایران است که دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان فرزانگان ناحیه چهار تبریز است که بیشتر از پنج سال است در مجموعه رشد و خلاقیت با دکتر سجودی فعالیت می‌کند و تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است.

مائده شقاقی‌نسب در سال‌های گذشته به عنوان دانش‌آموز برتر جایزه پروفسور حسابی را کسب کرده و در مسابقات یک ایده و یک‌ دنیا دانشگاه تهران در رشته سازه‌های خلاق با طرح ” فرمان نجات” شرکت کرده است.

مائده در مورد طرح ” فرمان نجات” به خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی وفناوری گفت: فرمان نجات برای کنترل علائم حیاتی راننده، کاهش تلفات جاده‌ای، کمتر شدن تصادفات و… کاربرد دارد.

این فرمان هوشمند موقعیت راننده را بررسی کرده و اگر علائم حیاتی مناسبی نداشته باشد متناسب با موقعیت ماشین به نزدیک‌‌ترین اورژانس اطلاع‌رسانی کرده و علائم هشدار را جهت جلوگیری از تصادفات احتمالی، روشن می‌کند.

این طرح مائده، مقام دوم ابتکارات را کسب کرده و در مسابقات جهانی در دانشگاه تکنیکال ترکیه نایب قهرمانی را به دست آورده است همچنین در رقابت‌های دانشگاه قاضی ترکیه نیز رتبه اول چرتکه را کسب کرده است.

نماینده ایران در مسابقات جهانی  روسیه

مائده شقاقی‌نسب،  جز‌و دانش‌آموزان با استعدادی است که پنج سال مداوم در رقابت‌های ملی و جهانی رتبه‌های برتر را کسب می‌کند و ۲ سال پیش نیز در مسابقات جهانی روسیه به عنوان نماینده ایران در این مسابقات جهانی حضور داشت و از اعضای اصلی تیم بوده است.

اندازه‌گیری جای خمیده و ناهموار با متر دیجیتال

شور و اشتیاق دانش‌آموزان مدال‌آور برای صحبت کردن در مورد درس خواندن، کسب مدال و حضور در رقابت‌های ملی همراه با شور و نشاط خاصی است.

یکی دیگر از این مدال‌آوران امیرعلی نقشه‌گران است که ۹ سال دارد و امسال کلاس چهارم را شروع می‌کند. امیرعلی در رشته لکو آی کیو، مزرعه فکر و سازه خلاق  در رقابت‌های ملی با طرح ” متر دیجیتال” شرکت کرده است.

” متر دیجیتال” که امیرعلی طراحی کرده و ساخته است، طبق توضیحات او و خانم دکتر سجودی بسیار دقیق عمل می‌کند به‌طوریکه می‌تواند یک جای خمیده و ناهموار را نیز اندازه‌گیری کند. حتی اگر اندازه‌گیری اشتباه شده باشد، می‌تواند به عقب برگشته وآن را اصلاح کند. به اندازه‌گیری میلی‌متری نیز حساس است. وقتی روی سطح ناهموار قرار می‌گیرد جای خمیده را نیز به راحتی اندازه‌گیری می‌کند.

مقام برتر رقابت‌های ملی لکوکاپ/ رتبه دوم مسابقات جهانی ترکیه

این متر دیجیتال حافظه‌دار بوده و می‌تواند تا ۱۶ رقم را در صفحه نمایش خود اندازه‌گیری کرده و نشان دهد.

امیرعلی نقشه‌گران، توانسته است با طرح متر دیجیتال در مسابقات ملی لکوکاپ مقام برتر را کسب کند و در مسابقات جهانی دانشگاه تکنیکال ترکیه در رشته ابتکارات رتبه دوم را به دست آورد.

رتبه اول ملی در پارک نوری،  رتبه دوم جهانی در سازه ماکارونی

حرف‌هایم که با رادین تمام می‌شود، امیرعلی باقری بی‌صبرانه منتظر است تا صحبت‌هایش را گوش کنم و حالا نوبت اوست که با شیرین زبانی خاصی می‌گوید: پنجمین سالی است که در مسابقات ملی شرکت می‌کنم.

در رقابت‌های جهانی دانشگاه قاضی ترکیه در رشته سازه ماکارونی مقام دوم را کسب کرده‌ام.

امیرعلی، چهار سال متوالی در رقابت‌های ملی در رشته پار‌ک نوری شرکت کرده و مقام‌آور بوده است و امسال هم رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

دانش‌آموزان از آموزش و پرورش انتظار حمایت دارند

یکی دیگر از رشته‌های رقابت‌های ملی لکوکاپ رشته تشریح جانوری است که دانشمندان کوچک مجموعه رشد و خلاقیت با دکتر سجودی در این رشته نیز صاحب مقام شده‌اند.

سبحان توتونچی، ۱۳ ساله که دانش‌آموز مقطع راهنمایی در مدرسه تیزهوشان شهیدمدنی ناحیه ۴ تبریز است با اشاره به کسب رتبه در رشته تشریح جانوری گفت: حدود چهار سال است که با خانم دکتر سجودی در رشته تشریح جانوری فعالیت می‌کنم. در چند سال گذشته در رقابت‌های ملی حضور داشتم و سه مدال ملی کسب کرده‌ام.

سبحان توتونچی در سال ۹۸ و ۹۹ در رشته تشریح جانوری مقام دوم و مدال نقره کسب کرده و در سال‌جاری با کسب مقام سوم حائز مدال برنز شده است.

این دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان تبریز از مسوولان آموزش و پرورش انتظار دارد که به لحاظ مادی و معنوی دانش‌آموزان را حمایت کنند.

در اختیار قراردادن تجهیرات آزمایشگاهی و جزوه‌های آموزشی از جمله خواسته‌های سبحان و سایر دانش‌آموزانی است که هر کدام به نوعی افتخار آفرین هستند.

تشریح جانوری را در کتب درسی بگنجانید

رضا حافظ وطن  نیز یکی از دانش‌آموزان فعال رشته تشریح جانوری است که با تشریح ( موش، کبوتر، قورباغه و خرگوش) در رقابت‌های ملی شرکت کرده است.

رضا حافظ وطن در سال ۹۸ در اولین دوره مسابقات با تشریح قورباغه رتبه اول را کسب کرده در سال ۹۹ با تشریح کبوتر در این رقابت‌ها حضور داشت و در سال‌جاری گریدA+ را به دست آورده است.

رضا حافظ وطن از مسوولان آموزش و پرورش انتظار دارد درس تشریح جانوری را در مدارس به عنوان واحد درسی تدریس شود تا دانش‌آموزان با نحوه عملکرد اجزای بدن حیوانات که در بسیاری از موارد شبیه عملکرد انسان است آشنا شوند.

عدم حمایت‌ها باعث دلسردی نخبگان می‌شود / انتقاد از بی اعتنایی آموزش و پرورش به نخبگان

مهدی زارع‌زاده، دانش‌آموز کلاس یازدهم مقطع دبیرستان یکی از آن دانش‌آموزان فعال است که در رشته تشریح جانوری در گرید A جزو ۶ نفر برتر کشور جای گرفته است. او در این رقابت‌ها با تشریح کبوتر توانست در این رتبه‌بندی قرار گیرد.

مهدی زارع‌زاده با اظهار ناراحتی از اینکه  دانش‌آموزان مقام‌آور در مسابقات ملی و جهانی هیچ‌گونه حمایت نمی‌شوند، ‌گفت: متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از سوی آموزش و پرورش در کار نیست،  آموزش و پرورش حتی یک لوح تقدیر خشک و خالی هم به دانش‌آموزان نداده است و این رفتارها باعث دلسردی افراد می‌شود.

کفش مولد انرژی خنک‌کننده و گرم‌کننده

عطاالله عطایی ۱۲ ساله نیز برای اینکه زحمت‌های خانم معلم مهربانش نتیجه خوبی داشته باشد خیلی تمرین می‌کند تا هر سال در مسابقات رتبه برتر کسب کند.

عطاالله امسال در رشته مزرعه فکر در گرید A+ به عنوان نفر چهارم انتخاب شده است و سال گذشته در رشته بازی‌های فکری مقام دوم کشوری را کسب کرده بود.

عطاالله عطایی در مجموعه رشد و خلاقیت با دکتر سجودی در رشته برنامه‌نویسی، الکترونیک، سازه‌های ماکارونی و پروژه‌های کاربردی کار کرده است.

یکی از پروژه‌های کاربری  عطاالله عطایی ” کفش مولد انرژی خنک‌کننده و گرم‌کننده” است. وی درباره این طرح خود، بیان داشت: این کفش مولد انرژی در ورزشکاران و افرادی که دائما کفش به پا داشته و باعث عرق کردن پا می‌شود، کاربرد دارد. در این طرح هوا داخل کفش حرکت کرده و خنک می‌شود و از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند.

این کفش مولد انرژی دارای آرمیچر است و به این صورت هوا داخل کفش در جریان است که هوای داخل کفش را معتدل می‌کند. همچنین برای کوهنوردان که در اثر سرما دمای پای آنها پایین می‌آید با قراردادن صفحات سرامیکی حرارتی موجب گرم شدن پا می‌گردد.

وی ادامه داد: این کفش با راه رفتن، خود به خود انرژی تولید می‌کند، یعنی فشاری که به پا وارد می‌کند باعث تولید انرژی می‌شود.

این کفش دارای باطری ذخیره است زمانی که فرد بیشتر راه می‌رود انرژی تولید شده در این باطری ذخیره می‌شود.

مهارت آموزی در مدارس تقویت شود

آرتین عباسی، دانش‌آموز کلاس هشتم نیز جزو مدال آوران رشته هوا فضا است.

رشته الکترونیک، سازه‌های ماکارونی و هوا فضا رشته‌های مورد علاقه آرتین عباسی است و در رشته هوا فضا رتبه اول را به دست آورده و در سازه الکترونیک گرید A+ را کسب کرده است.

وی در مورد احساس خود از کسب رتبه اول ملی گفت: زمانی که نتایج رقابت‌ها اعلام شد، احساس خوشحالی خاصی داشتم که رتبه برتر را کسب کرده بودم.از اینکه نتیجه زحمت‌هایم به بار نشسته بود بسیار خوشحال شدم.

آرتین می‌گوید: بهتر است این مهارت‌ها در مدارس ارائه شود.

لکوکیو یا بازی‌های هوش

رشته لکو کیو یکی دیگر از رشته‌هایی است که در مسابقات ملی لکوکاپ دانش‌آموزان به رقابت با یکدیگر پرداختند. پارسا فرهادی ۱۱ساله در این رشته مقام دوم کشوری را به دست آورده است و در سال‌جاری در رشته الکترونیک نیز موفق به کسب مقام برتری شده است. رشته لکوکیو یا مزرعه فکر جزو بازی‌های هوش است.

کویل تسلا

در ادامه محمد عبدلی حیدری که برای اولین بار در رشته لکوپد در این رقابت‌ها شرکت است گفت: برای اولین بار در این رقابت‌ها شرکت کرده و موفق شدم در رشته لکوپد سازه‌های خلاق مقام دوم را کسب کنم.

کویل تسلا، طرحی است که محمد عبدلی حیدری  با ساخت آن توانسته است مقام دوم را از آن خود کند.

وی در مورد طرح کویل تسلا گفت: کویل تسلا یا سیم پیچ تسلا در واقع یک مبدل رزونانس است که در سال ۱۸۹۱ توسط نیکولا تسلا ساخته شده و کارکرد اصلی آن روشن کردن لامپ بدون اتصال سیمی به لامپ است که به طور کلی با خاصیت الکترومغناطیسی کار می‌کند و به چهار قانون گاوس، مغناطیسی گاوس، قانون آمپر و قانون اهم که به این چهار قانون قوانین الکترو مغناطیسی کلاسیک نیز گفته می‌شود و این سیستم در جریان‌های پایین و در ولتاژها و فرکانس بالا استفاده می‌شود.

حیدری ادامه داد: کویل تسلا به‌طور کلی از چند قسمت مهم درست شده است که شامل سیم پیچی اولیه، سیم پیچی ثانویه،گوی کویل تسلا و منبع تغذیه کویل تسلا است.

وی در مورد اجزای تشکیل‌دهنده کویل تسلا، یادآور شد: سیم‌پیچی اولیه کویل تسلا در واقع آن سیم پیچی است که به سیم پیچ بعدی طبق قانون فارادی القا می‌شود که این القا باعث می‌شود که ولتاژ بالا رفته وجریان کاهش یافته و توان ثابت می‌ماند.(در واقع حالت ترانسفورماتوری را به اجرا در می‌آورد)

سیم‌پیچی ثانویه سیم‌پیچی ثانویه در اصل میدانی که توسط سیم پیچی اولیه ایجاد شده را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند که ابتدا این سیم پیچ با زمین ارتباط داشته و انتهای سیم نیز به گوی تسلا متصل می‌گردد.

گوی تسلا، کاربرد ضروری ندارد و الزامی نیست ولی کاربرد اصلی آن پخش کردن کامل میدان‌های ایجاد شده بین زمین و انتهای سیم‌پیچ ثانویه است و در واقع با وجود گوی تلفات الکتریکی ما نیز کاهش میابد.

منبع تغذیه: منبع تغذیه در اصل سیستمی است که میزان توان الکتریکی نیاز را برای راه‌اندازی کوی تسلا را ایجاد میکند

ولتاژ در نظر گرفته شده برای کارکرد سیستم کویل تسلا خودم ۱۵ تا ۳۰ ولت است ولی به دلیل قوی بودن تکنولوژی این دستگاه توانسته است به ولتاژ دوازده ولت کار بکند.

حیدری افزود: نکته جالب کویل تسلا  این است که کویل تسلا فقط در زمانی کار می‌کند که با زمین اتصال داشته باشد چون انتهای بارهای ایجاد شده از گوی به سمت زمین می‌رود.

گزارش:معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …