خانه / اخبار / مسئول مرکز هدایت چرم و کفش سازمان بسیج علمی استان: صنعت کفش با سهم قابل توجه خود در توسعه اقتصادی کشور، از برخی مزایای صنعت برخوردار نیست

مسئول مرکز هدایت چرم و کفش سازمان بسیج علمی استان: صنعت کفش با سهم قابل توجه خود در توسعه اقتصادی کشور، از برخی مزایای صنعت برخوردار نیست

  1. به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ فرزاد و فرهاد نامی مسئولین مرکز هدایت چرم و کفش سازمان بسیج علمی استان، در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری به تحلیل مشکلات صنعت کفش در کشور پرداخت و اظهارداشت: صنعت کفش و صنایع مرتبط با کفش به دلیل ماهیت خود از مزایایی که صنایع دیگر در ایران استفاده می کنند برخوردار نیستند.

 

 

وی با بیان این که صنعت کفش در عملکرد خود با مشکلات زیادی روبرو است، افزود: اگرچه صنعت کفش سهم قابل توجهي در توسعه اقتصادی دارد، اما تمام توان خود را درک نکرده است.

 

این فعال حوزه صنعت چرم و کفش، با اشاره به مشکلات موجود در صنعت کفش و صنایع مرتبط با کفش، اذعان داشت: از جمله مشکلات اساسی در تولیدی های صنعت کفش می توان به استفاده از ظرفیت ضعیف، مدیریت ناقص، سرمایه و نقدینگی ناکافی، کمبود مواد اولیه و مشکلات مرتبط با مواد اولیه، عدم حمایت دولتی از فروش و صادرات، مشکل سرمایه در گردش، عدم پیشرفت تکنولوژی در داخل و وابستگی به تکنولوژی خارجی، تعدد قوانین کار و هزینه های استخدام نیروی کار، تأخیر در پرداخت، و دیگر موارد اشاره کرد.

 

 

استفاده ضعیف از ظرفیت های موجود

وی به بررسی موردی 9 مشکل مهم صنعت کفش و صنایع مرتبط با کفش پرداخت و استفاده ضعیف از ظرفیت را اولین مورد در این راستا بر شمرد و گفت: در بسیاری از واحدهای تولیدی صنعت کفش، حتي از ظرفیت 50% آن استفاده نمی شود. تقریبا نیمی از ماشین آلات بیکار مانده است، سرمایه بطور غیر ضروری قفل شده است و ماشین آلات بیکار نیز فضا را اشغال می کند و نیاز به سرویس دارد و در نتیجه هزینه های آن افزایش می یابد.

 

 

 

 مدیریت ناقص

نامی با اشاره به مدیریت ناقص در این حوزه، تصریح کرد: بسیاری از تولیدی های صنعت کفش، توسط کارآفرینانی که دارای مهارت کافی نیستند (بدون مهارت و تجربه زیاد)، به شكلي ناسازگار اداره می شوند، فکر بسیار کمی به مواردی از قبیل تقاضا، سطح تولید و تکنیک های نقدینگی کافی، محل کارخانه ، چشم انداز آینده و… رسیده است.

 

 

سرمایه و نقدینگی ناکافي

وی با بیان این که، سرمایه و نقدینگی ناکافي بسیاری از تولیدی های صنعت کفش را با مشکل کمبود بودجه روبرو ساخته است، عنوان کرد: آنها قادر به دسترسی به بازار سرمایه داخلی برای جمع آوری منابع نیستند، بانک ها و موسسات مالی نیز برای اعطای تسهیلات و وام درخواستی تولیدی ها، نیاز به انجام مراحل و تشریفات مختلف دارند، حتی پس از فرآیند پیچیده و زمانبر و تاخیر طولانی، بودجه اختصاص یافته ناکافی است.

 

 

کمبود مواد اولیه و مشکلات مرتبط با مواد اولیه

مسئول مرکز هدایت چرم و کفش سازمان بسیج علمی استان، به در دسترس نبودن مواد اولیه با مقدار و کیفیت لازم در صنعت کفش را مورد اشاره قرار داد و گفت: از آنجا که تقاضا برای مواد اولیه بیشتر از میزان عرضه است، قیمت مواد اولیه بسیار بالا است که باعث افزایش هزینه می شود. کمبود مواد اولیه منجر به افزایش بیکاری، تولید کم، عدم توانایی در رفع تقاضا از دست رفتن مشتری، و موارد دیگر می شود.

 

 

عدم حمایت دولتی از فروش و صادرات

وی با انتقاد از عدم حمایت دولتی از فروش و صادرات، خاطرنشان ساخت: تولیدی های صنعت کفش در ایران فاقد حمایتهای کافي دولتي نسبت به رقبا در کشورهای دیگر جهت صادرات و ورود به بازارهای خارجی هستند، از آنجا که سرمایه تولیدی های صنعت کفش محدود است و نمی تواند هزینه های ورود به بازار کشورهای دیگر را متقبل شود، بازار بسیار محدودی در کشورهای دیگر دارد.

 

 

نامی افزود: با روند آزاد سازی و جهانی سازی، در آینده، تولیدی های صنعت کفش با رقابت شدید با رقبای خارجی روبرو هستند که محصولاتی با قیمت پایین تر به فروش می رسانند. همچنین عدم مقابله با ورود کالای قاچاق و اراده تا کافی دولتی برای جلوگیری از آن، باعث سهم بسیار کمتر تولیدی های ایرانی از بازار داخل ایران شده است.

 

 

مشکل سرمایه در گردش

وی به مشکل سرمایه در گردش پرداخت و گفت: بسیاری از تولیدی های صنعت کفش با مشکل سرمایه در گردش ناکافی روبرو هستند. به دلیل عدم آگاهی از بازار، تولید آنها از تقاضا فراتر رفته و سرمایه آنها قفل می شود. در نتیجه آنها بودجه کافی برای تأمین هزینه های عملیاتی و اداره کار ندارند.

 

 

عدم پیشرفت تکنولوژی در داخل و وابستگی به تکنولوژی خارجی

این دکتری تخصصی تجارت بین الملل، با ابراز تاسف از عدم پیشرفت تکنولوژی در داخل و وابستگی به تکنولوژی خارجی، تصریح کرد: بسیاری از تولیدی های صنعت کفش در ایران هنوز از فناوری قدیمی و منسوخ استفاده می کنند که منجر به کیفیت پابین و بهره وری پایین می شود، آنها بودجه، مهارت، و منابع کافی برای شرکت در تحقیق و توسعه برای توسعه فناوریهای جدید ندارند، دستیابی به فناوری برای تولید کنندگان کفش در ایران پر هزینه است.

 

 

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط، تولیدی های صنعت کفش چاره ای جز ادامه تکنیک های قدیمی خود ندارند. کمکهای دولتی برای ترغیب صنعتگران جهت ورود به ساخت دستگاه های مورد نیاز در صنعت کفش با دانش روز جهان و عرضه ماشین آلات تولید داخل با قیمت پایین جهت تولید کفش می تواند راهکاری ارزنده و عملکردی با ارزش برای این صنعت گردد.

 

 

 

 

تعدد قوانین کار و هزینه های استخدام نیروی کار

نامی با اشاره تعدد قوانین کار و هزینه های استخدام نیروی کار در کشور، ابرازداشت: یکی از شایستگی های تولیدی های صنعت کفش این است که می توانند برای تعداد زیادی از افراد اشتغال ایجاد کنند. اما تعدد قوانین کار، هزینه های بسیار زیاد جهت کارآفرینی و استخدام نیروی کار بیشتر و دیگر موارد از جمله مشکلات در این صنعت است.

 

 

تأخیر در پرداخت ها

وی تأخیر در پرداخت ها را نیز آخرین مورد از موانع و مشکلات حوزه صنعت کفش عنوان کرد و عنوان کرد: تولیدی های صنعت کفش مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری می کنند اما به دلیل رقابت شد پدر محصولات خود را با اعتبار می فروشند، خريد پول نقد و فروش با اعتبار به خودی خود فشار مالی زیادی را به همراه دارد.

 

 

این فعال حوزه صنعت چرم و کفش، خاطرنشان ساخت: مشکل بزرگتر این است که پرداخت ها با تاخیر انجام مي شوند، گاهی اوقات حتي 6 ماه تا یک سال. در این نکته، نه تنها بخش خصوصی، بلکه حتي ادارات دولتی نیز به همان اندازه مقصر هستند. تأخیر در پرداخت، تأثیر بسیار زیادی بر بقای بسیاری از تولیدی های صنعت کفش دارد.

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …