خانه / اخبار / ساخت دستگاه خودگردان و قابل حمل وجین کن پای بوته توسط مخترع جوان بسیجی

ساخت دستگاه خودگردان و قابل حمل وجین کن پای بوته توسط مخترع جوان بسیجی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان شرقی؛ در زمین‌های کشاورزی بزرگ برای مبارزه با علف‌های هرز، از کولتیواتورهایی که به تراکتور وصل می‌شوند استفاده می‌شود ولی در زمین‌های زراعی کوچک‌تر به دلیل عدم صرفه اقتصادی هنوز هم از روش سنتی وجین با کج‌بیل استفاده می‌شود که بسیار مشقت‌بار، پرهزینه و زمان‌بر می‌باشد. مسعود علیزاده سالطه ساکن تبریز و دارای لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشکده فنی شهید چمران کرمان هست که موفق به ساخت دستگاه اتوماتیک و قابل‌حمل وجین‌کن پای بوته  شده است در این سیستم به دلیل استفاده از قدرت موتور هزینه و سختی وجین کاری به‌شدت کاهش‌یافته و باعث شده عملیات وجین با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. همچنین به دلیل خاصیت قابل‌حمل بودن آن قدرت مانور بسیار بالایی دارد و توانایی وجین در زمین‌های شالی‌کاری، زمین‌های زعفران، زمین‌های انگور، زمین‌های صیفی‌جات و اکثر محصولات کشاورزی دیگر را دارا می‌باشد.

مسعود علیزاده سالطه مخترع و عضو بنیاد ملی نخبگان بوده  و  اختراع  ذکرشده وی به ثبت رسیده و به‌عنوان اختراع برگزیده جشنواره رویش بنیاد نخبگان انتخاب‌شده است. همچنین وی موفق به کسب غرفه برتر نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و ماشین‌آلات وابسته که در منطقه آزاد ماکو برگزار شد، گردیده و دارای رتبه یک کنکور کارشناسی الکترونیک دانشگاه آزاد در سال  ۱۳۹۰ می‌باشد. بر همین اساس خبرنگار ما گفتگویی را با وی انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

اختراعی در راستای نیازهای واقعی صنعت

این مخترع بسیجی در ارتباط با معرفی اختراع خود گفت: همان‌گونه که می‌دانید اولین و مهم‌ترین نیاز هر انسان، نیازهای غذایی اوست و این نیاز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با کشاورزی در ارتباط است. در شرایط کنونی  به دلیل افزایش جمعیت، محدودیت در مساحت اراضی قابل‌کشت و منابع آب شیرین و کاهش باران به دلیل گرم شدن هوای زمین، استفاده از نیروی ماهیچه‌ای دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز به تأمین مواد غذایی باشد. ازاین‌رو می‌بایست همگام با پیشرفت تکنولوژی برای مکانیزه کردن عملیات کشاورزی کوشش نمود. یکی از مراحل مهم و البته طاقت‌فرسا در کشاورزی عملیات وجین علف‌های هرز می‌باشد که در صورت عدم مبارزه، علف‌های هرز با محصول مطلوب بر سر دریافت آب، نور خورشید و مواد معدنی به رقابت می‌پردازند و به‌شدت باعث کاهش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی می‌شوند. موارد زیادی مشاهده‌شده که به دلیل عدم کنترل به‌موقع علف هرز یا استفاده از روش وجین نامناسب، محصول زراعی توسط علف هرز احاطه‌شده و باعث شده است که عملیات مبارزه با علف هرز، دیگر ازلحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نباشد و موجب شده که کشاورز، زمین زراعی خود را باوجود هزینه و زحمتی که صرف کاشت و داشت آن انجام داده بدون هیچ سود و بهره‌ای رها کند.

 علیزاده در ادامه افزود: در زمین‌های کشاورزی بزرگ برای مبارزه با علف‌های هرز، از کولتیواتورهایی که به تراکتور وصل می‌شوند استفاده می‌شود ولی در زمین‌های زراعی کوچک‌تر به دلیل عدم صرفه اقتصادی هنوز هم از روش سنتی وجین با کج‌بیل استفاده می‌شود که بسیار مشقت‌بار، پرهزینه و زمان‌بر می‌باشد. این‌جانب تلاش کرده‌ام، گامی جهت مکانیزه کردن کشاورزی خرده‌پا که اکثر کشاورزان منطقه، کشور و دنیا از این نوع هستند بردارم و با ارائه و توجیه دستگاه ساخته‌شده به ترغیب و تشویق کشاورزان به استفاده از ماشین در مزارع زراعی و باغی خود بپردازم و به این طریق به پیشرفت کشاورزی و کشت ارگانیک کمک کنم. باید به خاطر سپرد که بزرگ‌ترین عامل پذیرش اجتماعی یک ایده جدید و یا ماشین جدید مقدار هزینه آن و اثر آن بر درآمد است، ازاین‌رو این عامل اصلی‌ترین موردی بوده است که در طراحی و ساخت دستگاه مدنظر قرارگرفته است.

مزایای دستگاه ساخته‌شده

مسعود علیزاده سالطه در رابطه با مزایا و قابلیت‌های این دستگاه نیز گفت: در اختراع این‌جانب به دلیل استفاده از قدرت موتور هزینه و سختی وجین کاری به‌شدت کاهش‌یافته و باعث شده عملیات وجین با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. همچنین به دلیل خاصیت قابل‌حمل بودن آن قدرت مانور بسیار بالایی دارد و ازاین‌رو توانایی وجین در زمین‌های شالی‌کاری، زمین‌های زعفران، زمین‌های انگور، زمین‌های صیفی‌جات و اکثر محصولات کشاورزی دیگر را دارا می‌باشد، حال‌آنکه کولتیواتورهای چندمیلیونی توانایی وجین در این زمین‌ها را ندارند.

 وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های اختراع این‌جانب امکان استفاده از آن برای سله شکنی، خاک‌دهی پای بوته و کلوخ شکنی می‌باشد که هریک از آن‌ها یکی از مراحل داشت در کشاورزی می‌باشند و وجود دستگاهی که بتواند تمام این عملیات را انجام بدهد بسیار مقرون‌به‌صرفه و سودمند می‌باشد. همچنین قابلیت استفاده در کشت ردیفی یا غیر ردیفی، منظم یا غیرمنظم، ارزان بودن و امکان خرید توسط کشاورزان خرده‌پا، امکان کشت ارگانیک محصول به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی و ارگونومیک بودن از دیگر مزایای اختراع این‌جانب می‌باشد.

دعوت از سرمایه‌گذاران برای تجاری‌سازی

این مخترع تبریزی  از مهم‌ترین نیازهای خود برای تجاری‌سازی این طرح را جذب سرمایه گزار عنوان نموده و افزود: با توجه به عدم آشنایی صاحبان ایده و مخترعین با امور تجاری‌سازی و صنعت  لازم است که از سوی افرادی که در زمینه تجاری‌سازی تجربه‌دارند به آن‌ها مشاوره ارائه گردد و همچنین نهادهای ذی‌ربط  با ارائه تسهیلات با نرخ بهره کم برای تولید اولیه و راه‌اندازی خط تولید دستگاه آن‌ها را یاری نمایند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ارتباط بین صنعت و پژوهش گفت: در کشور ما برای هر کاری اداره یا سازمانی وجود دارد و نظر شخصی بنده این است که باید یک سازمانی تشکیل شود برای برقراری ارتباط بین مخترعین و صاحبان صنایع. اگر بخواهم ساده‌تر توضیح بدهم مکانی ایجاد شود که مخترع به آنجا مراجعه کند و زمینه فنی اختراع خود را توضیح دهد و این سازمان با بخش‌های خصوصی یا دولتی و سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع، هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد و یک جلسه‌ای تشکیل دهند که مخترع خصوصیات و توجیه اقتصادی و فنی اختراع خود را توضیح بدهد، اگر قابل‌قبول حاضرین قرار نگرفت که هیچ، مخترع تکلیف خود را خواهد دانست ولی اگر اختراع قابل‌قبول قرار گرفت و وارد مرحله تجاری‌سازی شد، این یعنی درآمد برای مخترع، درآمد برای دولت (اخذ مالیات)، یعنی اشتغال‌زایی در کشور یعنی تسهیل زندگی مردم و…

انتظار از مسئولین

علیزاده در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از مسئولین برای حمایت از قشر نخبگان دارید؟ گفت: در پاسخ به این سؤال لازم می‌دانم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان در مهرماه سال ۹۵  رو بیان کنم که نخبگان به‌خصوص جوانان نخبه را  هدایایی کم‌نظیر و نفیس و امانت‌های الهی به ملت و مسئولان خواندند و گفتند: وظیفه‌ی مسئولان در قبال این هدایای گران‌قدر الهی، مراقبت از آن‌ها و تلاش برای شناسایی و پرورش نخبگان بیشتر است.

این مخترع بسیجی در پاسخ به سؤال عملکرد دولت و مسئولین در حمایت  از نخبگان و مخترعین افزود: مدتی پیش یکی از مسئولان اعلام کرده بودن که ۹۰ درصد اختراعات ثبت‌شده در کشور به مرحله تجاری‌سازی نمی‌رسند به نظرم در پاسخ به سؤال شما همین مطلب کافی هست.

وی در ارتباط با برنامه‌های آتی خود نیز گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنم دستگاه وجین‌کن را به مرحله تجاری‌سازی و  تولید انبوه برسانم ولی چندین طرح دیگر هم در ذهن دارم که یکی از آن‌ها ساخت ایربگ موبایل می‌باشد که در مرحله ثبت اختراع می‌باشد.

این مخترع بسیجی در پایان با اشاره به خدمات ارائه‌شده سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی گفت: در پایان لازم می‌دانم مراتب تشکر خودم را از زحمات و تلاش‌های بسیج علمی پژوهشی استان آذربایجان‌شرقی که خالصانه برای حمایت و تشویق مخترعین و پژوهشگران تلاش می‌کنند اعلام کنم. از جنابعالی هم به خاطر وقتی‌که برای من اختصاص دادید متشکرم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …