خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / پدیده ال نینو و اثر تغییر اقلیم بر محیط زیست

پدیده ال نینو و اثر تغییر اقلیم بر محیط زیست

تغییر اقلیم، افزایش درجه حرارت و نوسانات بارندگی از مسایل مهم زیست محیطی بشر به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر مطالعات زیادی را به خود اختصاص داده است. افزایش میانگین دمای و نوسانات بارندگی کره زمین و تغییرات آنها نمایه‌ای از تغییرات اقلیمی است که در تمامی نظریه‌های تغییر اقلیم به آنها توجه شده است.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ، به مناسبت هفته «صرفه جویی در مصرف آب» در مطالبی به اهمیت و تاثیرات تغییرات اقلیم بر محیط زیست اشاره شده است که توسط  دکتر اکرم نصیری کارشناس آب استان تدوین شده است میپردازد :

  افزایش غیرعادی دمای اقیانوس ها اثرات عمیقی را بر پدیده های اقلیمی و در رأس آنها میزان و الگوهای بارندگی در سراسر جهان می گذارد.بر اثر آن تغییراتی در نقاط مختلف اقیانوس به وجود می آید که منجر به تشکیل دو جبهه سرد و گرم و در نهایت بروز چرخه های اقلیمی می شود.این تغییرات بر روی چرخه زیستی اثر می گذارد که هر چند همه این تغییرات در جهت منفی نیست اما سبب بروز پدیده های زیان آور آب و هوایی و زیست محیطی می شود.

ال نینو و لانینا تغییرات کوتاه مدت اقلیمی را در سطح جهان به همراه دارند که تاکنون خسارت های زیادی را بر طبیعت و انسان ها تحمیل کرده است.مدل های مختلف آب و هوایی و ماهواره ها همواره به دنبال ثبت داده ها و ارتباط بین آن ها هستند تا ما بتوانیم تفسیر درستی از این پدیده داشته باشیم و همچنین بررسی کنیم که آیا می توان انسان را عاملی برای رخ دادن این پدیده دانست؟ و این که تأثیرات انسانی تا چه حد قابل مقایسه با عوامل طبیعی است؟ این مقایسه همچنین نشان می دهد که انسان تا چه حد می تواند این پدیده را کنترل کند. پدیده ال نینو و تغییرات اقلیم با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند از جمله این که نوسانات جنوبی در اثر همرفت هرساله 15 درجه ی طولی به سمت شرق جابه جا می شوند وبارندگی را با خود به سمت شرق می برند، همچنین افزایش درجه حرارت که نتیجه افزایش گازهای گلخانه ای است تغییرات سریع تری را در عمق ترموکلاین ایجاد می کند اما نوسانات جنوبی را تغییر نمی دهند. نهایتا انسان به عنوان عضوی که در افزایش گازهای گلخانه ای تأثیر دارد نمی تواند در ایجاد پدیده ال نینو دخیل باشد اما می تواند تا حدودی آن را تشدید کند.

به نقل از یورونیوز،‌ «ال نینو» و «لا نینا» پدیده‌های اقلیمی هستند که منجر به وقوع ناهنجاری در دمای آب در سطح اقیانوس‌ها می‌شوند و پیامدهایی برای آب و هوای جهانی دارند.

«ال نینو» بطور کلی با افزایش دما و افزایش خشکسالی در برخی از نقاط جهان و در عین حال باران‌های شدید در برخی کشورهای دیگر همراه است و در مقابل «لا نینا» اثراتی معکوس مانند کاهش دما دارد.

بدون «لا نینا» وضعیت گرم شدن هوا می‌توانست بدتر هم بشود و این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی تازه نسبت به بازگشت ال نینو و متعاقب آن، جهش جدید دما هشدار می‌دهد. دقیقاً مشخص نیست این ال نینو چقدر قدرتمند خواهد بود، اما پیش‌بینی‌های اداره جوی و اقیانوسی آمریکا نشان می‌دهد دستکم ۸۰ درصد احتمال وقوع ال نینوی متوسط وجود دارد و دمای سطح دریا ۱.۸ درجه فارنهایت (یک درجه سانتی‌گراد) افزایش می یابد. احتمال وقوع ال نینو قوی که در نتیجه آن دما ۲.۷ درجه فارنهایت (یک و نیم درجه سانتی گراد) افزایش یابد، ۵۵ درصد است.

رئیس بخش خدمات پیش‌بینی اقلیم منطقه‌ای در این سازمان می‌گوید: ال نینو با جهش جدید دما در سطح جهانی همراه خواهد بود با این حال اثرات دمایی آن را اندکی با تاخیر احساس می‌کنیم.

ال‌نینو یک چرخه مشهور جوی در جهان است که هرچند سال یک بار کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفته کارشناسان تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام می‌تواند در ایران منجر به بارش‌های بیشتری در نیمه دوم زمستان و بهار شود.

1-: فائزه برهانی ، محسن میرمحمدی ، بررسی اثرات پدیده ال نینو در شرایط تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین،

هشتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست – 1395

تدوین : دکتر اکرم نصیری

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …