خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / خواص بلوبری در ترمیم زخم دیابتی

خواص بلوبری در ترمیم زخم دیابتی

پژوهشگران دریافتند عصاره فنولی به دست آمده از بلوبری وحشی، به بهبود عروق و مهاجرت سلولی در سلول‌های بند ناف انسان کمک می‌کند که مراحل حیاتی در روند بهبود زخم به شمار می‌روند.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا ؛ بلوبري نوعي گياه گلدار با ميوه اي توت مانند به رنگ ابي تيره يا بنفش است. اين ميوه بومي شمال امريكا مي باشد. طعم ميوه هاي اين گياه شيرين مي باشد. بوته هاي آن مي تواند ميوه از ماه مي تا ماه ژوئن (به مدت يك ماه )مي باشد كه البته مدت ميوه داري اين گياه را مي توان تغيير داد. و اين تحت تاثير شرايط محلي گياه مثل ارتفاع و پهناي جغرافيايي مي باشد.

اين ميوه يكي از خوشمزه ترين ميوه هاي تابستاني مي باشد. اين ميوه به ظاهر كوچك نقش موثري در نرم كردن پوست هاي خشك، ارتقا عملكرد مغز و پيشگيري از سرطان دارد.

مطالعه اي جديد ثابت كرده كه موش هايي كه در رژيم غذايي آنها بلوبري به ميزان فراوان گنجانده شده ، بعد از مدتي چربي شكمي خود را از دست داده اند.

گفتني است كه اين نوع چربي ارتباط قوي با ابتلا به ديابت و بيماري قلبي دارد.

از ديگر مزاياي بلوبري كاهش كلسترول و ارتقا سطح گلوكز خون مي باشد. محققان مي گويند كه آنتي اكسيدان موجود در بلوبري روش ذخيره بدن و پردازش گلوكز و يا قند را تغيير مي دهد. بنابراين خطر ابتلا به ديابت و بيماري قلبي را كاهش مي دهد. تاكنون مزاياي خوردن ميوه ها و سبزيجات به كرات ثابت شده است. اما اين تحقيق تاثير بسزاي بلوبري در كاهش چربي شكمي را نشان مي دهد.

ترمیم زخم های دیابتی

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ترکیب به دست آمده از بلوبری می‌تواند به ترمیم سریع زخم‌های دیابتی کمک کند.

شاید درمان زخم با ترکیبی که از بلوبری استخراج شده است، بتواند به بهبود ترمیم زخم کمک کند.

سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می‌شود. زخم‌های مزمن مانند زخم‌های ناشی از دیابت و ناشی از فشار ممکن است به دلیل کاهش “رشد رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی” یا “رگ‌زایی، به‌ عنوان زخم‌های التیام‌ناپذیر طبقه‌بندی شوند. رگ‌زایی برای بهبود ترمیم زخم ضروری است.

پژوهشگران دانشگاه مین  آمریکا پیشتر دریافته بودند که عصاره فنولی  به دست آمده از بلوبری وحشی، به بهبود عروق و مهاجرت سلولی در سلول‌های بند ناف انسان کمک می‌کند که مراحل حیاتی در روند بهبود زخم به شمار می‌روند. این گروه پژوهشی در یک پروژه جدید که به سرپرستی دوروثی کلیمیس زاکاس، پژوهشگر دانشگاه مین صورت گرفته است، اثرات عصاره فنولی را بر زخم‌ بررسی کردند. فنول‌ها، ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شوند و به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند تا به جلوگیری از برخی موارد آسیب سلولی بپردازند یا اثر آن را معکوس کنند.

پژوهشگران، گروهی از موش‌ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنولی به دست آمده از بلوبری وحشی درمان کردند. گروه تحت درمان در مقایسه با موش‌هایی که با ژل فاقد عصاره فنولی تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل‌شده که هیچ درمانی را دریافت نکردند، مهاجرت بهتر سلول‌های اندوتلیال به محل زخم و افزایش ۱۲ درصدی بسته شدن زخم را نشان دادند.  

تولو استر آدکی، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بلوبری وحشی، این توانایی را دارد که مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید یا رگ‌زایی را افزایش دهد و بسته شدن زخم را سرعت ببخشد. این امر به ویژه در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن مانند زخم‌های ناشی از دیابت، سوختگی و فشار که نیاز به بسته شدن بیشتر زخم در آنها احساس می‌شود، اهمیت دارد.

رفع پوست خشک

به دلیل کمبود آب و فیبر، بسیاری از ما این روزها با مشکل خشکی پوست مواجه هستیم. روزانه با استفاده از ماسک بلوبری می توانید از این مشکل جلوگیری کنید. بلوبری با فیبر و آب تامین می شود. این آب در صورت خیس شدن پوست می تواند به خلاص شدن از شر خشکی پوست کمک کند و از زبری نیز جلوگیری می کند.

کاهش ظاهر رگ های عنکبوتی

رگ های عنکبوتی، سیاهرگ های خونی گشاد شده ای هستند که به پوست نزدیک می شوند و باعث پیر شدن پوست می شوند و به دلیل ضعف عروق پوست باعث ایجاد شکاف در پوست می شود. بلوبری که به اندازه کافی آنتی اکسیدان دارد قادر به خلاص شدن از رادیکال های آزاد است و به کاهش اثر قرمزی ناشی از شل شدن رگ های خونی کمک می کند. با دم کردن بلوبری و سپس مخلوط کردن آن با ماست و مالیدن ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه، می توان شکاف ها را از بین برد.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …