خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / فرآوری گیاهان دارویی

فرآوری گیاهان دارویی

استفاده از گياهان دارويي سبب شده است تا ميزان توليد گياهان دارويي در كشورهاي در حال توسعه روز به روز افزايش يابد و از سوي ديگر رويكرد جهاني مردم در چند دهه اخير جهت استفاده از داروهايي كه منشا طبيعي هستند باعث توسعه روزافزون گياهان دارويي،فرآوري و فرمولاسيون هاي جديد داروهاي گياهي و تجارت آنها در سطح دنيا شده است به طوري كه ميزان واردات گياهان دارويي در كشورهاي مختلف نظير چين، ژاپن، آلمان، سوئيس و کانادا روز به روز در حال افزايش است و بخصوص چين به دليل تنوع آب و هوايي و پوشش متنوع گياهي،تامين كننده هاي اصلي گياهان دارويي و كشورهاي اروپايي و امريكايي البته برخي از كشورهاي آسيايي توليد كننده هاي عمده داروهاي گياهي محسوب مي شوند. و اما مواد اوليه گياهي و فرآورده هاي درماني حاصل از آنها سهم مهمي از بازار دارويي را در بر مي گيردو بدين خاطر دستيابي به راهبرد هاي شناخته شده بين المللي کيفي آنها لازم و ضروري به نظر مي رسد.

مجمع بهداشت جهاني در تعدادي از قطعنامه هاي خود از جمله WHA42.43 WHA30.40 WHA31.33 WHA40.33 بر لزوم تامين و کنترل کيفي فرآورده هاي گياهان دارويي با بکارگيري تکنيک هاي جديد و بكارگيري داروهاي مناسب تاكيد مي ورزد. و اما ايران با توجه به تنوع اقليمي و پوشش متنوع گياهي خود پتانسيل خوبي را براي وارد شدن ايران به بازار تجارت گياهان دارويي و داروهاي گياهي را دارد که اين امر علاوه بر درمان بيماريها سبب ايجاد اشتغال، خودكفايي و توسعه اقتصادي در كشور مي شود.

با ارزش ترین محصولات از ترکیبهای گیاهی که دارای بیشترین مواد موثره هستند تولید میشوند،  جمع آوری گیاهان در زمانی که میزان مواد موثره آنها حداکثر است یکی از مهمترین شرایط برای بهبود کیفیت مواد موثره می باشد این زمان تنها برای تعداد محدودی از محصولات و بذرها مطابق با مرحله رسیدگی بیولوژیکی است. در بیشتر گیاهان دارویی حداکثر مواد موثره در حدود مرحله گلدهی تجمع می یابند در حالی که این زمان برای اندامهای زیرزمینی گیاه در اواخر دوره رویش گیاه است. در این موارد زمان برداشت یا جمع آوری محصول در هنگام رسیدگی بیولوژیکی نیست، بلکه در زمان رسیدگی فنی یا صنعتی است. در این زمان میزان رطوبت اندامهای گیاهی برداشت شده ( برگ، ساقه به همراه برگها، گل و ریشه) بالا است در نتیجه نگهداری این اندامها حتی برای یک دوره کوتاه هم سبب فساد آنها می شود.

معمولا گیاهان دارویی را نمی توان به صورت مستقیم مصرف نمود به همین دلیل مواد گیاهی برداشت شده را باید به نحوی آماده نمود که علاوه بر اینکه برای ذخیره سازی مناسب باشند،  از فساد آنها نیز جلوگیری شود

عموما اولین عملیات حفاظت (فراوری) بعد از برداشت به وسیله خود تولید کننده انجام می پذیرد به همین دلیل این عملیات به نام آماده سازی اولیه نامگذاری شده اند تا بتوان آنها را از مراحل بعد فراوری صنعتی متمایز نمود.

متداول ترین و در عین حال ساده ترین شکل فراوری اولیه خشک کردن و استحصال روغن فرار است.

 

گرد آوری : مهندس نظام دوست مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …