خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / آنچه که باید در مورد دیابت و روزه داری بدانیم

آنچه که باید در مورد دیابت و روزه داری بدانیم

یک متخصص تغذیه گفت: روزه داری برای بیماران دیابتی نوع دو که دیابت آن‌ها با رژیم غذایی کنترل می‌شود، مفید بوده و نه تنها بیماری آنان را تشدید نمی کند، بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که این امر برای دیابتی های با وزن اضافی موثر است.

مهین ترابی خصوص بیماری دیابت و روزه داری، اظهار کرد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر علائم افت قند خون را در طول روز داشتند، باید فوراً روزه خود را باطل کنند.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با نظر پزشک معالج و کارشناس تغذیه به شرط این‌که به سایر بیماری‌ها مبتلا نباشد، می‌توانند در این ماه روزه گرفته و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند، باید با تنظیم داروهای مصرفی خود زیر نظر پزشک در وعده‌های سحر و افطار، رژیم غذایی مخصوص خود را رعایت کرده و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود، دقت کرده و مقدار و میزان توصیه شده توسط مشاور تغذیه رعایت کنند.

این متخصص تغذیه افزود: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود، افراد دیابتی در صورت امکان قند خون قبل از سحر و بعد از افطار خود را کنترل کنند.

وی با اشاره به مواردی که روزه‌داری توصیه نمی شود، گفت: در صورتی که قند خون قبل از سحری بالاتر از ۲۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد و از سویی آن دسته از  بیماران که سحری نخورده و یا برای کنترل دیابت خود قرص مصرف می‌کنند، نباید روزه بگیرند.

ترابی اضافه کرد: همچنین در صورت نمایان شدن علائم دیابت، از جمله عوارض کلیوی، چشم‌ها و … بهتر است در جهت ممانعت از بیشتر شدن عوارض، روزه نگرفته و با پزشک خود مشورت کنند.

وی با بیان این‌که بیماران دیابتی که در طول روز انسولین می‌زنند نباید روزه بگیرند، گفت: همچنین بیماران دیابتی که اکثرا قند خونشان بالای ۳۵۰ است، یعنی قند خونشان خوب کنترل نمی‌شود، نیز نباید روزه بگیرند.

ترابی متذکر شد: همچنین بیماران دیابتی که به شدت دچار افت قند خون می‌شوند و نوسانات قند زیاد دارند نیز نباید روزه بگیرند.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …