خانه / معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی / طرح جامع راه مهندسی، گامی مهم به سمت تحول آموزشی و تربیتی در دانشگاه ها

طرح جامع راه مهندسی، گامی مهم به سمت تحول آموزشی و تربیتی در دانشگاه ها

مسئول بسیج دانشجویی استان: طرح جامع راه مهندسی بستری برای رشد دانشجویان مبتکر و دارای ایده خواهد بود.

نوید ناصر در گفت وگو با رسانه هنر دانشجو در این ارتباط عنوان داشت: در خصوص آغاز اجرای طرح جامع راه مهندسی در دانشگاه های استان باید گفت اگر بخواهیم خلاء های موجود در نظام آموزشی و تربیتی دانشگاه ها را بر شماریم اولین مورد نپرداختن به اصل ماهیت خود یعنی رفع نیازهای کشور می باشد که باعث می شود دانشجو از حرکت به سمت حل مشکلات کشور و مسأله محوری باز ماند.

وی همچین ادامه داد: دومین خلاء موجود را می توان نبود دید جامع و کامل در دانشجویان نسبت به رشته و مسائل تخصصی حوزه های ذی ربط دانست که از طرف دانشگاه نیز راه حلی برای مرتفع نمودن این مشکل در نظر گرفته نشده است. همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که دانشجویان ترم های نخست دانشگاه، همان دانش آموزان دبیرستانی هستند و می بایست تفاوت های اساسی میان مدرسه و دانشگاه در همان ابتدای دوران دانشجویی تبیین گردد.

نوید ناصر عدم آسیب شناسی مشکلات دوران تحصیل دانشجویان توسط دانشگاه و عدم اهتمام به حل دغدغه های ذهنی آن ها را به عنوان سومین خلاء موجود در نظام آموزشی برشمرد و عنوان داشت: نبود انگیزه و فقدان هدف (کوتاه مدت و بلند مدت) در دانشجویان، نبود شرایط کار جمعی، فقدان استاد راهنما در حل مسائل بنیادی تر دانشجویان، آشنا نبودن با نحوه درس خواندن در دانشگاه و تصور غلط از ماهیت دانشگاه و تقابل نمره و فهم را از جمله بخشی از مشکلات و دغدغه های ذهنی دانشجویان در طول دوران تحصیل برشمرد که از طرف دانشگاه ها راه حلی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.

مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان شرقی گفت: بسیج دانشجویی با توجه به مأموریت ذاتی خود، برای مرتفع نمودن سه خلاء عمده اشاره شده اقدام به طراحی و اجرای طرح جامع راه مهندسی نموده است.

همچنین مهندس علی فاضل مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان با ذکر این نکته که اجرای طرح جامع راه مهندسی به صورت رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه در تاریخ 7 آذر ماه 1400 و با ارائه دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شده است افزود: طرح جامع راه مهندسی از آذر ماه امسال تا خرداد ماه سال 1401 با محوریت دانشگاه های بزرگ استان اجرا خواهد شد. در حال حاضر ثبت نام تا پایان اجرای گام ها طرح ادامه داشته و بلافاصله پس از پیک امتحانات دانشگاه ها گام های اجرایی به میزبانی دانشگاه های برگزیده استان برگزار خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان ادامه داد: این طرح در 7 گام متشکل از سلسله برنامه ها، نشست ها و رویدادهای مختلف برای دانشجویان ثبت نام کننده به صورت عمومی و تخصصی (به تفکیک هر رشته) و پیرامون چندین بحث مشخص برگزار خواهد شد. در این 7 گام اجرایی تلاش داریم تا دانشجویان به سمت آگاهی و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور، تقویت دید جامع و تخصصی نسبت به رشته ها و فضای کاری آینده خود و … هدایت شوند. علاقه مندان به ثبت نام در این طرح و همچنین آشنایی بیشتر با آن می توانند به نشانی اینترنتی www.rahmohandesi.ir مراجعه نمایند.

همچنین ببینید

سردار جهانسری: اگر مرزبانی فضای مجازی و سایبری ما دقیق تر عمل کرده بود، قطعا شاهد اتفاقات اخیر حوزه سایبری نبودیم

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز و در ادامه برنامه های طرح جامع راهیان پیشرفت، …