خانه / اخبار / برگزاری جلسه کارگروه نخبگان/ مهندسی معکوس نخبگان در حل مشکلات

برگزاری جلسه کارگروه نخبگان/ مهندسی معکوس نخبگان در حل مشکلات

کارگروه خانه نخبگان سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با حضور حجت‌الاسلام سرایی  نماینده ولی‌فقیه در سپاه عاشورا و تعدادی از نخبگان علمی این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی، نادر ارسلانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در کارگروه نخبگان علمی این  سازمان گفت:مسئله محوری و محصول محوری توسط نخبگان سازمان در زمینه های ابداعی و نوآوری در سطح استان انجام شده است، وقتی از مسئله محوری و محصول محوری سخن می گوئیم منظوراین است که اعضای خانه نخبگان بتوانند در قالب کارگروه برای مسائل احصاء شده راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به رویکرد سازمان بسیج علمی ،پژوهشی  و فناوری استان افزود: برای دستیابی به این اهداف 22 ناحیه علمی  در سطح استان ایجاد شده  و خانه نخبگان متشکل از 10 کارگروه با عضویت 10 الی 15 نفر از نخبگان در این کارگروه سازماندهی شده اند تا در هیئت اندیشه ورز استانی در حل مسائل شهرستانی و استانی موثر بوده و راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی احصاء مشکلات و چالش ها را بخش مهمی از این رویکرد ذکر کرد و افزود: احصاء مشکلات در قالب هسته های کاشف  مطالبه می شود، به عنوان مثال در شهرستان ها 10 کارگروه تمام مسائل و مشکلات در حوزه محیط زیست، انرژی، کشاورزی نوین و … را بررسی کرده و الویت بندی می کنند، بعد از مرحله احصاء و اولویت بندی درکارگروه های مربوطه مطرح شده و برای حل این مشکلات راه حل و راهکار عملیاتی پیشنهاد می شود.

ارسلانی  خاطرنشان کرد: این رویکرد دارای سه سطح نگرش شهرستانی،استانی و ملی است، برای اینکه راهکارها بهره وری مناسبی داشته باشند به این نگرش نیازمند هستیم.

وی بررسی فرصت ها و ظرفیت های هر شهرستان را در این رویکرد مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از نواوری های بسیار خوبی که در کنار احصاء مشکلات و ارائه راهکار به آن توجه می شود موضوع بررسی و احصاء ظرفیت ها و فرصت های هر شهرستان است. فرصت ها و پتانسیل هایی که مغفول مانده و تا کنون توجهی به آن نشده است.

ارسلانی خاطرنشان کرد: خروجی این رویکرد تدوین کتابچه ای است که از آن می توان به عنوان سند رشد و توسعه و نقشه راه  شهرستان نام برد که با استفاده از ظرفیت خانه نخبگان احصاء شده و توسط راه حل های آنان این مشکلات و چالش ها برطرف می شود.

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با ذکر مثال هایی از  بررسی مشکلات و راهکار مربوط به آنها ادامه داد: به عنوان مثال  در روستاهای دورافتاده شهرستان اهر که امکان برق رسانی  میسر نبود از طریق طرح نخبگان در استفاده از انرژی های پاک این مشکل برطرف شده است. در این طرح تمام روستاهایی که امکان کشیدن برق وجود نداشت با کمترین هزینه و با استفاده از انرژی خورشیدی برایشان برق تولید شده است.

وی اظهارداشت: همچنین در حوزه صنعت نیز تعدادی از قطعاتی که مورد نیاز واحدهای صنعتی بود از خارج وارد کشور می شد و ارز بری بالایی نیز داشت. تعدادی از این قطعات در قالب مهندسی معکوس توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده که از آن جمله می توان به شیرهای هیدرولیکی نام برد که اخیرا طی یک تفاهم نامه منجر به تولید شده است.

وی تصریح کرد: وجود خانه نخبگان در شهرستان ها ظرفیت و پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل می کند و ما از طریق مردمی کردن علم و فناوری در شهرستان ها می توانیم این رویکردها را اجرایی کنیم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …